Instrument flippat ur Megane -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

Instrument flippat ur Megane -01

Post by 588 »

Hej

Igår slutade helt plötsligt hastighetsmätare, varvräknare, bensinmätarre, tempmätare att fungera. Hade funkat klockrent två timmar innan för att när vi skulle ta bilen nästa gång så funkade inga av nämnda funktioner? Har läst något om något kontaktstycke som kan ärga men är inte hundra, tacksam för tips ideér. Bilen en Megane -01 med 1,6 liters motor, har rullat ca 13 000 mil.

MVH

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
588

Re: Instrument flippat ur Megane -01

Post by 588 »

Ingen som har någon ide´ ?

MVH

Roger
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Det är troligen problem med ditt instrumentkluster. Byte eller reparation som gäller. Kolla med de trådar som tar upp problem med Scenics instrumentkluster.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
MartinB

Post by MartinB »

Jag har ingen erfarenhet av Mégane, men däremot av elektrisk felsökning.

Kontaktproblem låter rimligt, men en bil har många kontakter och kablar.
Försök ringa in lite bättre vad som är problemet; finns det fler saker som inte fungerar, eller är det bara dessa fyra? Exempel på andra saker är instrumentbelysning, varningslampor, yttre lampor osv?

[edit]
Jag håller med Stymie, som skrev samtidigt som jag.
Martin Bjelk
Megane CC -04
588

Post by 588 »

Hej

Tack för tipsen, nu helt plötsligt funkar allt, låter som glapp, jordfel? Vi får se vad som händer ska söka runt lite här. IOFS är det ingen scenic utan kombisedan men det kanske är samma instrument. Var det inte när det blev -04 o nyare som de största problemen var med instrumentcluster? Den här bilen har ABS, och som jag fattat så har det kontaktstycke som finns och som jag tror sitter vid batteriet någon samverkan med hastighetsmätaren mm, läser från samma givare, mer tips ideér mottages tacksamt. Alla varningslampor funkade som det skulle innan när tidigare nämnda funktioner inte funkade.

/Roger
Post Reply