byte av drivaxlar på kangoo 2001
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 1
- Joined: 27 Apr 2011, 16:01
- Location: boras
byte av drivaxlar på kangoo 2001
Hej alla kunniga och hjälpsamma själar!
Jag behöver byta båda drivaxlar på min Kangoo-01.
Manuell låda, ABS, tvåhjulsdrift.
Hur bär jag mig åt på rätt sätt, och vilka verktyg och delar behöver jag.
Tänkte köpa kompletta nya drivaxlar. är det något mera jag behöver skaffa?
Tack för alla goda råd!
Peter
Jag behöver byta båda drivaxlar på min Kangoo-01.
Manuell låda, ABS, tvåhjulsdrift.
Hur bär jag mig åt på rätt sätt, och vilka verktyg och delar behöver jag.
Tänkte köpa kompletta nya drivaxlar. är det något mera jag behöver skaffa?
Tack för alla goda råd!
Peter
peter lutze
Re: byte av drivaxlar på kangoo 2001
Eh köp på skroten du lär inte märka någon skillnad mot nya ändå. kostar en bråkdel.
Jag kom precis in från att ha bytt på min clio.
1. Skruva loss nav bulten eller vad det heter i mitten av bromskivan som håller drivaxeln fast i bromskivan.
2. Lyft upp bilen ställ en pallbock.
3. Skruva loss hjulet.
4. Skruva loss spindelleden.
5. (Ratta hulet i riktning för att underlätta detta)Ryck i axel och bromskiva åt varsitt håll så dom separerar (ta ev kofot och bänd efter du fått isär dom lite om det är för svårt(håll koll på så att du inte drar sönder bromsslangen som sitter i bromsoket)) böj knuten och lirka ut den.
5. Slå ur sprinten om det finns en sådan i drivaxeln där den sitter i diffen. ryck los hela skiten rakt ut bara.
6. Tryck i den nya axeln slå i sprinten (man bör nog köpa en ny sprint) lirka in axeln i bromskivan igen(här kan du svära lite håll koll på bromslangen.)(grannen sa han brukar sätta knuten i först och sedan axeln in i diffen för det var lättare kanske så är fallet.).
7. Skruva fast spindelleden igen (mer svordommar här.)
8. Skruva på navbulten igen så att skivan pressas in mot knuten lite(med växel i).
9. skruva på hjulet igen.
10. sänk ner bilen dra åt navbulten.
Klart.
Edit: Fixxade till det så det blev lättare att läsa.
Jag kom precis in från att ha bytt på min clio.
1. Skruva loss nav bulten eller vad det heter i mitten av bromskivan som håller drivaxeln fast i bromskivan.
2. Lyft upp bilen ställ en pallbock.
3. Skruva loss hjulet.
4. Skruva loss spindelleden.
5. (Ratta hulet i riktning för att underlätta detta)Ryck i axel och bromskiva åt varsitt håll så dom separerar (ta ev kofot och bänd efter du fått isär dom lite om det är för svårt(håll koll på så att du inte drar sönder bromsslangen som sitter i bromsoket)) böj knuten och lirka ut den.
5. Slå ur sprinten om det finns en sådan i drivaxeln där den sitter i diffen. ryck los hela skiten rakt ut bara.
6. Tryck i den nya axeln slå i sprinten (man bör nog köpa en ny sprint) lirka in axeln i bromskivan igen(här kan du svära lite håll koll på bromslangen.)(grannen sa han brukar sätta knuten i först och sedan axeln in i diffen för det var lättare kanske så är fallet.).
7. Skruva fast spindelleden igen (mer svordommar här.)
8. Skruva på navbulten igen så att skivan pressas in mot knuten lite(med växel i).
9. skruva på hjulet igen.
10. sänk ner bilen dra åt navbulten.
Klart.
Edit: Fixxade till det så det blev lättare att läsa.
Last edited by eak on 29 Apr 2011, 13:55, edited 1 time in total.
//MVH Emil Svensson
Clio 1.4 1994 mörkgrå metallic.
Clio 1.4 1994 mörkgrå metallic.
Re: byte av drivaxlar på kangoo 2001
nytt är ju alltid nytt, får man tag på en som börjar bli dålig så kan man ju inte säga att det inte är någon skillnadeak wrote:Eh köp på skroten du lär inte märka någon skillnad mot nya ändå. kostar en bråkdel.
Jag kom precis in från att ha bytt på min clio. Skruva loss nav bulten eller vad det heter i mitten av bromskivan som håller drivaxeln fast i bromskivan. lyft upp bilen ställ en pallbock. skruva loss hjulet. skruva loss spindelleden. ratta lite evellu ryck i axel och bromskiva åt varsitt håll så dom separerar(ta ev kofot och bänd efter du fått isär dom lite om det är för svårt(håll koll på så att du inte drar sönder bromsslangen som sitter i bromsoket)) slå ur sprinten om det finns en sådan i drivaxeln där den sitter i diffen. ryck los hela skiten rakt ut bara. tryck i den nya axeln slå i sprinten (man bör nog köpa en ny sprint) lirka in axeln i bromskivan igen(här kan du svära lite håll koll på bromslangen.). skriva fast spindelleden igen (mer svordommar här.) Skruva på navbulten igen så att skivan pressas in mot knuten lite. skruva på hjulet. sänk ner bilen dra åt navbulten. klart.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: byte av drivaxlar på kangoo 2001
Det är ju sant att en ny är en ny. Men köper man en på skroten så får man 6månaders garanti och man kan ju köpa en som inte gått så speciellt långt om man vill och den kostar fortfarande en bråkdel av att köpa en ny och är det helt så märker man ju som sagt ingen skillnad på en ny och en begagnad.
Men det är helt upp från person till person vad man vill köpa.
Är bilen gammal köper man ju inte en som är värt halva bilens värde. Är bilen ny så vill man nog lägga dom pengarna det kostar att köpa en ny.
Dessutom så är delarna klassificerade i grad av slitage på skroten.
Lite dagis över dethär inlägget men men.
MVH
Men det är helt upp från person till person vad man vill köpa.
Är bilen gammal köper man ju inte en som är värt halva bilens värde. Är bilen ny så vill man nog lägga dom pengarna det kostar att köpa en ny.
Dessutom så är delarna klassificerade i grad av slitage på skroten.
Lite dagis över dethär inlägget men men.
MVH
//MVH Emil Svensson
Clio 1.4 1994 mörkgrå metallic.
Clio 1.4 1994 mörkgrå metallic.