Nya Megane, 1.6 100hk

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MagnusA

Nya Megane, 1.6 100hk

Post by MagnusA »

Hej!

Vi går i köptankar - Nya Renault Megane Authentique, 1.6-litersmotern på 100hk.

Någon som kan säga något om den? Vanliga fel och sånt?

Vi har just nu vår Opel Vectra C på verkstad för motorbyte sen spännarna till kamkedjan lossnat. Det var långt ifrån första gången den hamnade på verkstad, och vi är inte så sugna på att göra ett dåligt köp igen...
Orust

Re: Nya Megane, 1.6 100hk

Post by Orust »

Hej!
Modellen är ju ny..man får nog kolla i Teknikens Värld eller andra tester. Jag funderar också. !,6 Ecoflex med miljörabatt nog inte så dumt. Provkörde en idag. Väldigt direkt styrning..som en racerbil men man vänjer sig vid det.
Per Oxholm
sandhall

Post by sandhall »

Har precis beställt en ny Megane. Var inne på Etanolmotorn ett tag men en snabb överslagsräkning sade att den skulle bli mycket dyrare i drift än en diesel (större bränslekostnad + tätare serviceintervall), så det blev 90 hK dieseln i stället. Räkna på det och se om du inte, liksom vi, kommer fram till att den extra kostnaden för dieselmotorn snabbt är intjänad.

Sedan misstänker jag att andrahandsvärdet på dieseln kommer stå sig bättre, men det är ju bara en gissning.
Robert Hallgren
Duster

Post by Duster »

MagnusA wrote:Hej!

Vi går i köptankar - Nya Renault Megane Authentique, 1.6-litersmotern på 100hk.

Någon som kan säga något om den? Vanliga fel och sånt?

Vi har just nu vår Opel Vectra C på verkstad för motorbyte sen spännarna till kamkedjan lossnat. Det var långt ifrån första gången den hamnade på verkstad, och vi är inte så sugna på att göra ett dåligt köp igen...
Jag tror inte att det motoralternativet finns längre läs på Renaults hemsida http://www.renault.se/sv/Personbilar/Ny ... tning.aspx
Eller har du kanske tittat på en lagerbil hos någon handlare eller kanske en begagnad?
Maria
Nu: Dacia Duster 1,6 16V -10 och Renault Clio 1996
Förr: Renault R4 1974, Renault R5 1986, Renault Megane 1999, Renault Megane 2009
poh

Post by poh »

Läser man DEKRA och ADAC-statistiken så verkar nya Megane hålla ihop bra. Eftersom min levererades precis innan jul har jag bara 250 mil att gå på. Än så länge mycket nöjd dock.
PO Hedman

Post by Baggis »

sandhall wrote:Har precis beställt en ny Megane. Var inne på Etanolmotorn ett tag men en snabb överslagsräkning sade att den skulle bli mycket dyrare i drift än en diesel (större bränslekostnad + tätare serviceintervall), så det blev 90 hK dieseln i stället. Räkna på det och se om du inte, liksom vi, kommer fram till att den extra kostnaden för dieselmotorn snabbt är intjänad.

Sedan misstänker jag att andrahandsvärdet på dieseln kommer stå sig bättre, men det är ju bara en gissning.
Jo, det är sorgligt hur det är ställt när fossil diesel blir billigare...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Parilla

Post by Parilla »

poh wrote:Läser man DEKRA och ADAC-statistiken så verkar nya Megane hålla ihop bra. Eftersom min levererades precis innan jul har jag bara 250 mil att gå på. Än så länge mycket nöjd dock.
Ja är den inte härlig P-O.
Fick min 1,5 cdi 110 EDC ST precis innan jul. Automatlådan är ju helt grym.Har hittills lyckats ligga på 0,56L/mil blandad
körning.Kommer säkert ner närmare fabrikssiffror när den rullat kring 1000mil samt sommar
Göran Österholm
Post Reply