Kamremsbrott
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbrott
HEJSAN
Behöver lite råd. Jag är en sådan som går mot strömmen och följdaktligen har jag köpt en Renault trots alla varningar. Nu sitter jag i skiten!
Kom körande i skrället idag och plötsligt lät det som om nåt gick av och motorn dog. Ingen smäll eller liknande. Utan som om nåt brast och det kändes även så. IOFS inte konstig när motorn dog. Min kloka granne kom och kollade in eftersom jag är obotligt värdelös på bilar. Hans diagnos var kamremsbrott.
Hur troligt är det att det bara är remmen som gott och att motorn annars är i det skick den var innan? Är på intet vis beredd att lägga ut många kronor på en bil och ett bilmärke som förtjänar att gå i graven. Har aldrig haft något mer klent och ömtåligt under arschlet! Men ska väl i rättvisans namn erkänna att den är skön att köra trots allt. Som en liten bergsget. Dock känns allt så klent i den. Bor ju i norrland och här har vi kyla. Är det kallt ute så kan lamporna tändas i bilen helt utan anledning. Dom kan blinka och leva ett eget liv. Jättekul! Ibland så slocknar inte lyset i bilen när man låser. Hur intelligent som helst. Ett halvår efter inköp dog skärmen där temperatur och radio osv syns. Ytterligare nån månad senare så gick inte förardörren att låsa upp med nyckeln. Varken med knappen eller med nyckeln. Låsa går bra
Behöver lite råd. Jag är en sådan som går mot strömmen och följdaktligen har jag köpt en Renault trots alla varningar. Nu sitter jag i skiten!
Kom körande i skrället idag och plötsligt lät det som om nåt gick av och motorn dog. Ingen smäll eller liknande. Utan som om nåt brast och det kändes även så. IOFS inte konstig när motorn dog. Min kloka granne kom och kollade in eftersom jag är obotligt värdelös på bilar. Hans diagnos var kamremsbrott.
Hur troligt är det att det bara är remmen som gott och att motorn annars är i det skick den var innan? Är på intet vis beredd att lägga ut många kronor på en bil och ett bilmärke som förtjänar att gå i graven. Har aldrig haft något mer klent och ömtåligt under arschlet! Men ska väl i rättvisans namn erkänna att den är skön att köra trots allt. Som en liten bergsget. Dock känns allt så klent i den. Bor ju i norrland och här har vi kyla. Är det kallt ute så kan lamporna tändas i bilen helt utan anledning. Dom kan blinka och leva ett eget liv. Jättekul! Ibland så slocknar inte lyset i bilen när man låser. Hur intelligent som helst. Ett halvår efter inköp dog skärmen där temperatur och radio osv syns. Ytterligare nån månad senare så gick inte förardörren att låsa upp med nyckeln. Varken med knappen eller med nyckeln. Låsa går bra
En dum en som köpte Renault...
Re: Kamremsbrott
Skaffa du en ren och akja istället de har ingen kamrem och inga blinkande lampor!
Det där serviceslarvet kostar pengar nu. Punkt slut!
Det där serviceslarvet kostar pengar nu. Punkt slut!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Kamremsbrott
Det är ju garanterat en helt ny Renault du köpte , för Renault är ju helt olik andra bilar. Dom kan gå i sönder!!!. Jag har aldrig hört talas om några problem med Volvo Saab VW osv..... i deras forum står det bara hur bra deras bilar är.
Menlösa inlägg är just precis bara MENLÖSA!!!!
Menlösa inlägg är just precis bara MENLÖSA!!!!
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Kamremsbrott
Hej Petersth,
Om du behöver råd så bör du skriva vilken bilmodell, motorversion och hur många mil den gått. Alltid tråkigt när saker går sönder. Verkstadsbesök behöver bilen i alla fall, men utan mer info så blir det bara dåliga svar.
Om du behöver råd så bör du skriva vilken bilmodell, motorversion och hur många mil den gått. Alltid tråkigt när saker går sönder. Verkstadsbesök behöver bilen i alla fall, men utan mer info så blir det bara dåliga svar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 15
- Joined: 09 Dec 2010, 15:17
- Location: Sandviken
Re: Kamremsbrott
Blev lite till mig när jag skrev igår... glömde en del tydligen. En Renault Scenic 2.0 16v (140hk) -00 är vad det är. Den har gått 16000 mil drygt.
Loke, det gäller omvänt också. Menlösa svar är just bara menlösa dom också.
Kan efter att kloka grannen tagit med mig ut och kikat mer på bilen konstatera att det INTE var kamremmen som var av.
Ska försöka mig på en beskrivning av bileländets sista veckor.
Började för kanske 2 veckor sedan med att när jag skulle parkera så rusade motorn helt plötsligt. Tänkte att det hade att göra med att Fransoserna tydligen har små fötter eftersom pedalerna är placerade i princip på varandra. Man måste ha koll på fötterna om man har Renault! Men det var det inte. Det hände igen efter några dagar. Samtidigt har varvtalen ökat och minskat mellan varven. ibland ner mot 700 och ibland upp till 1400. Väldigt ostabil alltså. Det som hände igår kanske kan ha med detta att göra? Motorn tänder inte alls när jag vrider på nyckeln. Startmotorn drar med det är allt. Någon som kan komma med något förslag på åtgärder?
/P
Loke, det gäller omvänt också. Menlösa svar är just bara menlösa dom också.
Kan efter att kloka grannen tagit med mig ut och kikat mer på bilen konstatera att det INTE var kamremmen som var av.
