MYSTISKT! Elektronikfel lampan lyser..men?!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ivarzon

MYSTISKT! Elektronikfel lampan lyser..men?!

Post by ivarzon »

Hej!

Detta blir mitt första inlägg på detta forum.. Vem inte om tråden bör ligga i motor & elektronik istället?

Till problemet,
Våran andra bil, en Clio -97, har plötsligt dött några gånger när frugan varit ute och åkt. När man sedan försöker starta bilen är den död, batteriet är dött, det klickar knappt i reläerna. Men har man sedan provat starta bilen dagen efteråt har den orkat vrida igång sig själv. Sedan har den rullat igen. Detta har hänt ett flertal gånger..

Efter sista gången detta hände har jag nu undersökt problemet, men blir inte klok på det.. "Varningslampan för elektronikfel" ( http://www.ladda-upp.com/bilder/47668/e ... fels-lampa ), och även airbag lampan lyser..detta har dom gjort förut när bilen dött med enligt frugan, men sedan dagen efter när den gått att starta har dom inte lyst längre...
Funderade på om det var någon kontakt/givare som var glapp, eller om denna lampa lyser för att generatorn inte laddar ordentligt, vilket resulterar i att batteriet dör? Märkte dock idag att när jag startar bilen så lyser dessa lampor fortfarande, MEN, när jag varvar upp motorn så slocknar elektronikfels lampan.. När jag sedan släpper ner motorn på tomgång så börjar den lysa igen..?! Detta sker varje gång jag testar detta. I och med det så känns det inte längre som att det skulle vara någon glapp kontakt eller givare?

Kollar man vad elektronikfels lampan betyder i instruktionsboken står följande: http://www.ladda-upp.com/bilder/47669/elektronikfelbok .

Styrenheten för insprutning? Detta känns som en ledtråd eftersom lampan slocknar när man varvar upp den... Men hur skulle detta ha med att batteriet dör/laddas ur?!

Jag blir gråhårig utav detta! Någon som varit med om något liknande? Alla förslag och tips mottages med största tacksamhet!
Hjälp.. :(

Med vänliga hälsningar
Martin Ivarsson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: MYSTISKT! Elektronikfel lampan lyser..men?!

Post by Stymie »

Kol till generatorn?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ivarzon

Post by ivarzon »

Kolen har också slagit mig.. Men resulterar det i att elektronikfels lampan lyser, och slocknar när man varvar upp motorn?

Fler förslag eller synpunkter?
Martin Ivarsson
Baggis

Post by Baggis »

Tycker det låter som att den drabbas av "strömlöshet"(låg spänning). Vet inte av vad dock, kan batteriet "kortsluta" eller nått?

Det i sin tur får som följd att den inte går att starta + att elektroniken får tuppjuck. För när det gäller elektronik med datorer inblandade i så kan den bete sig helkorkat om spänningen blir för låg. T.ex kan det tändas varningslampor som egentligen inte har med saken att göra. M.a.o är det tänkt att det ska finnas en nog hög spänning som kan driva elektroniken, för då kan den på ett "vettigt" sätt övervaka givare m.m och varna om något är fel. Man skulle också kunna jämföra det med om man som människa t.ex får syrebrist till hjärnan, då kan man uppfatta en massa saker felaktigt, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Har du kollat jordflätan mellan chassie och motor, samt batteriets jordanslutning? Jordflätan kollar du lättast med att sätta en startkabel mellan motorblocket och chassie.
// Göte J
Post Reply