480 es motor i r10?
Moderator: Forumpolisen
480 es motor i r10?
Jag har funderat pa lite fler hastar i parlan. Som jag har forstatt det sa passar b14 rakt av?
Har aven hort att volvo 440 turbon (b18ft) passar i 340 rakt av?
Ar b18es (Tror 480 motorn heter sa?) likadan som b18ft?
Om allt stammer sa borjar det bli intressant
Har aven hort att volvo 440 turbon (b18ft) passar i 340 rakt av?
Ar b18es (Tror 480 motorn heter sa?) likadan som b18ft?
Om allt stammer sa borjar det bli intressant
Patrik
Re: 480 es motor i r10?
Alla 1.7-2.0 i volvos 400-serie är egentligen en Renault F-motor som volvo har modifierat. Det är en tvärställd motor, så jag vet inte om den kan gå att få ner i R10..
Vill du inte ha turbon så är det ju snyggare att ta 1.7 multipointen på 1721cc och 95hk från en R19. Annars har du 1.8 16v på 137hk och 1764cc från R19/Clio 16v som är en grymt rolig och varvvillig motor.. Men som sagt, ingen av dem är ju anpassad för att sitta i en 10a..
Vill du inte ha turbon så är det ju snyggare att ta 1.7 multipointen på 1721cc och 95hk från en R19. Annars har du 1.8 16v på 137hk och 1764cc från R19/Clio 16v som är en grymt rolig och varvvillig motor.. Men som sagt, ingen av dem är ju anpassad för att sitta i en 10a..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 480 es motor i r10?
Jag vet inte om sprängkåpan passar mellan motorena men gissar att det inte går. 480 motorn är större.
därimot så passar b14 motorn från 343 rakt av ner i 10 an. även 5 alpinemotorena (finns både som turbo och vanlig). men det kanske du redan visste.
men det är gott om plats i 10 an så om man gör en egen spränkåpa och byter utgående axel på vxl så går det säker att få ner en 480 motor i en R10 men det kräver en del jobb.
Men precis som jocke säger så är dessa motorer inte så roliga så om du ändå håller på så skulle jag satsa på en motor från en CLio16 V , 19 16V, megane eller en clio sport.
men vill du ha en enkel lösning och ändå lite mer fart i bilen så satsa på en b14. denna med lite trim är riktigt rolig och hållbar
därimot så passar b14 motorn från 343 rakt av ner i 10 an. även 5 alpinemotorena (finns både som turbo och vanlig). men det kanske du redan visste.
men det är gott om plats i 10 an så om man gör en egen spränkåpa och byter utgående axel på vxl så går det säker att få ner en 480 motor i en R10 men det kräver en del jobb.
Men precis som jocke säger så är dessa motorer inte så roliga så om du ändå håller på så skulle jag satsa på en motor från en CLio16 V , 19 16V, megane eller en clio sport.
men vill du ha en enkel lösning och ändå lite mer fart i bilen så satsa på en b14. denna med lite trim är riktigt rolig och hållbar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: 480 es motor i r10?
Tack for svaren. Ok har lite storre byggplaner framover sa far nog bli en b14 och kora med det ett tag.
Vad haller ladan for?
Vad haller ladan for?
Patrik
Re: 480 es motor i r10?
Om man förstärker gaveln så håller den nog för lite lagom misshandling och 120 hk skulle jag gissa (kanske även 150). men du kan säkert ha mer hk om man tänker sig lite för och toksläpper koppling i starter.
Min först låda i doffen (trimmad b14 och R10 låda) höll i 2 år men den var dålig från början samt inte förstärkt samt lite misshandlad
Min först låda i doffen (trimmad b14 och R10 låda) höll i 2 år men den var dålig från början samt inte förstärkt samt lite misshandlad
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: 480 es motor i r10?
R-10 1970 har bättre låda än övriga. R5 Alpine motor skulle jag valt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 480 es motor i r10?
Ok later fint dum fraga kanske men hur forstarker jag ladan?
Koppling fran volvon?
Vad hade du gort me din motor mange?
Fick med tre STORA lador med reservdelar plus en extra vaxellada nar jag kopte bilen
Koppling fran volvon?
Vad hade du gort me din motor mange?
Fick med tre STORA lador med reservdelar plus en extra vaxellada nar jag kopte bilen
Patrik
Re: 480 es motor i r10?
Många pratar om att R10 1970 skall vara bättre och hållbarare. men jag tror att varför denna är känd som bättre är att den har en annan spränkåpa med ett bättre urtampningslager
Vissa tycker att lådor från årsmodell 65 lådor är bättre. men det viktiga i det hela är att man har den sena lådan som är hopskruvad på längden. den har alla R10 or.
Gordinilådorna (8 gordini) har förstärkt gavel (en metallplatta mellan gavel och låda)
Så att på något sätt förstärka gaveln är bra. svårt att förklara hur men om man bygger en gördel som håller fast gaveln så gör detta mycket.
Det som händer när man gasar på är att innehållet i lådan vill åka framåt. Därför förstärker man gaveln så att allt hålls på bättre på plats.
Har en 1400 från en r12 (samma som b14) som följande är gjort med
Portad topp
extraktor
Annat insug med Weber 40
Lättade lyftare ala R12 kent här på forumet
låst fördelare
vassare kam
Stora effektökningen sitter i grenrör och förgasare
Finns även en film från när jag åker på gotland ring
http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6Gv0Qck
Om man får tag på en R5 alpinemotor så är denna att föredra men en budget trimmning av en b14 är billigare
Vissa tycker att lådor från årsmodell 65 lådor är bättre. men det viktiga i det hela är att man har den sena lådan som är hopskruvad på längden. den har alla R10 or.
Gordinilådorna (8 gordini) har förstärkt gavel (en metallplatta mellan gavel och låda)
Så att på något sätt förstärka gaveln är bra. svårt att förklara hur men om man bygger en gördel som håller fast gaveln så gör detta mycket.
Det som händer när man gasar på är att innehållet i lådan vill åka framåt. Därför förstärker man gaveln så att allt hålls på bättre på plats.
Har en 1400 från en r12 (samma som b14) som följande är gjort med
Portad topp
extraktor
Annat insug med Weber 40
Lättade lyftare ala R12 kent här på forumet
låst fördelare
vassare kam
Stora effektökningen sitter i grenrör och förgasare
Finns även en film från när jag åker på gotland ring
http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6Gv0Qck
Om man får tag på en R5 alpinemotor så är denna att föredra men en budget trimmning av en b14 är billigare
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: 480 es motor i r10?
Göra en sprängkåpa kan ju inte vara ett så stort problem för att välja mellan massa olika motorer, då kan man sätta i allt mellan R5gte motorer clio/19 16v och laguna/megane/espace turbo motorer och cliosport osv.
lr ta en dacia pickis låda finns 4x4 som passar till dom motorerna, sen kan du sätta en diffklump fram och få 4hjulsdrift och 200hk turbo och hoppas lådan håller Renault har massa roliga saker bara att bygga ihop vad man vill ha.
lr ta en dacia pickis låda finns 4x4 som passar till dom motorerna, sen kan du sätta en diffklump fram och få 4hjulsdrift och 200hk turbo och hoppas lådan håller Renault har massa roliga saker bara att bygga ihop vad man vill ha.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 480 es motor i r10?
Ok tack for svaren och snabbt gar det me ser riktigt trevligt ut mange far jaga motor da nan som vet av nan?
Ja Tony det finns mycket man kan gora Har ju en liten plan med bilen till senare och tankte halla det simpelt och inom hyfsad budget sa lange
Ja Tony det finns mycket man kan gora Har ju en liten plan med bilen till senare och tankte halla det simpelt och inom hyfsad budget sa lange
Patrik
Re: 480 es motor i r10?
Insugningsrör för enkel eller dubbla Weber / Dellorto köper du ifrån Frankrike eller Spanien. Det var populärt att sätta på en enkel Weber på R8-S och Alpine A110 / V85. I en av mina 12or kör jag med en enkel Weber 40a och det funkar bra.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: 480 es motor i r10?
Min motor i racer 12an har samma grejer som den i Manges Doffe fast jag kör med 1289cc.R12-Kent wrote:Insugningsrör för enkel eller dubbla Weber / Dellorto köper du ifrån Frankrike eller Spanien. Det var populärt att sätta på en enkel Weber på R8-S och Alpine A110 / V85. I en av mina 12or kör jag med en enkel Weber 40a och det funkar bra.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: 480 es motor i r10?
Ja det går att göra en massa
men det billigaste och enklaste är att hitta en R12 1400cc eller en 343 b14. även r5 passar men de med rakmonterad motor måste man bygga motorfästen för att få dit (de är avkapade)
kolla på blocket ibland finns det billiga 343 /r12 på blocket. Eller åk runt på skrotarna i ditt närområde där borde det stå någon gammal 343 a
du undrade om koppling om du tar r12 passar det rakt av (lite beroende på vilket urtrampningslager/tryckplatta du har. men från r12 kan du ta sprängkåpan och alltihop det passar på vxllådan. 343 måste du byta svänghjul och tryckplatta
Har för mig att de bytte hålindelning på veven men vissa äldre svänghjul passar även de (R8,R10) men har mindre lammeller än 1400cc R12 och R5. (dvs ditt orginal 10 svänhjul kan passa)
Nu är det bara att samla delar och sätta ihop ditt renault mekano
men det billigaste och enklaste är att hitta en R12 1400cc eller en 343 b14. även r5 passar men de med rakmonterad motor måste man bygga motorfästen för att få dit (de är avkapade)
kolla på blocket ibland finns det billiga 343 /r12 på blocket. Eller åk runt på skrotarna i ditt närområde där borde det stå någon gammal 343 a
du undrade om koppling om du tar r12 passar det rakt av (lite beroende på vilket urtrampningslager/tryckplatta du har. men från r12 kan du ta sprängkåpan och alltihop det passar på vxllådan. 343 måste du byta svänghjul och tryckplatta
Har för mig att de bytte hålindelning på veven men vissa äldre svänghjul passar även de (R8,R10) men har mindre lammeller än 1400cc R12 och R5. (dvs ditt orginal 10 svänhjul kan passa)
Nu är det bara att samla delar och sätta ihop ditt renault mekano
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: 480 es motor i r10?
1397ccm motorn med o-ring tätade foder har asymetrisk bultdelning på svänghjulet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem