startproblem Renault Clio Baccara -9

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Joakim16v »

Vad är det för motor? En -92 borde inte ha manuell choke då det kom krav på kat från 89, eller är den importerad? Är det en motor med insprut skulle jag säga att du ska kontrollera slangen till map-sensorn, men du har inte insprutning om du har manuell choke.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Dennis »

Bensinpump, smuts i förgasaren, tjuvluft, m.m......
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Joakim16v »

Du har väl manuell choke på den? Den brukar man behöva dra ut lite med kall bil..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Tony »

Bealucius wrote:Jovisst har jag det, men nu börjar det ju bli varmt ute. Ska väl ändå inte behövas dra ut varje gång man ska starta..
jo det skall man
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Tony »

Bealucius wrote:Jasså, trodde det bara var vid kall väderlek. Hur mycket bör man dra ut den då? eller rättare sagt dra upp den. (En spak som man kan dra upp och ned)
Ibland då jag startat då lyser lampan litegrann ändå, fast jag egentligen inte rört den.
Alla bilar använder choken mer lr mindre, ett modernt insprutningssystem justerar det med vattentempen på motorn,motorn är ju kall även att det är varmare ute.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Joakim16v »

Låter inte som något är fel. Den får för lite bränsle när den är kall helt enkelt, du ska alltså dra ut choken ytterligare en aning.
När jag startar en bil med manuell choke brukar jag dra ut en liten bit, sen vrider jag om nyckeln så startmotorn går och fortsätter dra sakta i choken till motorn går igång. När motorn är igång så kan man trycka in choken en liten bit så tomgången går ner en bit till kanske 1100-1200 varv, man får lyssna lite på hur motorn går. Sen kör man iväg som vanligt. Efter någon km eller när man kan se att temp-mätaren börjar röra sig kan det vara dags att trycka in choken.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Låter inte som något är fel. Den får för lite bränsle när den är kall helt enkelt, du ska alltså dra ut choken ytterligare en aning.
När jag startar en bil med manuell choke brukar jag dra ut en liten bit, sen vrider jag om nyckeln så startmotorn går och fortsätter dra sakta i choken till motorn går igång. När motorn är igång så kan man trycka in choken en liten bit så tomgången går ner en bit till kanske 1100-1200 varv, man får lyssna lite på hur motorn går. Sen kör man iväg som vanligt. Efter någon km eller när man kan se att temp-mätaren börjar röra sig kan det vara dags att trycka in choken.
:racesmile: [smilie=icon_up.gif] kunde inte säga det bättre själv
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Joakim16v »

Den bör alltid startas med lite choke när den är kall. Man "vänjer" inte bilar vid choke, det är snarare ett krav för att den ska starta och fungera bra när den är kall. Nya bilar gör samma sak fast med automatik. Du kan lugnt använda choken även på sommaren, men som vi sa förut det kräver lite mer av föraren när man har manuell choke. Man får lyssna och lära känna bilen lite mer.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startproblem Renault Clio Baccara -9

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Den bör alltid startas med lite choke när den är kall. Man "vänjer" inte bilar vid choke, det är snarare ett krav för att den ska starta och fungera bra när den är kall. Nya bilar gör samma sak fast med automatik. Du kan lugnt använda choken även på sommaren, men som vi sa förut det kräver lite mer av föraren när man har manuell choke. Man får lyssna och lära känna bilen lite mer.
[smilie=thumbsup.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply