Hur att köra med manuell choke?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

Re: Hur att köra med manuell choke?

Post by Baggis »

Min erfarenhet är den att det är väldigt individuellt mellan olika modeller hur choken ska hanteras. En del kräver mycket choke vid kallstart och behöver då ofta ha den inkopplad en längre tid, andra kräver lite choke och kräver att man drar ned den ganska snart efter start, annars blir de "sura" eller bluddrar och svartryker. Det brukar bli en vanesak med tiden då man lär känna bilen.

Jag skulle göra så att jag testar med så lite choke som möjligt (vid kallstart) och ser hur lite det går att ha för att den säkert ska gå igång. För om man har för lite choke så brukar den ju helt enkelt inte starta, så då ökar man lite mer och testar igen.

Sen när den går så är det bara att skjuta in den så långt att den fortfarande tål att man gasar till så mycket som behövs för att komma iväg. Väl uppe i fart så brukar det tåla att man minskar den snabbt.

Har man dessutom inte så bråttom iväg så brukar bara en lite kort stund på tomgång motverkar att man får tjuvstopp.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis

Re: Hur att köra med manuell choke?

Post by Dennis »

Man måste lära sig att höra och känna när motorn går rent.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply