Olja till Megané

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JEE

Olja till Megané

Post by JEE »

Hej!

Jag har nu blivit ägare till min andra Megané. Den första var jag ruskigt nöjd med, men rosten tog livet av den efter 27000 mil (2.0 RT -97).

Har just nu införskaffat mig en Megané 1.6 16V av årsmodell 2002. Vad jag har förstått så är motorn en K4M?

Min förra körde jag på helsyntetsolja (5-40).

När jag tittar igenom tidigare utförda servicar på min nya, så har det enligt servicen som utförts på Mekonomen gått på Castrol Magnatec halvsyntet (10-40).

Är det ok att fortsätta med denna olja eller bör jag uppgradera till helsyntet?

Jag är ganska novis på bilar, så jag önskar råd i denna fråga av er som kan lite mer. :D
Jan-Erik Eriksen, Arvika. Megané 1.6 16V.
Tony
Forumpolis

Re: Olja till Megané

Post by Tony »

JEE wrote:Hej!

Jag har nu blivit ägare till min andra Megané. Den första var jag ruskigt nöjd med, men rosten tog livet av den efter 27000 mil (2.0 RT -97).

Har just nu införskaffat mig en Megané 1.6 16V av årsmodell 2002. Vad jag har förstått så är motorn en K4M?

Min förra körde jag på helsyntetsolja (5-40).

När jag tittar igenom tidigare utförda servicar på min nya, så har det enligt servicen som utförts på Mekonomen gått på Castrol Magnatec halvsyntet (10-40).

Är det ok att fortsätta med denna olja eller bör jag uppgradera till helsyntet?

Jag är ganska novis på bilar, så jag önskar råd i denna fråga av er som kan lite mer. :D
det blir iaf inte sämre av att köra på helsyntet, och då helst elf eftersom renault rekomenderar det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply