Antispinnfel-Scenic
Moderator: Forumpolisen
Antispinnfel-Scenic
Har nyss köpt en 01 Scenic RX4, är helnöjd med den, men märkte en konstig sak. Antispinnen verkar funka som den ska men jag försökte slå av den för att kunna busa lite, först så hände inget,,som att knappen var helt verkningslös, nästa dag så funkade den, men då började det lysa ett flertalvarningslampor,,såg inte vad alla var men det var nog 4-5 lampor totalt och hastighetsmätaren slutade också fungera, tröck på den igen och allt var normalt igen,,provade några ggr och antispinn kopplas ur men instrumenpanelen lyser som ett flipperspel, någon ide vad det kan vara,,köpte bilen av en firma och ska lämna in den tilll veckan för några småsaker som upptäcktes vid köpet,,elhissarna bak bla,,
En nybliven forummedlem och Renaultägare hoppas på svar,
En nybliven forummedlem och Renaultägare hoppas på svar,
Re: Antispinnfel-Scenic
En till RX4-ägare här! Nu börjar det snart bli "trångt" här med så många på en gång, hehe!
Jag har tyvärr inget vettigt att säga om ditt problem, utom att det förvånade mig att höra(läsa) att din har antispinn. Min -00:a har inte det, iaf ingen elektronisk, utan bara den slags antispinn som 4wd ger Tycker dock att en sån sak ska kunna tas upp med bilfirman också.
Jag har tyvärr inget vettigt att säga om ditt problem, utom att det förvånade mig att höra(läsa) att din har antispinn. Min -00:a har inte det, iaf ingen elektronisk, utan bara den slags antispinn som 4wd ger Tycker dock att en sån sak ska kunna tas upp med bilfirman också.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
den har det,, drar ner motorvarven och när jag provade gasa på i en väldigt isig backe så verkade även abs:en gripa in,,kanske den även har ESP. "elektroniskt stabiliseringssysten"
ska naturligtvis ta upp det med firman,,men eftersom det ej är en Renaulförsäljare så tänkte jag att det skulle vara bra med lite kött på benen när jag lämnar in den,,Sparka verkstadsgubbarna i rätt riktning så att säga
Har någon föresten någon aning om hur många RX4:or det finns i sverige,,har nog bara sett en tidigare och fattade inte vad det var för bil, paserade dess parkering dagligen på väg till jobbet så jag var tvungen att stanna och kolla vad det var,,,Renault var inte en av gissningarna.
ska naturligtvis ta upp det med firman,,men eftersom det ej är en Renaulförsäljare så tänkte jag att det skulle vara bra med lite kött på benen när jag lämnar in den,,Sparka verkstadsgubbarna i rätt riktning så att säga
Har någon föresten någon aning om hur många RX4:or det finns i sverige,,har nog bara sett en tidigare och fattade inte vad det var för bil, paserade dess parkering dagligen på väg till jobbet så jag var tvungen att stanna och kolla vad det var,,,Renault var inte en av gissningarna.
Last edited by Barney on 09 Jan 2011, 22:21, edited 1 time in total.
Hmm.. Du menar inte den "diffspärr-funktion" de har på framaxeln? Iaf läste jag om det på ett ställe. Jag har inte uppfattat det som nån "normal" antispinn utan nått som alltså förbättrar drivförmågan genom att tvinga bägge framhjulen att driva, troligen som du skriver genom att bromsa fast dem (växelvis) med ABS-funktionen. För åtminstone på min så går det att slira med alla hjulen utan att det känns som att det stryper motorn, medan det verkar som att "diffen" går in om det är olika fäste på hjulen(kanske bara fram)
Oj! Hann glömma att du har nån knapp för att koppla ur den, hehe! Måste vara nått annat då än på min. Var sitter den knappen förresten?
RX4 är inte vanlig, men vet inte hur många det finns.
Oj! Hann glömma att du har nån knapp för att koppla ur den, hehe! Måste vara nått annat då än på min. Var sitter den knappen förresten?
RX4 är inte vanlig, men vet inte hur många det finns.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Kollade på knappen nyss, det står ESP på den,stabilitetssystem är det alltså, den sitter längst till höger på den lilla panelen med knappar som sitter till vänster om ratten ovanför säkringsdosan, förövrigt så funkade båda elhissarna nu när jag provade,,heldöda när jag köpte den, verkade inte vara fryset heller,,dom var verkligen heldöda,
Minsann, det var ju inte dumt med ESP, om den nu bara funkar Hur många knappar har du på den panelen förresten? Om jag inte minns helt fel har jag tre stycken där, två till stolsvärmen och en till höger som spärrar de bakre fönsterhissarna(märkt med ett X)
Jag har dom du har plus esp, samt rattarna för strålkastarinställningen och instrumentbelysningen, esp,n verkar då funka, sneddade över en rejäl snö-issträng i dag som en väghyvel lämnade efter sig när han försökte hitta igen E4:an under all denna snö som kommit, körde i hyfsat hög fart ,då jobbade då något system med bromsarna,
tror antispinnen bara sänker varven,,eller kanske jag har fel,
tror antispinnen bara sänker varven,,eller kanske jag har fel,