Startmotorn på min Clio aktiveras inte
Moderator: Forumpolisen
Startmotorn på min Clio aktiveras inte
Hej.
Jag har en Clio 1.2 16 V årsmodell 2001( D4F )
Har under hela vinter haft följande problem när bilen är kall:
Sätter i startnyckeln och sätter på tändningen.
Startspärrlampan slocknar och inga andra lampor lyser som inte ska lysa. Bensinpumpen går.
Efter att ha pressat nyckeln i startläget många gånger under någon/några minuters tid och ömsom kört fönsterhissar upp och ned, aktiverat och avaktiverat dörrlåsen med nyckeln, satt på radio, AC´n och så vidare. c aktiveras startmotorn och bilen fungerar som den ska.
Jag har lossat och rengjort anslutningarna till jordflätan, alla anslutningar till startmotorn och solenoiden samt anslutningarna till och från batteriet. Alla anslutningar till alla givare samt bensinpump rengjorda. Batteriet har laddats upp till full styrka.
För övrigt inga problem när bilen väl är igång.
Ska ner i garaget nu för att rycka försiktigt i anslutningarna till multitimer enheten (UCH) men tror väl inte det kommer att innebära några förändringar....
Är det någon som har ett tips?
Hälsar Anders
Jag har en Clio 1.2 16 V årsmodell 2001( D4F )
Har under hela vinter haft följande problem när bilen är kall:
Sätter i startnyckeln och sätter på tändningen.
Startspärrlampan slocknar och inga andra lampor lyser som inte ska lysa. Bensinpumpen går.
Efter att ha pressat nyckeln i startläget många gånger under någon/några minuters tid och ömsom kört fönsterhissar upp och ned, aktiverat och avaktiverat dörrlåsen med nyckeln, satt på radio, AC´n och så vidare. c aktiveras startmotorn och bilen fungerar som den ska.
Jag har lossat och rengjort anslutningarna till jordflätan, alla anslutningar till startmotorn och solenoiden samt anslutningarna till och från batteriet. Alla anslutningar till alla givare samt bensinpump rengjorda. Batteriet har laddats upp till full styrka.
För övrigt inga problem när bilen väl är igång.
Ska ner i garaget nu för att rycka försiktigt i anslutningarna till multitimer enheten (UCH) men tror väl inte det kommer att innebära några förändringar....
Är det någon som har ett tips?
Hälsar Anders
Anders Johansson
Re: Startmotorn på min Clio aktiveras inte
Troligtvis fel i kontaktstycket i tändningslåset eller fel på startmotorn
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Hej!
Tack för svar.
Peppar peppar , ta i trä, men efter kabelryckningarna i UHC´n startade bilen med en gång. Lät den sedan stå ytterligare 10 timmar i kylan varefter den genast startade igen.
/Anders
Tack för svar.
Peppar peppar , ta i trä, men efter kabelryckningarna i UHC´n startade bilen med en gång. Lät den sedan stå ytterligare 10 timmar i kylan varefter den genast startade igen.
/Anders
Anders Johansson
Fortsättning.. Tänk den lycka som varar.
Fortfarande samma problem när bilen är kall.
Har rengjort kontaktytorna i tändningslåset (puh!) samt rengjort andra kontaktstycken relaterat till tändningslås och fått ihop det igen.
Startmotorn rengjord vid kontaktytor vid kolen.
Har kopplat en lampa till soleoidens "initieringskabel". I startläget tänds lampan.
( 55 w som lyste ganska starkt.)
Fick ingen ström på" starkströmskabeln" vidare ned till startmotorn efter solenoiden
Provisoriskt kopplat in en annan ny solenoid utan resultat.
Halvljuset går ned i styrka i "0 -läget"(automatiskt halvljus) när jag vrider på start medan inte samma sak händer när halvljus är permanent på.
Fick under fm idag (nollgradigt) dra nyckel i startläge minst 25 gånger. Sedan startar motorn. Hinner motorn bli det minsta varm återkommer inte problemet förrän bilen åter blivit riktigt kall.
Är det dags för en dyr tur verkstaden??
All hjälp emottages tacksamt!!
/Anders
Fortfarande samma problem när bilen är kall.
Har rengjort kontaktytorna i tändningslåset (puh!) samt rengjort andra kontaktstycken relaterat till tändningslås och fått ihop det igen.
Startmotorn rengjord vid kontaktytor vid kolen.
Har kopplat en lampa till soleoidens "initieringskabel". I startläget tänds lampan.
( 55 w som lyste ganska starkt.)
Fick ingen ström på" starkströmskabeln" vidare ned till startmotorn efter solenoiden
Provisoriskt kopplat in en annan ny solenoid utan resultat.
Halvljuset går ned i styrka i "0 -läget"(automatiskt halvljus) när jag vrider på start medan inte samma sak händer när halvljus är permanent på.
Fick under fm idag (nollgradigt) dra nyckel i startläge minst 25 gånger. Sedan startar motorn. Hinner motorn bli det minsta varm återkommer inte problemet förrän bilen åter blivit riktigt kall.
Är det dags för en dyr tur verkstaden??
All hjälp emottages tacksamt!!
/Anders
Anders Johansson
Kan vara kolen i startmotorn som är slut. Prova att knacka lite på startmotorn när bilen inte vill starta..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm