Jobbiga problem med Megane -97:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nila78

Jobbiga problem med Megane -97:a

Post by nila78 »

Hej jag har en Megane 97:a som jag har problem med.

Det började med att jag skulle besikta den och jag kom ihåg att avgasvärdena var på gränsen förra året så jag tänkte att jag spiller i en liter e85 för att försöka snygga till dom (hade ca 10 liter bensin i tanken) tills besiktningen.
Stressade som f-n så svängde jag förbi ST1 och spillde i en liter körde en kort sväng och ställde mig sedan och väntade utanför besiktningen. När det sedan var min tur så vill inte bilen gå på alla cyl. och gick riktigt taskigt. Jag började då fundera vad det egentligen var för färg på slangen jag tankade med.... svart=diesel....PANIK!! Körde direkt efter besiktningen och fyllde upp tanken fullt med 98 och körde en sväng. Efter 1.5 míl så gick den normalt igen. Så jag trodde allt var lungt och att den där lilla dieselskvätten inte skulle ha så stor betydelse. Men nästa gång jag skulle starta bilen så gick den på 2 cyl. Tog ur stiften och kollade. Ena stiftet var det en stor "kaka" på och ett annat var det världens loppa på dom andra så normala ut. Så jag satte i nya stift och bilen gick normalt igen. Tills nästa gång jag skulle ha bilen till affären och handla. Gick hur bra som helst på ditvägen men när jag skulle starta och åka hem så var det samma visa igen. Kollade stiften och dom var rätt vita. Dagen efter gjorde jag ren alla stift och stoppade i och nu gick den normalt igen. Jag lät bilen gå på tomgång en 15 minuter men sedan började den gå på 2 eller 3 cyl.
Jag tog hjälp av en kompis att kolla gnistan på alla stiften och dom var ok likaså tändkablarna. Men det verkar som om ena tändspolen har gett upp (den vänstra).
Ska jag chansa på att köpa en beg tändspole eller är det nåt annat som kan spöka?
Kan den där lilla Dieselskvätten ställa till så mycke oreda eller är det ren tillfällighet?
Niklas Larsson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Jobbiga problem med Megane -97:a

Post by Stymie »

inget bra att blanda diesel i bensinen. Töm tanken bums. Inte bra att köra med en sådan blandning. Bensin och diesel har mycket olika egenskaper vid förbränning.

Ännu värre är att tanka bensin i en dieselbil, då kan man vara rökt bara genom att starta bilen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply