Fel på fönsterhissar MeganeII Touring -05
Moderator: Forumpolisen
-
Fel på fönsterhissar MeganeII Touring -05
I förmiddags när jag skulle ta min bil på parkeringen på jobbet hade rutan på passagerarsidan gått ner av sig själv. Nu går det inte att få upp den. Är 110 % säker på att den var stängd i morse... Jag har kollat säkringar, felsökt manöverreglaget på förarsidan med hjälp av ett likadant och det är OK. Övriga rutor går upp & ner, dock bara "stötvis". Är felet vanligt? Någon som råkat ut för samma sak och/eller har en idé om vad som är fel? Finns det någon styrbox som kan vara orsaken? Hjälp!!!
Kristian Eriksen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Fel på fönsterhissar MeganeII Touring -05
Du har haft ett avbrott i strömförsörjningen varpå bilen inte minns ändlägena på fönsterhissarna. De fönster som rör sig stötvis, gör så här:
Kör rutan stegvis ner i i botten genom att ge löpande impulser när den stannar. När den nått botten, tryck och håll NER knappen ca 3-4 sekunder så att överströmsskyddet löser ut. Kör nu rutan stötvis uppåt, ge impulser löpande tills det är stängt. Håll knappen UPP 3-4 sekunder till överströmsskyddet löser ut.
Upprepa proceduren för varje ruta.
Den som inte stänger sig... Sorry, men jag tror att mekaniken i fönstret gått sönder. Det finns en del plastdetaljer av tveksam kvalitet som ger sig, speciellt om det är lite is som håller fast rutan. Plasten verkar vara vekare än motorn. Troligen får du byta själva hissmekanismen (finns att köpa billigare än hos märkesverkstaden). Under tiden så får du använda lite tejp för att hålla rutan uppe.
Kör rutan stegvis ner i i botten genom att ge löpande impulser när den stannar. När den nått botten, tryck och håll NER knappen ca 3-4 sekunder så att överströmsskyddet löser ut. Kör nu rutan stötvis uppåt, ge impulser löpande tills det är stängt. Håll knappen UPP 3-4 sekunder till överströmsskyddet löser ut.
Upprepa proceduren för varje ruta.
Den som inte stänger sig... Sorry, men jag tror att mekaniken i fönstret gått sönder. Det finns en del plastdetaljer av tveksam kvalitet som ger sig, speciellt om det är lite is som håller fast rutan. Plasten verkar vara vekare än motorn. Troligen får du byta själva hissmekanismen (finns att köpa billigare än hos märkesverkstaden). Under tiden så får du använda lite tejp för att hålla rutan uppe.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Tack för tipsen! Helt rätt - jag har haft avbrott i strömförsörjningen. Kopplade ur pluspolen en stund för att se om det löste mitt problem.
En liten fundering kring den trasiga mekanismen: Jag kan inte höra att hissmotorn går. Borde den inte ge ljud ifrån sig, även om mekanismen gett upp?
En liten fundering kring den trasiga mekanismen: Jag kan inte höra att hissmotorn går. Borde den inte ge ljud ifrån sig, även om mekanismen gett upp?
Kristian Eriksen
- Stymie
Klickar det i något relä när du rör manöverknappen? I så fall har du nog spänning fram till fönsterhissmotorn och överströmsskyddet löser ut. Då är det mekanismen. Är det tvärtyst så kan det saknas spänning fram till motorn = leta fel på vägen fram till. I och med att fönstret stod på glänt (utan orsak) är det troligt att mekanismen (vajer/hållare) gett upp.
___
-
Fick bort dörrsidan och upptäckte att det var rejält blött runt kablaget till hissmotorn. Inte ett liv varken i nåt relä eller i motorn. Var sitter reläet? Kunde inte heller se några lösa plastdetaljer i botten av dörren.Kortslutning? Märkligt i så fall att inte säkringen gått.
Kristian Eriksen
- Stymie
Lossa anslutningen till motorn och mät med multimeter. Be någon manövrera knappen vid mätningen så att du får en uppfattning var felet kan vara.
___
Litet tips! När det är en komponent som drar relativt mycket ström kan det se rätt ut om man mäter med multimeter pga. att den är så högohmig.Stymie wrote:Lossa anslutningen till motorn och mät med multimeter. Be någon manövrera knappen vid mätningen så att du får en uppfattning var felet kan vara.
Det är där säkrare att mäta med något som belastar elsystemet typ en 21w lampa eller liknande. Då får man reda på om det finns några spänningsfall i kablaget på vägen dit eller hem till jord.
Ta även direktström från något batteri eller en boster och koppla direkt på elhissmotorn för att utesluta var felet sitter.
Så skulle jag gått tillväga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
Dennis wrote:Litet tips! När det är en komponent som drar relativt mycket ström kan det se rätt ut om man mäter med multimeter pga. att den är så högohmig.Stymie wrote:Lossa anslutningen till motorn och mät med multimeter. Be någon manövrera knappen vid mätningen så att du får en uppfattning var felet kan vara.
Det är där säkrare att mäta med något som belastar elsystemet typ en 21w lampa eller liknande. Då får man reda på om det finns några spänningsfall i kablaget på vägen dit eller hem till jord.
Ta även direktström från något batteri eller en boster och koppla direkt på elhissmotorn för att utesluta var felet sitter.
Så skulle jag gått tillväga.
Även bra att vara på plats och inte sitta 40 mil från fönsterhissen när man försöker förklara hur man felsöker
Jag brukar förorda att mäta resistans också. Det brukar avslöja risk för spänningsfall.
___
-
En liten uppdatering: Bilen har stått några dagar i varmgarage och torkat till. När jag idag skulle börja felsöka fungerade allt som det skulle! Förmodligen fukt som ställde till det för elektroniken. Det blev billigt den här gången!
Kristian Eriksen
- Stymie
Skönt. Tipset är väl då att skydda kablaget. Nästa gång det blir blött så kan samma sak hända igen.
___
-
Absolut! Jag lindade in kablarna och kontakten vid hissmotorn i flera varv plast och eltejp. Skulle säkert behövas på övriga dörrar också. men det får bli ett framtidsprojekt...
Kristian Eriksen