Ojämn bromsverkan fram (Renault megane 97)
Moderator: Forumpolisen
Ojämn bromsverkan fram (Renault megane 97)
Hej.
Jag besiktade min megane-97 igår och det visade sig att det var ojämn bromsverkan fram, (V 1.3, H 2.0).
Jag undrar nu om någon har någon aning om vad som är felet och hur man kan åtgärda det själv?
Tilläggas bör väl också att lastkännande ventil är urfunktion.
Tacksam för svar.
Mvh Jon.
Jag besiktade min megane-97 igår och det visade sig att det var ojämn bromsverkan fram, (V 1.3, H 2.0).
Jag undrar nu om någon har någon aning om vad som är felet och hur man kan åtgärda det själv?
Tilläggas bör väl också att lastkännande ventil är urfunktion.
Tacksam för svar.
Mvh Jon.
Jon Malmberg
Re: Ojämn bromsverkan fram (Renault megane 97)
Börja med att ta av hjulen och visuellt inspektera skivor och belägg. Det kan mycket väl finnas en kant på skivan som kan göra att du får dålig bromsverkan. Eventuellt behöver du byta belägg och med lite otur även skivor.
Börja med att ta isär, rengör och se till att glidbultarna fungerar som de ska och sätt ihop och provkör. Med så stor skillnad mellan H/V borde bilen dra snett vi kraftig inbromsning.
Bromsar du hårt lite då och då förresten? Att köra som en biltjuv lite då och då är ett bra sätt att hålla bromsar i bra skick..
Börja med att ta isär, rengör och se till att glidbultarna fungerar som de ska och sätt ihop och provkör. Med så stor skillnad mellan H/V borde bilen dra snett vi kraftig inbromsning.
Bromsar du hårt lite då och då förresten? Att köra som en biltjuv lite då och då är ett bra sätt att hålla bromsar i bra skick..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Okej. Jag har börjat motorbromsa mer och mer faktiskt. Har även gjort det regelbundet i en vecka nu ungefär. Och bilen drar lite åt höger jämt.
När jag gör väl en hård inbromsning så börjar en lampa lysa på kontrollpanelen. Ser inte vadcden föreställer men kan det ha nåt med bromsvätska att göra?
När jag gör väl en hård inbromsning så börjar en lampa lysa på kontrollpanelen. Ser inte vadcden föreställer men kan det ha nåt med bromsvätska att göra?
Jon Malmberg
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Mja, motorbromsa är inte samma sak som att stampa hårt på bromsen. För att motionera bromsarna så måste man trycka till ordentligt på bromspedalen några gånger från hög fart.Etno wrote:Okej. Jag har börjat motorbromsa mer och mer faktiskt. Har även gjort det regelbundet i en vecka nu ungefär. Och bilen drar lite åt höger jämt.
Lampan på instrumentpanelen säger nog att du har för lite spolarvätska. Fyll på i båda!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jo, det jag menade var att jag inte bromsar särskilt ofta, utan oftast motorbromsar:P
Men som sagt, lastkännande ventilen, samspelar den med bromsarna på något sätt?
Men som sagt, lastkännande ventilen, samspelar den med bromsarna på något sätt?
Jon Malmberg
Ja, den ser till att bakhjulen inte låser vid hård inbromsning, samt fördelar mer bromskraft tillbakhjulen vid tung last.
Men den borde inte kunna orsaka ojämn bromsverkan på frambromsarna..
Men den borde inte kunna orsaka ojämn bromsverkan på frambromsarna..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Spara 150 kronor soppa om året = den så kallade ekodriving och renovera bromsar för 6000:-
Eller håll i gasen lite längre innan korsning och bromsa ordentligt som man ska göra, så håller både skivor och klossar. Visst man förlorar 150:- på soppakontot.
Kan inte få in i min skalle att den där "ekodrive'n" är gynnsam mot miljön heller med den extra belastning av nyproduktion av bromsdetaljer och transporter av dito som det medför
Dessutom så finns det bromsar den gång som de verkligen behövs och man slipper göra sig olycklig med en kollision.
Servade tidningsbudbilar förut och de jäklarna behövdes det ju aldrig bytas bromsar på!!!!
Däremot pensionärsbilar som bara körs max 1000mil om året så är bromsarna upprostade varje år!!
Eller håll i gasen lite längre innan korsning och bromsa ordentligt som man ska göra, så håller både skivor och klossar. Visst man förlorar 150:- på soppakontot.
Kan inte få in i min skalle att den där "ekodrive'n" är gynnsam mot miljön heller med den extra belastning av nyproduktion av bromsdetaljer och transporter av dito som det medför
Dessutom så finns det bromsar den gång som de verkligen behövs och man slipper göra sig olycklig med en kollision.
Servade tidningsbudbilar förut och de jäklarna behövdes det ju aldrig bytas bromsar på!!!!
Däremot pensionärsbilar som bara körs max 1000mil om året så är bromsarna upprostade varje år!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ojämn broms fram
- Ta isär, rengör från rost, smörj kontaktytor mellan okhållare och bromsklossar, rengör smörj glidpinnarna, motionera bromskolvarna.
Lastkänningsventilen kärvar
- Spraya rostlösare på leden vid bygeln, jucka den fram och tillbaka tills den går lätt. Smörj leden sedan med riktig olja eller sprayfett.
- Ta isär, rengör från rost, smörj kontaktytor mellan okhållare och bromsklossar, rengör smörj glidpinnarna, motionera bromskolvarna.
Lastkänningsventilen kärvar
- Spraya rostlösare på leden vid bygeln, jucka den fram och tillbaka tills den går lätt. Smörj leden sedan med riktig olja eller sprayfett.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Vi motionerade oket igår och tittade efter rost/smuts, men när jag provade bromsarna idag på den lokala verkstaden så hade det inte gjort någon skillnad. Och verkstadskillen tyckte att oket såg relativt nytt och fräscht ut,
Kan det då vara byte av skivor/belägg som är lösningen?
Jon Malmberg
gjorde ni som dennis skrev ?? bromsklossar kan få en beläggning om man knappt använder dom, har du ABS ?? om ja ut på vägen upp i 120 och bromsa så hårt du kan och lite till, om inte bromsa nästan lika mycket man behöver använda bromsar om dom skall funka, kör ibland bilar som fegbromsats, känns inte som det finns någon friktion,tills dom utsatts för kraftig inbromsning flera ggr..Etno wrote:Vi motionerade oket igår och tittade efter rost/smuts, men när jag provade bromsarna idag på den lokala verkstaden så hade det inte gjort någon skillnad. Och verkstadskillen tyckte att oket såg relativt nytt och fräscht ut,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Den förra ägaren har av någon anledning klippt av en kabel, som vi tror är ABS, på just det däcket. Nåt samband?
Jon Malmberg
Om det är kabeln som går till bromsklossen så är det slitagevarnaren. Abs givaren sitter på navet innanför skivan. Har du abs-larm då du kör?
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem