Efterlysning!: Hölje Megane Nyckel
Moderator: Forumpolisen
Efterlysning!: Hölje Megane Nyckel
Tjena.
Har köpt en renault megane 1,6RT 97:a och fick två fjärrnycklar med till bilen.
Detta är min första helt egna bil och nu vill man ju självklart att så mkt som möjligt är fräsht inom rimlig peng. Båda nycklarna är söndertryckta vid upplåsningsknappen vilket resulterar i att man får trycka på den lilla kontackten för att låsa upp. Med mina stora fingrar så är detta nästan en omöjlighet.
Så min fråga är om någon vet någonstans man kan köpa endast ett nytt hölje till en rimlig peng. Inrikes/utrikes spelar ingen roll.
Har köpt en renault megane 1,6RT 97:a och fick två fjärrnycklar med till bilen.
Detta är min första helt egna bil och nu vill man ju självklart att så mkt som möjligt är fräsht inom rimlig peng. Båda nycklarna är söndertryckta vid upplåsningsknappen vilket resulterar i att man får trycka på den lilla kontackten för att låsa upp. Med mina stora fingrar så är detta nästan en omöjlighet.
Så min fråga är om någon vet någonstans man kan köpa endast ett nytt hölje till en rimlig peng. Inrikes/utrikes spelar ingen roll.
Mathias "Ekaa" Ek
Re: Efterlysning!: Hölje Megane Nyckel
Själva höljet går inte att köpa som enskild del utan då ingår kretskortet för låsfunktionen, Startspärr transpondern sitter där också. Kanske kan du få köpa det på skroten men då måste du flytta över kretskort och transponder ifrån din gamla nyckel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Så om jag i teorin får tag i en bättre beggad nyckel så kan jag inte bara flytta överdelen av nyckeln (den sida som knappen sitter på) till min gamla nyckel för det sitter elektronik på den?
Alltså kanske lättare men mkt dyrare att köpa beggad nyckel o koda om?
Läst i forumet om detta men vet någon vart man ska vända sig om man vill ha detta gjort smidigt och snabbt och inom sverige?
Alltså kanske lättare men mkt dyrare att köpa beggad nyckel o koda om?
Läst i forumet om detta men vet någon vart man ska vända sig om man vill ha detta gjort smidigt och snabbt och inom sverige?
Mathias "Ekaa" Ek
Rent tekniskt har du två nycklar i startnyckeln till bilen. Dels metallbiten som ska passa i låset, sen har du elektronikdelen som du dels låser/låser upp centrallåset med, men den låser även upp startspärren. Båda dessa måste passa ihop för att du ska kunna låsa upp bilen och starta den. Vad jag vet så borde det gå att öppna upp "plastbiten" för att byta batteri t.ex. och då borde det inte vara så svårt att flytta över det till ett annat skal.
Jag har på någon skrot lyckats komma över plastbiten billigt mot att jag lämnat kvar metallbiten i nyckelhålet på bilen det kom ifrån. Det är nog billigaste och lättaste sättet.
Jag har på någon skrot lyckats komma över plastbiten billigt mot att jag lämnat kvar metallbiten i nyckelhålet på bilen det kom ifrån. Det är nog billigaste och lättaste sättet.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
I vissa fabrikat av nyckelhuvuden så har man en transponder som ej är monterad på kretskortet. Ser ut som en svart fyrkantig stav med mått ca: 12mm längd och 4x4mm i brädd.Joakim16v wrote:Rent tekniskt har du två nycklar i startnyckeln till bilen. Dels metallbiten som ska passa i låset, sen har du elektronikdelen som du dels låser/låser upp centrallåset med, men den låser även upp startspärren. Båda dessa måste passa ihop för att du ska kunna låsa upp bilen och starta den. Vad jag vet så borde det gå att öppna upp "plastbiten" för att byta batteri t.ex. och då borde det inte vara så svårt att flytta över det till ett annat skal.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem