Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peppsi
Posts: 3
Joined: 14 May 2011, 14:12
Location: Matfors

Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Peppsi »

Hej alla kunniga. :D
De börjar luta åt ett kamremsbyte ink. vattenpumpsbyte på våran Laguna. :roll:

Tänkte kolla med er här på forumet om de är någon som har några tips och om man verkligen behöver dom där specialverktygen som alla verkstäder använder???

Tacksam för svar.
/Peppsi :racesmile:
Peter Lindbäck
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Mats »

Ja!
Det är löst drev på vevaxeln så både vev och kammar måste låsas. Sen vill kammarna vrida sig lite ibland av trycket från ventilfjädrarna, vilket händer ofta om vvt drevet inte låser sig i nolläge. Sen ska remskivan som klämmer kamdrevet på veven moment och vinkeldras (Obs med ny bult!)
/Mats
/Mats Nilsson #524
Peppsi
Posts: 3
Joined: 14 May 2011, 14:12
Location: Matfors

Re: Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Peppsi »

Peter Lindbäck
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Mats »

Svar:
Nej
Nej
Nej - till volvo motorerna i Laguna I
/Mats Nilsson #524
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Mats »

/Mats Nilsson #524
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremsbyte Laguna II 1,6 16V

Post by Dennis »

Dessutom så låses ej vevaxeln utan det är en don med exaktmått som gängas in i blocket och bara stöder mot en motvikt på vevaxeln.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply