Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Moderator: Forumpolisen
Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Nu är det läge för viss oro igen... Min Scenic RX4 har ju läckt en del kylarvätska, dock bara vintertid. Den har även kasst VVT-drev och nått mysko ylande lagerljud från motorn när det är kallt och den är kall.
Hade den nu på en verkstad för att de skulle ta av aggregatremmen och försöka utröna om nått av det som drivs/snurrar där kan vara orsak till ylet. De hittade inget uttryckligt och entydigt, men testade smörja löp- och spännrullarna. Möjligen så låter det lite från generatorn trodde de.
Värre var dock att de fann att det tränger ut glykol vid topplockspackningen!! De har tidigare sett att det kom lite olja där och även sagt det till mig, men jag blandade nog ihop det med ventilkåpepackningen som också läcker lite olja så har inte ens tänkt på det sen dess...!
Så nu verkar det som att det behövs bytas topplockspackning, VVT-drev och kamremsgrejer, minst! Trasig topplockspackning är ju inte det bästa att köra med heller. Den har dock inte rykt nått extra eller så...
Frågan till er är: Är kass topplockspackning på den motorn "vanligt"? Om ja, är det "vanliga" stället baktill i höger kant på motorn? Och finns det möjligen en bättre packning numera?
Hade den nu på en verkstad för att de skulle ta av aggregatremmen och försöka utröna om nått av det som drivs/snurrar där kan vara orsak till ylet. De hittade inget uttryckligt och entydigt, men testade smörja löp- och spännrullarna. Möjligen så låter det lite från generatorn trodde de.
Värre var dock att de fann att det tränger ut glykol vid topplockspackningen!! De har tidigare sett att det kom lite olja där och även sagt det till mig, men jag blandade nog ihop det med ventilkåpepackningen som också läcker lite olja så har inte ens tänkt på det sen dess...!
Så nu verkar det som att det behövs bytas topplockspackning, VVT-drev och kamremsgrejer, minst! Trasig topplockspackning är ju inte det bästa att köra med heller. Den har dock inte rykt nått extra eller så...
Frågan till er är: Är kass topplockspackning på den motorn "vanligt"? Om ja, är det "vanliga" stället baktill i höger kant på motorn? Och finns det möjligen en bättre packning numera?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Så ja! Känner mig tjatig,men,,,
Felaktig kylarvätska alltså sån man blandar med kranvatten,
och felaktig olja,
och nonchalerande av bytesintervaller.
Käkar packningar och försämrar livslängden.
Rätt skött från början = inga problem.
Det komiska i det hela är att tvärt emot vad många hävdar så,,
Importerar man en Renault så får man oftast en mycket bättre bil än den som är svensksåld därför att den fått rätt produkter vid märkesservice.
Felaktig kylarvätska alltså sån man blandar med kranvatten,
och felaktig olja,
och nonchalerande av bytesintervaller.
Käkar packningar och försämrar livslängden.
Rätt skött från början = inga problem.
Det komiska i det hela är att tvärt emot vad många hävdar så,,
Importerar man en Renault så får man oftast en mycket bättre bil än den som är svensksåld därför att den fått rätt produkter vid märkesservice.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
För min del kan jag krasst konstatera att jag inte kan spola tillbaka tiden och se till att den blir "rätt" skött från början
Är första gången jag nånsin hört att en motor inte tål "vanlig" kylarvätska som man blandar med vatten! Vad menar du är "rätt" då?
Att fel olja också skulle käka topplockspackning låter ju minst sagt fascinerande! Har aldrig stött på den informationen heller förr.
Det må vara så att "rätt skött" är bäst, men nog 17 låter det märkligt att så många saker måste vara exakt på millimetern rätt specat annars havererar allt möjligt. Känns som marginalerna är väldigt små liksom, haha!
Är första gången jag nånsin hört att en motor inte tål "vanlig" kylarvätska som man blandar med vatten! Vad menar du är "rätt" då?
Att fel olja också skulle käka topplockspackning låter ju minst sagt fascinerande! Har aldrig stött på den informationen heller förr.
Det må vara så att "rätt skött" är bäst, men nog 17 låter det märkligt att så många saker måste vara exakt på millimetern rätt specat annars havererar allt möjligt. Känns som marginalerna är väldigt små liksom, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
I det pyttelilla märket VW är det bannlyst med annat än den röda kylvätskan som är Coolelf. Tillfolkavangar räknas även de med ringar i grillen, skoda och siat.
Förklaring.. Kranvatten innehåller allt det som finns i den vattentäkten som man tar vattnet ifrån, dvs oändligt många okontrollerade mineraler sedan doserar man klor för att skiten inte ska ruttna i vattentornet och i ledningarna. Häller du det i motorn som består av, järn ,div aluminiumlegeringar, messing i termostat och pumphjul, plaster gummi, m.m så funkar vätskan som en elektrolyt och vips så får du ett batteri Ädla och oädla metaller och galvanisk strömning. Motorn fräts upp från insidan.
Kylvätska SKALL vara blandad av ett demineraliserat avjoniserat vatten. Ej att förväxla med destilerat vatten.
Jobbar du inte på kärnkraftverk så får du nog inte tag på det.
Köp färdigblandad
Förklaring.. Kranvatten innehåller allt det som finns i den vattentäkten som man tar vattnet ifrån, dvs oändligt många okontrollerade mineraler sedan doserar man klor för att skiten inte ska ruttna i vattentornet och i ledningarna. Häller du det i motorn som består av, järn ,div aluminiumlegeringar, messing i termostat och pumphjul, plaster gummi, m.m så funkar vätskan som en elektrolyt och vips så får du ett batteri Ädla och oädla metaller och galvanisk strömning. Motorn fräts upp från insidan.
Kylvätska SKALL vara blandad av ett demineraliserat avjoniserat vatten. Ej att förväxla med destilerat vatten.
Jobbar du inte på kärnkraftverk så får du nog inte tag på det.
Köp färdigblandad
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Har hur många exempel som helst där motor / packningar är skadade, uppfrätta, Eller förkolnade packningar orsakade av olja eller kylvätska.Baggis wrote:
Att fel olja också skulle käka topplockspackning låter ju minst sagt fascinerande! Har aldrig stött på den informationen heller förr.
Det må vara så att "rätt skött" är bäst, men nog 17 låter det märkligt att så många saker måste vara exakt på millimetern rätt specat annars havererar allt möjligt. Känns som marginalerna är väldigt små liksom, haha!
Jo så är det på motorer som är sammansatta av olika metaller, Renault inget undantag.
Ett gammalt bojsänke som B18 B20 de brydde sig inte för de var gjutjärn allt igenom.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Bra förklaring! Finns dock inget klor i det vatten vi har här, så den biten har den inte blivit utsatt för iaf.Dennis wrote:I det pyttelilla märket VW är det bannlyst med annat än den röda kylvätskan som är Coolelf. Tillfolkavangar räknas även de med ringar i grillen, skoda och siat.
Förklaring.. Kranvatten innehåller allt det som finns i den vattentäkten som man tar vattnet ifrån, dvs oändligt många okontrollerade mineraler sedan doserar man klor för att skiten inte ska ruttna i vattentornet och i ledningarna. Häller du det i motorn som består av, järn ,div aluminiumlegeringar, messing i termostat och pumphjul, plaster gummi, m.m så funkar vätskan som en elektrolyt och vips så får du ett batteri Ädla och oädla metaller och galvanisk strömning. Motorn fräts upp från insidan.
Kylvätska SKALL vara blandad av ett demineraliserat avjoniserat vatten. Ej att förväxla med destilerat vatten.
Jobbar du inte på kärnkraftverk så får du nog inte tag på det.
Köp färdigblandad
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Märkligt att det är så "tyst" om sådant då. Med det menar jag att jag alltid varit intresserad av att hålla mig up-to-date om teknik/bilar/motorer, men kan inte påstå att jag har stött på sådan här info vad jag kan minnas.Dennis wrote:Har hur många exempel som helst där motor / packningar är skadade, uppfrätta, Eller förkolnade packningar orsakade av olja eller kylvätska.
Jo så är det på motorer som är sammansatta av olika metaller, Renault inget undantag.
Ett gammalt bojsänke som B18 B20 de brydde sig inte för de var gjutjärn allt igenom.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Nu har jag fått en prisuppgift på byte av topplockspackning, kamrem och VVT-drev... Endast 14400 kr...! Av det är 7000 spänn arbetet och resten delar. Kollade sen snabbt med Autofrance och blev igen glatt överraskad då hans totalpris på delarna är c:a 2800 kr lägre!
Min undran nu, kanske främst riktad till Dennis-the-guru , är om 7000 för arbetet låter "vettigt"?
Min undran nu, kanske främst riktad till Dennis-the-guru , är om 7000 för arbetet låter "vettigt"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Är bara en simpel "Åklagare" (Åk-lagare)Baggis wrote: Dennis-the-guru
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Inte vara så blygsam nu, haha!Dennis wrote:Är bara en simpel "Åklagare" (Åk-lagare)Baggis wrote: Dennis-the-guru
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Ingen som har nån uppfattning om 7000 för jobbet är "vettigt"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
OK, jag får väl kolla på annat håll då.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
För mig låter det rimligt! Viktigt att veta att det är en kunnig mekaniker. Det går ju även att ringa runt till olika verkstäder så får du en uppfattning vad som är rimligt i dina hemtrakter. Lycka till!
Linkan
Linkan
Re: Topplockspackning Scenic 2.0 bensin (F4R)
Jo, har gjort det. En annan verkstad ville ha 7600 för jobbet. Ska kolla med fler.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12