Byte av turbo Espace IV 2.0
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Byte av turbo Espace IV 2.0
Hej, alla!
Jag har en Espace IV 2.0T, alltså bensinare med turbo.
Den har gått nästan 18000 mil och nu har turbon förflyttat sig till de sälla jaktmarkerna. Dvs motorn har ingen ork, det droppar lite olja och det viner om den vid gaspådrag. Alltså turbobyte...
Två frågor har jag:
- någon som vet om de iinbytesaggregat som går att skaffa i Sverige fungerar med en direktimporterad 2.0T?
- måste man ta ut motorn för att byta aggregat eller kan man göra det på plats? vad kostar det isf i arbetstid?
Mvh /ZJ
Jag har en Espace IV 2.0T, alltså bensinare med turbo.
Den har gått nästan 18000 mil och nu har turbon förflyttat sig till de sälla jaktmarkerna. Dvs motorn har ingen ork, det droppar lite olja och det viner om den vid gaspådrag. Alltså turbobyte...
Två frågor har jag:
- någon som vet om de iinbytesaggregat som går att skaffa i Sverige fungerar med en direktimporterad 2.0T?
- måste man ta ut motorn för att byta aggregat eller kan man göra det på plats? vad kostar det isf i arbetstid?
Mvh /ZJ
Re: Byte av turbo Espace IV 2.0
1 Alla renault är importerade om du köper till rätt bil är det inga problem, men det blir mycket billigare om du direktimporterar ett agg från tex ebay i england lr nått sånt.mister_zed wrote:Hej, alla!
Jag har en Espace IV 2.0T, alltså bensinare med turbo.
Den har gått nästan 18000 mil och nu har turbon förflyttat sig till de sälla jaktmarkerna. Dvs motorn har ingen ork, det droppar lite olja och det viner om den vid gaspådrag. Alltså turbobyte...
Två frågor har jag:
- någon som vet om de iinbytesaggregat som går att skaffa i Sverige fungerar med en direktimporterad 2.0T?
- måste man ta ut motorn för att byta aggregat eller kan man göra det på plats? vad kostar det isf i arbetstid?
Mvh /ZJ
2 vet ej
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Re: Byte av turbo Espace IV 2.0
Tack!
Har tittat på ebay.co.uk och jämfört priserna där (ca 525 £) med vad jag hittat i Sverige... Ett renoverat objekt skulle kosta drygt 7 stora och det är ju marginellt dyrare än det från Ebay.
Men nu har vi det där med motorn... Hur lika är en 2.0T direktimporterad från Frankrike jfrt med en svensksåld 2.0T? Hur lika är en turbo på en 2.0T från Frankrike jfrt med det som finns på Ebay?
Min 2.0T har bara 8 ventiler (2003-års modell, även om den är en Espace IV för övrigt), medan de 2.0T som såldes i Sverige är 16V, tror jag... Det är inte orimligt att anta att det KAN vara skillnader i aggregat... eller också är de lika.
Någon som har lite mera kunskap kring det där med Renaults olika motortyper? Bilia är inte till någon hjälp, måste jag säga. De är bra på att ta betalt, men någonstans där tar deras vilja att agera slut.
Har tittat på ebay.co.uk och jämfört priserna där (ca 525 £) med vad jag hittat i Sverige... Ett renoverat objekt skulle kosta drygt 7 stora och det är ju marginellt dyrare än det från Ebay.
Men nu har vi det där med motorn... Hur lika är en 2.0T direktimporterad från Frankrike jfrt med en svensksåld 2.0T? Hur lika är en turbo på en 2.0T från Frankrike jfrt med det som finns på Ebay?
Min 2.0T har bara 8 ventiler (2003-års modell, även om den är en Espace IV för övrigt), medan de 2.0T som såldes i Sverige är 16V, tror jag... Det är inte orimligt att anta att det KAN vara skillnader i aggregat... eller också är de lika.
Någon som har lite mera kunskap kring det där med Renaults olika motortyper? Bilia är inte till någon hjälp, måste jag säga. De är bra på att ta betalt, men någonstans där tar deras vilja att agera slut.
Ziemowit Jankowski
Re: Byte av turbo Espace IV 2.0
2.0 8v med turbo!! nä där är du nog ute och seglar... Kolla på framkant av motorn intill svänghjulet där är instansat motorfamilj och nr.
F3R = 8v (Har aldrig hört talas om att den existerar med turbo)
F4R =16v
F4RT =16v turbo
F3R = 8v (Har aldrig hört talas om att den existerar med turbo)
F4R =16v
F4RT =16v turbo
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 6
- Joined: 15 Jun 2008, 22:35
- Location: Stockholm
Re: Byte av turbo Espace IV 2.0
Ska kolla på motorn... Måhända att jag såg fel på verkstan när toppen var av (bilen drabbades av kamremshaveri för drygt 1,5 år sedan TROTS att Bilia säger sig ha bytt kamram på den år 2006).
Iaf toppen såg ut att ha 8 ventiler, men när jag kollar på nätet så verkar det inte ha funnits något annat än 16V för 2.0T.
Frågan är iaf om det kan finnas olika turbo på olika Espace IV-varianter med 2.0T-motorn, men det verkar som om det inte är så stora skillnader... eller är jag ute och cyklar?
Iaf toppen såg ut att ha 8 ventiler, men när jag kollar på nätet så verkar det inte ha funnits något annat än 16V för 2.0T.
Frågan är iaf om det kan finnas olika turbo på olika Espace IV-varianter med 2.0T-motorn, men det verkar som om det inte är så stora skillnader... eller är jag ute och cyklar?
Ziemowit Jankowski