Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Moderator: Forumpolisen
Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Hej alla Renault-människor!
Jag har en Renault Megane Kombi 1.8 från 2002 som gått 15000 mil. I lördagskväll ångade jag jag fram på E6:an söder om Kungsbacka när det rasslade till och motorn tvärdog men gav ingen direkt motorbroms. Stående blev jag ialla fall. Bärgaren gissade på havererad kamrem, parkerade bilen utanför en verkstad som som senare bekräftade att så var fallet: "Havererad kamrem och ventilsallad".
Verkstaden gissade på att det går på minst 15000 spänn att laga. En annan verkstad ville ha 11000 för att byta motor men då måste den transporteras dit. I helt skick är bilen värd max 15-20k.
Jag har haft en långsiktig plan på att byta till en nyare bil som bättre passar mina behov (barnstolsplaceing fram och större utrymmen) men inte just nu
Nån som har ett gott råd till en vilsen märkesbroder? Laga, byta motor eller sälja för en spottstyver? Är det nån här som vill köpa den? Att stoppa i en motor från skroten, är det smart? Kan man veta hur den är servad osv?
Tacksam för lite goda råd!
Henrik
Jag har en Renault Megane Kombi 1.8 från 2002 som gått 15000 mil. I lördagskväll ångade jag jag fram på E6:an söder om Kungsbacka när det rasslade till och motorn tvärdog men gav ingen direkt motorbroms. Stående blev jag ialla fall. Bärgaren gissade på havererad kamrem, parkerade bilen utanför en verkstad som som senare bekräftade att så var fallet: "Havererad kamrem och ventilsallad".
Verkstaden gissade på att det går på minst 15000 spänn att laga. En annan verkstad ville ha 11000 för att byta motor men då måste den transporteras dit. I helt skick är bilen värd max 15-20k.
Jag har haft en långsiktig plan på att byta till en nyare bil som bättre passar mina behov (barnstolsplaceing fram och större utrymmen) men inte just nu
Nån som har ett gott råd till en vilsen märkesbroder? Laga, byta motor eller sälja för en spottstyver? Är det nån här som vill köpa den? Att stoppa i en motor från skroten, är det smart? Kan man veta hur den är servad osv?
Tacksam för lite goda råd!
Henrik
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Jag kan tillägga att jag lagt en del pengar på skrället senaste femtusen milen, bla nya bromsar runt om, 2 nya lambdasonder och stötdämpare. Så sent som i somras fick den nya däck, ny katalysator, spindelleder, fjädrar och lite till.
Kamremmen var dessutom bytt enligt föreskrivna intervaller så det var en riktigt sur ventilsallad.
Kamremmen var dessutom bytt enligt föreskrivna intervaller så det var en riktigt sur ventilsallad.
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
vem bytte remmen och när??Henko wrote:Jag kan tillägga att jag lagt en del pengar på skrället senaste femtusen milen, bla nya bromsar runt om, 2 nya lambdasonder och stötdämpare. Så sent som i somras fick den nya däck, ny katalysator, spindelleder, fjädrar och lite till.
Kamremmen var dessutom bytt enligt föreskrivna intervaller så det var en riktigt sur ventilsallad.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
På en nonameverkstad för 4 år och 5000 mil sedan.Tony wrote:vem bytte remmen och när??Henko wrote:Jag kan tillägga att jag lagt en del pengar på skrället senaste femtusen milen, bla nya bromsar runt om, 2 nya lambdasonder och stötdämpare. Så sent som i somras fick den nya däck, ny katalysator, spindelleder, fjädrar och lite till.
Kamremmen var dessutom bytt enligt föreskrivna intervaller så det var en riktigt sur ventilsallad.
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
vet inte hur vattenpumpen sitter på dom men om den är driven av kamrem kan det varit haveri på en, lr så har dom skitit i byta löphjulen.Henko wrote:På en nonameverkstad för 4 år och 5000 mil sedan.Tony wrote:vem bytte remmen och när??Henko wrote:Jag kan tillägga att jag lagt en del pengar på skrället senaste femtusen milen, bla nya bromsar runt om, 2 nya lambdasonder och stötdämpare. Så sent som i somras fick den nya däck, ny katalysator, spindelleder, fjädrar och lite till.
Kamremmen var dessutom bytt enligt föreskrivna intervaller så det var en riktigt sur ventilsallad.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Vilket innebär att du föreslår att jag gör vad? Lagar eller skrotar/säljer tokbilligt?Tony wrote: vet inte hur vattenpumpen sitter på dom men om den är driven av kamrem kan det varit haveri på en, lr så har dom skitit i byta löphjulen.
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Du sitter i ett annat läge än vad jag gör eftersom min tumme inte sitter mitt i handen, köpte en bil med 8 av 16 v trasiga kostade mig 1000kr att åtgärda,så jag vet inte vad jag skall råda dig,men i ditt fall kanske det är sälj billigt och skaffa nytt som är bäst..Henko wrote:Vilket innebär att du föreslår att jag gör vad? Lagar eller skrotar/säljer tokbilligt?Tony wrote: vet inte hur vattenpumpen sitter på dom men om den är driven av kamrem kan det varit haveri på en, lr så har dom skitit i byta löphjulen.
Re: Kamremshaveri – vad ska jag göra?
Klockrent TonyTony wrote:Du sitter i ett annat läge än vad jag gör eftersom min tumme inte sitter mitt i handen, köpte en bil med 8 av 16 v trasiga kostade mig 1000kr att åtgärda,så jag vet inte vad jag skall råda dig,men i ditt fall kanske det är sälj billigt och skaffa nytt som är bäst..Henko wrote:Vilket innebär att du föreslår att jag gör vad? Lagar eller skrotar/säljer tokbilligt?Tony wrote: vet inte hur vattenpumpen sitter på dom men om den är driven av kamrem kan det varit haveri på en, lr så har dom skitit i byta löphjulen.
Det lutar nog åt det hållet. Nån som är sugen?