Olja till Megané
Moderator: Forumpolisen
Olja till Megané
Hej!
Jag har nu blivit ägare till min andra Megané. Den första var jag ruskigt nöjd med, men rosten tog livet av den efter 27000 mil (2.0 RT -97).
Har just nu införskaffat mig en Megané 1.6 16V av årsmodell 2002. Vad jag har förstått så är motorn en K4M?
Min förra körde jag på helsyntetsolja (5-40).
När jag tittar igenom tidigare utförda servicar på min nya, så har det enligt servicen som utförts på Mekonomen gått på Castrol Magnatec halvsyntet (10-40).
Är det ok att fortsätta med denna olja eller bör jag uppgradera till helsyntet?
Jag är ganska novis på bilar, så jag önskar råd i denna fråga av er som kan lite mer.
Jag har nu blivit ägare till min andra Megané. Den första var jag ruskigt nöjd med, men rosten tog livet av den efter 27000 mil (2.0 RT -97).
Har just nu införskaffat mig en Megané 1.6 16V av årsmodell 2002. Vad jag har förstått så är motorn en K4M?
När jag tittar igenom tidigare utförda servicar på min nya, så har det enligt servicen som utförts på Mekonomen gått på Castrol Magnatec halvsyntet (10-40).
Jag är ganska novis på bilar, så jag önskar råd i denna fråga av er som kan lite mer.
Jan-Erik Eriksen, Arvika. Megané 1.6 16V.
Re: Olja till Megané
det blir iaf inte sämre av att köra på helsyntet, och då helst elf eftersom renault rekomenderar det..JEE wrote:Hej!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen