Vad är egentligen rätt lufttryck?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Dennis »

Varmtryck -Ja men sedan beror det ju på vilken temp du får i varmtryck. Alltså startar du kall med 2,5 en kall dag och smygåker så får du inte upp ngn. temp och alltså ingen tryckökning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

Dennis wrote:Varmtryck -Ja men sedan beror det ju på vilken temp du får i varmtryck. Alltså startar du kall med 2,5 en kall dag och smygåker så får du inte upp ngn. temp och alltså ingen tryckökning.
Ok, men om jag fyller på när däcken är kalla så ska jag ändå fylla på till 2.5? Eller menar du att jag ska testa så att det blir ca 2.5 när däcken är varma?
Lucas Kling, Karlstad.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by john »

Då dina däck är kalla=då du inte kört alls så ska däcktrycket vara 2.5kilo per däck då du sen kör så ökar trycket beroende på hur du kör,sakta,lugnt eller motorvägsfart.
Men trycket skall vara 2,5kilo då dom är kalla o du fyllt på med luft i dom.
John Ignell Enviken
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Luke »

john wrote:Då dina däck är kalla=då du inte kört alls så ska däcktrycket vara 2.5kilo per däck då du sen kör så ökar trycket beroende på hur du kör,sakta,lugnt eller motorvägsfart.
Men trycket skall vara 2,5kilo då dom är kalla o du fyllt på med luft i dom.
Tack!
Lucas Kling, Karlstad.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Dennis »

Dennis wrote:Jepp! 2,5 men det stiger ju lite när däcket nått drifttemperatur så du får kolla varmtryck med din körstil. speciellt viktigt om det är en Kombi eller Classic då de har längre överhäng bak. Kan bli mycket spännande vägegenskaper vid undanmanöver och för lite luft i bakdäcken.
Har ju redan skrivit att trycket stiger ju varmare däcket blir!! Du får kolla efter din körstil och beroende på last yttertemp m.m vad varmtrycket är. Temperaturen är ju varierande och trycket skall ligga på ca:2,5 varmt. Kanske kan vara 2,3-2,4 kalltryck med din körstil, -Testa..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?

Post by Tony »

lr så fyller man däcken med nitrogen=kvävgas så slipper man tänka på om det är kallt lr varmt för då är det samma tryck hela tiden, för den gasen påverkas inte av värme
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply