knappen till baklucka- scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peterÅ
Posts: 3
Joined: 18 Feb 2004, 14:22
Location: Sweden

knappen till baklucka- scenic

Post by peterÅ »

På min scenic av årsmodell 02 har knappen till bakluckan lossnat. Det var bara tur att jag såg det innan den försvann under färd. Jag har tagit loss panelen på insidan av luckan men kan inte se att något har gått sönder på något sätt. Har någon råkat ut för något liknande?
mnorstrom
Posts: 10
Joined: 19 Nov 2006, 10:32

Samma problem med Megane

Post by mnorstrom »

Har hänt mig med men på Megane. Tyvärr hann jag inte fånga upp knappen och ståtar nu med att vatteninsläpp som tillfälligt tätas med plastpåse. Har du kunnat trycka tillbaka den eller? Fått köpa nya låssats?
M Norstrom, Gbg
2486688
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2011, 12:32
Location: Norrköping

Re: knappen till baklucka- scenic

Post by 2486688 »

Hej
Har letat tryck-knapp själv till tjejens megane och har hittat info att den tydligen sitter med en o-ring.
Vet inte om det är sama konstruktion på Scenicén.
På den knapp som du har kvar finns det i så fall en "pigg" och på den skall det sitta en o-ring. Det som tydligen händer är att o-ringen torkar och sen ramla knappen helt enkelt bort.
Volvo/Renault säljer tydligen bara hela låset med tryckknapp och allt.
Enligt div insändare på internet är det bara att köpa en ny o-ring på välsorterad järnaffär och trycka tillbaka knappen.
Peter Ring
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: knappen till baklucka- scenic

Post by Majzolla »

peterÅ wrote:På min scenic av årsmodell 02 har knappen till bakluckan lossnat. Det var bara tur att jag såg det innan den försvann under färd. Jag har tagit loss panelen på insidan av luckan men kan inte se att något har gått sönder på något sätt. Har någon råkat ut för något liknande?
Jag har åxå en -02:a där knappen är 'lös'. En dag så bara den lossnade när jag öppnade luckan.. Har varit inne på Volvo/Renault och frågat. Då berättade dom att man får köpa hela 'det runda' där knappen sitter i till en kostnad av 1395kr.. Funderar på att ringa nån skrot och fråga efter den delen..
När jag besiktigade bilen sist så stod där en kille med en Senic.. Såg att han åxå hade tappat den.. Frågade honom och han sa att det tydligen var väldigt vanligt just på -02:or

Så jag snart slipper jag förhoppningsvis 'problemet'...
evelina1
Posts: 5
Joined: 12 Jun 2011, 15:56
Location: Södertälje

Re: knappen till baklucka- scenic

Post by evelina1 »

Majzolla wrote:
peterÅ wrote:På min scenic av årsmodell 02 har knappen till bakluckan lossnat. Det var bara tur att jag såg det innan den försvann under färd. Jag har tagit loss panelen på insidan av luckan men kan inte se att något har gått sönder på något sätt. Har någon råkat ut för något liknande?
Jag har åxå en -02:a där knappen är 'lös'. En dag så bara den lossnade när jag öppnade luckan.. Har varit inne på Volvo/Renault och frågat. Då berättade dom att man får köpa hela 'det runda' där knappen sitter i till en kostnad av 1395kr.. Funderar på att ringa nån skrot och fråga efter den delen..
När jag besiktigade bilen sist så stod där en kille med en Senic.. Såg att han åxå hade tappat den.. Frågade honom och han sa att det tydligen var väldigt vanligt just på -02:or

Så jag snart slipper jag förhoppningsvis 'problemet'...

Köp en sats oringar på claes ohlsson så fixar det till sig hade själv samma problem på min scenic, det är en fröjd när mn fått dit den. Det är lite pillerjobb men går bra till slut.
Tomas Sjögren
Post Reply