Startproblem Clio II -00 1,4
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Clio II -00 1,4
Min sambo har en Clio II som är svår att få igång när den är den är varm. Kall så startar den perfekt. Bilen tänder inte alls tills den plötsligt hoppar igång efter kanske 5-6 startförsök och sen går den bra. Tändstiften var mycket slitna och byttes men det hjälpte inte.
Vad kan detta vara? Tändspolen tror jag inte på då bilen aldrig misständer. Bränslefilter och pump likaså. Min teori kan vara tempgivaren. Sen finns det nåt som heter MAP-sensor. Vad är detta och kan den vara inblandad?
Tacksam för ideer för en dag kan det bli bärgning....
Bilen har gått 13000 mil
motorkod E7J-634/E7J-635/E7J-780
Vad kan detta vara? Tändspolen tror jag inte på då bilen aldrig misständer. Bränslefilter och pump likaså. Min teori kan vara tempgivaren. Sen finns det nåt som heter MAP-sensor. Vad är detta och kan den vara inblandad?
Tacksam för ideer för en dag kan det bli bärgning....
Bilen har gått 13000 mil
motorkod E7J-634/E7J-635/E7J-780
Stig kagerin
Re: Startproblem Clio II -00 1,4
hej. kan du ta dig till kungsbacka så kan vi testa med clip .kanske om man har tur kan den peka ut var felet kan vara
roger hansson
Vi har inget felmedelande på panelen såsom en varningslampa eller så. Har kollat lite i HAYNES bok o där står att man bara har felkod om varningslampan om motorfel lyser. Jag ska kika på givarproblem nu, tror att det är det bekymren ligger. Tack för tipset i alla fall, men Kungsbacka är lite långt bort just nu.
Stig kagerin
Har varit under huven idag. Sambon rapporterade att tomgången åkte upp onormalt i veckan så min teori blev då att det kanske är tjuvluft som är problemet. Tyckte att spjällhuset satt dåligt fast i insuget så jag la på lite tejp för att få tätringen att gå trögare i. Har smörjt o grejat med tomgångsmotrn för den la av när jag tog bort den. Har provat att spreja startgas runt alla insugsdelar när motorn går på tomgång för att se om det är tjuvluft, men fick ingen reaktion på det. Fortsättning följer....
Stig kagerin
Sent omsider så har jag löst bekymren. Bytte MAP-sensorn och efter det så har bilen aldrig krånglat. Sambon är nöjd nu. Förutom en dag hon fick bärga från jobbet då jordflätan till starten gått av.
Stig kagerin