Alpine 310 1600VF (VE)
Moderator: Forumpolisen
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Sitter ju standard monterat på riktiga bilarJoakim16v wrote:Däcktrycksövervakning?Dennis wrote:Ny praktisk leksak
Vad kostar en sån och var hittar man det?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Den kan visa temperatur ocksåTony wrote:Sitter ju standard monterat på riktiga bilarJoakim16v wrote:Däcktrycksövervakning?Dennis wrote:Ny praktisk leksak
Vad kostar en sån och var hittar man det?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Hej igen! har inte hunnit skriva här nu på ett tag. Det betyder inte att jag inte gjort något, snarare tvärt om. Hela påskhelgen,samt dagtid denna helgen gick åt att vårrusta båten. Men kvällarna har lagts på Alpinen.
Bilprovningen är avklarad med beröm godtjänd. På vägen hem så kändes det som ett stift slog igen och den misstände vid belastning, ganska vanligt på den där. Stift byttes men ingen skilnad
-Jaha,, då får man väl lyfta toppen, fräsa till ventilsätena och slipa friska vinklar på ventilerna.
När jag fått av toppen så visade det sig att någon klåpare varit och fräst sätena tidigare och inte vetat vad han sysslat med.
-Merjobb Sätet är för mycket fräst och sitter för djupt så 15 graders korrektionen hade inte utförts och då kan man ju inte justera tätningsytans storlek.
Nödlösning fick fixas med fräsning runt ventilen så de hamnar i en "gryta" och nya70,45,15gradersvinklar fixades.Positivt var dock att det satt ny 1605cc fodersats i blocket som är ett "vanligt" 17TS block.
Originalverktyget för ventiljustering är så himla bra,underlättar verkligen på insugsventilen där det är trångt.
Bilprovningen är avklarad med beröm godtjänd. På vägen hem så kändes det som ett stift slog igen och den misstände vid belastning, ganska vanligt på den där. Stift byttes men ingen skilnad
-Jaha,, då får man väl lyfta toppen, fräsa till ventilsätena och slipa friska vinklar på ventilerna.
När jag fått av toppen så visade det sig att någon klåpare varit och fräst sätena tidigare och inte vetat vad han sysslat med.
-Merjobb Sätet är för mycket fräst och sitter för djupt så 15 graders korrektionen hade inte utförts och då kan man ju inte justera tätningsytans storlek.
Nödlösning fick fixas med fräsning runt ventilen så de hamnar i en "gryta" och nya70,45,15gradersvinklar fixades.Positivt var dock att det satt ny 1605cc fodersats i blocket som är ett "vanligt" 17TS block.
Originalverktyget för ventiljustering är så himla bra,underlättar verkligen på insugsventilen där det är trångt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Finn ett fel
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Och så har jag börjat med lite blingfaktor Måste ju fira att den fyller 40
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Om jag ser rätt så borde den gå rätt magert på 2'ans cyl på allt annat än tomgång...Dennis wrote:Finn ett fel
[img]*bild*[/img]
Re: Alpine 310 1600VF Dennis
Falk wrote:Om jag ser rätt så borde den gå rätt magert på 2'ans cyl på allt annat än tomgång...Dennis wrote:Finn ett fel
Så rätt så rätt!
Men nu har man riktigt täta ventiler och vet hur det står till i loppen m.m
Dessutom så var det ju ändå läge på att göra åt sätena, komptrycket var bara 7bar!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Å så i lördags kväll satte jag ihop toppen igen justerade och varmkörde, sedan vänta för avsvalning och efterdragning samt ny ventiljustering m.m på söndag morgon. Några funktionstestrundor hanns med innan det var dags att åka in till stan för att fira syrrans födelsedag.
Fördelare, en ovanlig syn idag..
Borttagen vaccumförställning och modifierat spår för centrifugalvikterna = Annan tändkurva, det man idag gör med programvara i styrboxen s.k chippning.
Fördelare, en ovanlig syn idag..
Borttagen vaccumförställning och modifierat spår för centrifugalvikterna = Annan tändkurva, det man idag gör med programvara i styrboxen s.k chippning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland har ju redan sett den några gånger men aldrig hört
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland har ju redan sett den några gånger men aldrig hört
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Ungefär så låter den. http://www.youtube.com/watch?v=ysTje2jO ... ture=sharemange wrote:här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland har ju redan sett den några gånger men aldrig hört
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
åh, mäkiga 1600:a! PRV i all ära men föredrar nog ändå 4an! Har längtat på att få höra en live! Är den orginal föresten? ingen portning eller vassare kam?
bra jobb för övrigt! Ska du till sisjön veckan efter gotland?
//Linus
bra jobb för övrigt! Ska du till sisjön veckan efter gotland?
//Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Ja ljudet är bara,,, -Jag vill bara fortsätta och gasa mera,, tar en vända till...
Tror det är original kam i den för man tjänar inget ork på att dra längre än 6000r/m, original 42 / 35,5 ventiler och bara justerade sätesringar samt anpassning till kanal.
Jo, fördelarkurvor är ändrade. Återstår att se om kurvorna stämmer med den kammen då jag skall justera tändning på rullande landsväg på fredag. Kan ju vara intressant att se vad den lämnar i effekt/vrid oxå! ska vi tippa på 130hk.
Tror det är original kam i den för man tjänar inget ork på att dra längre än 6000r/m, original 42 / 35,5 ventiler och bara justerade sätesringar samt anpassning till kanal.
Jo, fördelarkurvor är ändrade. Återstår att se om kurvorna stämmer med den kammen då jag skall justera tändning på rullande landsväg på fredag. Kan ju vara intressant att se vad den lämnar i effekt/vrid oxå! ska vi tippa på 130hk.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Filmen har man ju sett men gissar att ljudet är ännu bättre liveDennis wrote:Ungefär så låter den. http://www.youtube.com/watch?v=ysTje2jO ... ture=sharemange wrote:här jobbas det på. härligt! ser fram imot att höra den på gotland har ju redan sett den några gånger men aldrig hört
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
130hk/150-160nm ?Dennis wrote:Ja ljudet är bara,,, -Jag vill bara fortsätta och gasa mera,, tar en vända till...
Tror det är original kam i den för man tjänar inget ork på att dra längre än 6000r/m, original 42 / 35,5 ventiler och bara justerade sätesringar samt anpassning till kanal.
Jo, fördelarkurvor är ändrade. Återstår att se om kurvorna stämmer med den kammen då jag skall justera tändning på rullande landsväg på fredag. Kan ju vara intressant att se vad den lämnar i effekt/vrid oxå! ska vi tippa på 130hk.
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo