Hur byglar jag AC-kompressorn så att jag får i Gas? EspaceIV

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vattfallarn

Hur byglar jag AC-kompressorn så att jag får i Gas? EspaceIV

Post by vattfallarn »

Hejsan,

Köpte en Espace 04 i vintras där de av nån anledning hade haft i Kvävgas i systemet istället för R134, nu har jag tömt systemet och skulle fylla på R134, men att fylla genom högtrycksanslutningen verkar vara svårt om jag inte byglar tryckgivaren och tvingar kompressorn att "slå till". Men hur gör man på verkstaden med bara en högtrycksanslutning? På Volvo hade man ju bara en +12V medans Renault verkar ha både +12 och jord i kontaktstycket som man ska bygla. Tror att det är det kontaktstycket närmast remhjulet som man ska bygla.
http://www.alibaba.com/product-free/108 ... nault.html
Daniel Hindrikes
Dennis
Forumpolis

Re: Hur byglar jag AC-kompressorn så att jag får i Gas? EspaceIV

Post by Dennis »

Vet du inte varför det är kvävgas i systemet så är du inte kyltekniker nog för att utföra en vaccumsugning och fyllning.
Lämna till folk som kan... så slipper du haverera något.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
vattfallarn

Post by vattfallarn »

Ok tack för det uttömmande svaret, min bil=jag lagar tills jag går bet...
Daniel Hindrikes
drrog

Post by drrog »

det hjälper inte att tvinga kompressorn för att få i gasen på högtrycksidan om du gör det får du bara högre tryck där.finns det bara en högtrycksanslutning måste man trycka in gasen genom att värma den.efter vacumsugning,sätt flaskan på en våg,ta reda på vilken mängd 134 som ska i värm flaskan varligt. kolla på vågen så ser du hur mycket du pressar över från flaskan o i bilen.va försiktig
roger hansson
vattfallarn

Post by vattfallarn »

Nu har jag löst det. Hittade en givare på nederdelen av kondensorn på förarsidarn. Där hade vi en lågtrycksventil där man kunde få in köldmedium. Det var bara att ta av kontaktstycket, skruva av givaren och sätta på slangen och fylla. Startade därefter bilen och slog på AC:n och klick så slog kompressorn till. Kallt och skönt är det nu när det är 28grader. Tur att bilen är gjord så nära Afrika... Tack för tipsen.
Daniel Hindrikes
Post Reply