Ska försöka mig på en beskrivning av bileländets sista veckor.
Började för kanske 2 veckor sedan med att när jag skulle parkera så rusade motorn helt plötsligt. Tänkte att det hade att göra med att Fransoserna tydligen har små fötter eftersom pedalerna är placerade i princip på varandra. Man måste ha koll på fötterna om man har Renault! Men det var det inte. Det hände igen efter några dagar. Samtidigt har varvtalen ökat och minskat mellan varven. ibland ner mot 700 och ibland upp till 1400. Väldigt ostabil alltså. Det som hände igår kanske kan ha med detta att göra? Motorn tänder inte alls när jag vrider på nyckeln. Startmotorn drar med det är allt. Någon som kan komma med något förslag på åtgärder?
/P
En dum en som köpte Renault...
-
- Posts: 15
- Joined: 09 Dec 2010, 15:17
- Location: Sandviken
Re: Kamremsbrott
Jag har vart med om liknande, trodde det var bensin pumpen som är ganska skör på vintern.. eller det är väl om man har otur, på vilken bil som helst inte renault, du kanske inte har bytt eller gjort rent relä't på ett tag det kan ha ärgat ihop, kan också hända på vilken bil som helst inte bara renault, bilen är 11 år gammal och gått 16 tusen mil, kan inte förvänta dig att allt ska gå som en klocka.
Kolla ifall bensinpumpen ger ifrån ljud, säkring, eller kolla om el-relät har ärgat ihop, annars bogsera till en renault verkstad så kollar dom säkert upp problemet med service dator till ett RIMLIGT pris.
*edit* för mig var det elrelät, hade kostat 1250 på verkstad att bytt, kostade 350.
Kolla ifall bensinpumpen ger ifrån ljud, säkring, eller kolla om el-relät har ärgat ihop, annars bogsera till en renault verkstad så kollar dom säkert upp problemet med service dator till ett RIMLIGT pris.
*edit* för mig var det elrelät, hade kostat 1250 på verkstad att bytt, kostade 350.
Heter Erik Ilar
Re: Kamremsbrott
Det som händer när jag vrider på nyckeln är att startmotorn går runt. Inget annat. Tycker inte att relät eller pumpen bara ska knasa ihop hur som helst under färd. Men tack för tipset. Ska kolla upp detta.
En dum en som köpte Renault...
Re: Kamremsbrott
När ska den då knasa ihop??
Kunde inte låta bli
Kunde inte låta bli
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: Kamremsbrott
Eftersom du beskriver dig som obotligt värdelös på bilar rekomenderar jag dig antingen ta hjälp av din kloka granne som trodde det var kamremsbrott. lr ta hjälp av en verkstad som kan kolla upp vad det är för fel.
Angående kamremsbrott kollade du upp när den var bytt sist ?? 5år alt 12000mil gäller så den skall vara bytt förra året..
kan vara så mycket fel men jag skulle gissa på vevaxelgivaren lr något sånt eftersom om den knasar ur startar inte bilen. Lycka till
Angående kamremsbrott kollade du upp när den var bytt sist ?? 5år alt 12000mil gäller så den skall vara bytt förra året..
kan vara så mycket fel men jag skulle gissa på vevaxelgivaren lr något sånt eftersom om den knasar ur startar inte bilen. Lycka till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamremsbrott
En liten uppdatering.... den kloke och jag, som då får stå för den dumme, har pillat lite på bilen ikväll. Jag var mest i vägen förstås. Att hålla i en ficklampa och lysa någorlunda rätt är vad jag klarar av. Hur som, så konstaterade vi att bilen har gnista.
En annan sak som hänt med bilen idag är att låset på förarsidan plötsligt börjat fungera igen. En vacker dag så slutade den bara låsa upp. Låsa igen har gått bra men inte låsa upp. Då har man fått sträcka sig från passagerarsidan och dragit i handtaget. Men idag som om inget har hänt så har det börjat fungera igen.
Det som händer när man vrider på nyckeln med mina ord är att startmotorn går runt och att alla saker som ska snurra i motorn också gör så. Men den tänder inte. Kan det ha nåt med bensin att göra? Tänkte eftersom det kommer gnista från tändstiften så kanske det inte har med elektricitet att göra.... eller?
En annan sak som hänt med bilen idag är att låset på förarsidan plötsligt börjat fungera igen. En vacker dag så slutade den bara låsa upp. Låsa igen har gått bra men inte låsa upp. Då har man fått sträcka sig från passagerarsidan och dragit i handtaget. Men idag som om inget har hänt så har det börjat fungera igen.
Det som händer när man vrider på nyckeln med mina ord är att startmotorn går runt och att alla saker som ska snurra i motorn också gör så. Men den tänder inte. Kan det ha nåt med bensin att göra? Tänkte eftersom det kommer gnista från tändstiften så kanske det inte har med elektricitet att göra.... eller?
En dum en som köpte Renault...
Re: Kamremsbrott
Hör du bensinpumpen någonting? Den ska gå ett par sekunder när man vrider på tändningen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 15
- Joined: 09 Dec 2010, 15:17
- Location: Sandviken
Re: Kamremsbrott
Hej
Har du provat att starta bilen med startgas?
Om den startar med startgas kan du utesluta tändningsproblem o felsöka bränsletillförseln.
Har du provat att starta bilen med startgas?
Om den startar med startgas kan du utesluta tändningsproblem o felsöka bränsletillförseln.
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50