Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by MartinB »

Hej!

Igår kväll uppförde sig min Clio (1.4 RT, -95:a) lite illa och ville inte starta på första försöket. Efter lite vilotid försökte jag igen och då startade den, fast med batterilampan tänd.
När jag körde till jobb idag så startade jag bilen med så mycket som möjligt släckt, och allt verkade vara ok. Efter ca. 20 minuters körning (motorväg) så tändes batterilampan.
På väg hem, samma procedur, fast lampan tändes efter ca. 5 minuter.
Nu ikväll gick jag ut och mätte på batteriet:
Tändning helt av -> 12,1 V
Motor på tomgång -> 11,7 V (batterilampan släcktes inte denna gång)

Jag kunde inte nå eller se någon del av kablarna på generatorn, så jag kunde inte mäta direkt på den.
Remmarna kändes spända, så jag tvivlar på att det är problemet.

Vad kan detta bero på? Är det generatorn som är slut, eller låter det mer som tex. jordningsproblem runt generatorn? Vad mer kan jag mäta för att ringa in det?

Tacksam för snabba svar!
Martin Bjelk
Megane CC -04
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by Baggis »

Kanske laddningsregulatorn? (Ifall den är en sådan typ som är ihopbyggd med kolen och inne i generatorn)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by Tony »

MartinB wrote:Hej!

Igår kväll uppförde sig min Clio (1.4 RT, -95:a) lite illa och ville inte starta på första försöket. Efter lite vilotid försökte jag igen och då startade den, fast med batterilampan tänd.
När jag körde till jobb idag så startade jag bilen med så mycket som möjligt släckt, och allt verkade vara ok. Efter ca. 20 minuters körning (motorväg) så tändes batterilampan.
På väg hem, samma procedur, fast lampan tändes efter ca. 5 minuter.
Nu ikväll gick jag ut och mätte på batteriet:
Tändning helt av -> 12,1 V
Motor på tomgång -> 11,7 V (batterilampan släcktes inte denna gång)

Jag kunde inte nå eller se någon del av kablarna på generatorn, så jag kunde inte mäta direkt på den.
Remmarna kändes spända, så jag tvivlar på att det är problemet.

Vad kan detta bero på? Är det generatorn som är slut, eller låter det mer som tex. jordningsproblem runt generatorn? Vad mer kan jag mäta för att ringa in det?

Tacksam för snabba svar!
Eftersom du bara har 11,7v och inte ca 14 volt över batteriet med motorn igång, så skulle jag misstänka att generatorn behöver renoveras
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by MartinB »

Jag har mätt lite mer.
När jag i lördags skulle köra till en lämpligare mek-plats så såg jag att laddningslampan -inte- lyste, så jag hoppade ut och mätte på batteriet och såg hälsosamma 14 V. När jag kört några kilometer till tändes laddlampan och när jag kom fram uppmätte jag samma 11,7 v som förut. När jag varvade upp, så sjönk spänningen några hundradelar för att sedan återgå när jag släppte gasen.

Min tanke just nu är att kolla jordflätorna runt motorn, för det borde väl ge samma symptom, om den/de har gått av?
En extra ledtråd är att temp-mätaren uppför sig lite annorlunda jämfört med innan allt började.

Kan någon säga mig var motorns jordflätor sitter på en Clio 1,4 (E7J)?

[Edit]
Förresten, vad borde hända om jag lyfter av tex. minuspolen från batteriet med motorn igång? Är det en vettig felsökning, onödigt, eller kan saker gå i sönder?
Last edited by MartinB on 07 Mar 2011, 10:23, edited 1 time in total.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by Baggis »

Jag tycker fortfarande det låter som troligt att det är taskiga kol. De kan ha blivit så nötta att de ibland glappar, ibland inte. Att köra utan anslutet batteri brukar inte vara hälsosamt för generatorn.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by Göte J »

Lossa för fasiken inte batteripolen, vare sig plus eller minus, med motorn igång. Är inte generatorna kass innan så är risken stor att den blir det då!
Så här fungerar generatorn i korta drag. Rotorn är en elektromagnet som snurrar och inducerar spänning i statorlindningarna som likriktas och matas till batteriet (B+) . Laddningsregulatorn reglerar strömmen genom rotorn så att rätt spänning induceras till B+.
När motorn står stilla och du vrider om tändningen SKA laddningslampan lysa för dess ström flyter genom rotorn via kolborstarna och magnetiserar rotorn. Om generatorn fungerar släcks lampan när generatorn surrar igång pga att det blir samma spänning på båda sidor på lampan och ingen dström flyter genom den.
Som man tidigare sagt dig så bör du felsöka på generatorn med dina symptom. Kolen utslitna/kärvande eller kass laddningsregulator. Laddningsregulatorn sitter ibland så man kommer åt den bakpå generatorn (Bosch) ibland inbyggd och är ofta hopbyggd med kolhållarna.
// Göte J
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Är min generator slut? Clio 1.4 -95

Post by MartinB »

Jodå, det var kolen som var slut, och ringen var också så dålig att det kostar som en halv generator att laga den. Jag ska försöka fixa en generator från skroten (från en bil som jag vet skrotats av andra skäl).

När jag har fixat en ersättare, och fått den att funka, tänkte jag skriva en kort beskrivning hur jag gick till väga, eftersom Haynes-boken inte är helt tydlig vad gäller generatorbyte i en Clio 1.4 E7J-motor.


EDIT:
- Lossa -polen på batteriet
- Hissa upp bilen på domkraft och pallbock, ta av höger framhjul
- Ta loss innerskärmen av plast (sitter med plastpluggar)
- Lossa remspännare (= övre fästet) och nedre fästet lite grann
- Haka av generatorremmen
- Kryp in under bilen och ta loss sladdarna på baksidan av generatorn
- Flytta lite slangar åt sidan så du kan få ut generatorn genom hålet i innerskärmen
- Ta loss övre skruven helt
- Lossa nedre skruven helt, håll generatorn inkl plastskölden i ena handen medan du drar ut den långa skruven.
- Ta ut generatorn genom öppningen i skärmen.
Montering är i omvänd ordning.

Se detta som ett komplement till Haynes-bokens beskrivning.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Post Reply