Trimma Laguna 1.9dci-02?
Moderator: Forumpolisen
Trimma Laguna 1.9dci-02?
Funderar på att ,främst för att dra husvagnen i sommar,optimera gamla bettan..
Vad har ni som gjort det för boxar,kostnad och hur upplever ni skillnaden..?Risker?
Vad har ni som gjort det för boxar,kostnad och hur upplever ni skillnaden..?Risker?
Re: Trimma Laguna 1.9dci-02?
Du har redan startat en tråd om dettachrill3 wrote:Funderar på att ,främst för att dra husvagnen i sommar,optimera gamla bettan..
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=11263
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja just det ja kom jag inte ens ihåg..Var ju ett tag sen..
ja nästan ett år. själv har jag inte bytt kopling än, hämtad en husvagn i förrgår, men det funkade bra med dålig kopplingchrill3 wrote:Ja just det ja kom jag inte ens ihåg..Var ju ett tag sen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Kände du att du hade vagen bakom då? Vad vägde den?Antar att det gick ganska smärtfritt att dra med det vridet..Gick kopplingen sönder pga av vridet?
Nej jag var impad av att det var så lätt att dra den,testade dock inte att plantera gasen har skaffat en gammal kabe med totalvikt på 1450 så det är en tung vagn.chrill3 wrote:Kände du att du hade vagen bakom då? Vad vägde den?Antar att det gick ganska smärtfritt att dra med det vridet..Gick kopplingen sönder pga av vridet?
normalt så försvinner vridet vid 3000 orginal, det kanske du märker toppeffekten ligger runt 4000 så där emellan försvinner vridet och effekten ökar lite, dvs man tycker inte det är någon ide att gasa till mer än 3000.
Men nu gör jag så här om någon segar runt i typ 90 på 100 väg, ner på 4an dra ur till 4000+ så flyger man om när man slutar och gasa är man oftast uppe i 140 utan att fatta hur det gick till:)
Ja det var vridet som dödade den, först började den slira lite i 160 på 6an när man gasade, men nu börjar det bli på lägre växlar 4an funkar fortfarande ganska bra
orginal laddtryck är 1,2 bar, och det är vid 3000 och det är brant upp dit och lika brant ner, nu har jag 1,75 typ hela vägen från 2000-4500 dalar ner till 1,2 vid 4800..
Du kan ju se min bromskurva och jämföra var orginal 118hk och 275 Nm ligger som jag bromsade, så man måste ju säga att renault är ganska exakta på effekten, -2hk och +5Nm
Okej har också en gammal kabe men som"bara"väger 1380,fan är bra sugen att uppgradera lite..hur påverkas förbrukningen i ditt fall om man gasar lite sådär lagom jämfört med innan?Inget mer som tagit stryk av trimningen?
Min färddator har blivit lite mer glädjemätare efter trimning på en tank räknar den 5liter fel förbrukad mängd. har faktiskt inte kollat så noga vad den förbrukar, men jag tror att det är mer optimerat för effekt i mitt läge än förbrukning. färddatorn brukar ligga på runt 0,57 och det är ingen ekodriving då. Jag har bytt olja och xenonlampor och tankat sen jag trimmade bilen så jag tycker den håller ihop bra iaf än så länge.chrill3 wrote:Okej har också en gammal kabe men som"bara"väger 1380,fan är bra sugen att uppgradera lite..hur påverkas förbrukningen i ditt fall om man gasar lite sådär lagom jämfört med innan?Inget mer som tagit stryk av trimningen?
Kcr boxen har nog den effekten och vridet man skall hålla sig på om man vill kunna åka lite snålare,kan optimera min om jag vill men jag älskar den som den är nu.