HJÄLP! Dålig motortemp på Clio 16v
Moderator: Forumpolisen
HJÄLP! Dålig motortemp på Clio 16v
Hallå på er, hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem.
Min Clio 1,8 16V -93 kommer inte upp i motortemperatur utan mätaren går bara upp till första strecket på tempmätaren, olje tempen den går bara upp till ca 70grader (halv åtta på mätaren)
Efter en stund på motorväg så får jag upp motor tempen till "streck två" men olje tempen ligger kvar på ca 70grader, även dåligt med värme i kupen...
Har jag bilen på tomgång så kryper tempen upp för att sedan stanna strax över mitten innan el fläkten hoppar igång...
Har även dåligt med värme i kupén Har testat att bytt termostaten men problemet kvarstår. Kan jag ha satt den fel, satte i alla fall "fjädern" på termostaten in mot motorn...
Är det någon som kan vara snäll att hjälpa mig?
Tror ni termostaten från Meca kan vara trasig?
Finns inge läckage eller nå vatten i oljan eller liknande...
//Hoppas ni kan hjälpa mig
Min Clio 1,8 16V -93 kommer inte upp i motortemperatur utan mätaren går bara upp till första strecket på tempmätaren, olje tempen den går bara upp till ca 70grader (halv åtta på mätaren)
Efter en stund på motorväg så får jag upp motor tempen till "streck två" men olje tempen ligger kvar på ca 70grader, även dåligt med värme i kupen...
Har jag bilen på tomgång så kryper tempen upp för att sedan stanna strax över mitten innan el fläkten hoppar igång...
Har även dåligt med värme i kupén Har testat att bytt termostaten men problemet kvarstår. Kan jag ha satt den fel, satte i alla fall "fjädern" på termostaten in mot motorn...
Är det någon som kan vara snäll att hjälpa mig?
Tror ni termostaten från Meca kan vara trasig?
Finns inge läckage eller nå vatten i oljan eller liknande...
//Hoppas ni kan hjälpa mig
Last edited by agusta44 on 08 Dec 2010, 14:17, edited 1 time in total.
Andreas Gustafsson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: HJÄLP! Dålig motortemp på Clio 16v
Bäste/bästa augusta44,
Vi saknar ditt riktiga namn
Tips kanske kan dyka upp om namnet finns med.
Vi saknar ditt riktiga namn
Tips kanske kan dyka upp om namnet finns med.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Om jag får svar på min fråga så kan jag självklart skriva mitt namn.
MVH
ANDREAS
MVH
ANDREAS
Andreas Gustafsson
Enligt våra forumsregler så vill vi ha med namn i profilen...
Så vänligen uppdatera med namn
Så vänligen uppdatera med namn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Fixat namnet.
Är det nu någon som kan ha någon ide om vad problemet med min Clio kan vara?
Som sagt dålig motor temp och kupe värme, sitter ny termostat i, ingen olja i kylarvattnet.
Såg därimot att det sipprade ut lite kylarvatten ur en "plast" plutt på kylaren "plutten" sitter ovanför kylarslagen uppe i vänsta hörnet på kylaren (vid batteriet), är det någon slags avluftning?
Taksam för snabbt svar.
//MVH Andreas
Är det nu någon som kan ha någon ide om vad problemet med min Clio kan vara?
Som sagt dålig motor temp och kupe värme, sitter ny termostat i, ingen olja i kylarvattnet.
Såg därimot att det sipprade ut lite kylarvatten ur en "plast" plutt på kylaren "plutten" sitter ovanför kylarslagen uppe i vänsta hörnet på kylaren (vid batteriet), är det någon slags avluftning?
Taksam för snabbt svar.
//MVH Andreas
Andreas Gustafsson
Japp, det är avluftningen. Den enda avluftningen som finns i kylsystemet på de där..
Om jag minns rätt så går det bara sätta termostaten på ett håll, så där lär du knappast ha gjort fel..
Provade du att koka termostaten på spisen innan så du vet att den öppnar och stänger vid rätt temperatur?
Om jag minns rätt så går det bara sätta termostaten på ett håll, så där lär du knappast ha gjort fel..
Provade du att koka termostaten på spisen innan så du vet att den öppnar och stänger vid rätt temperatur?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Tack för ditt svar, jag testade aldrig att koka termostaten tog för givet att den skulle fungera när den ändå var ny...
Då kan man anse att det är "normalt" att det sipprar ut lite kylvatten ur "plutten"?
Har förresten beställt en ny Renault original termostat som jag ska testa att byta till, då jag hört från några kompisar som råkat ut för liknande problem, dock blev det bra vid ett byte till en ny original terostat. Verkar konstigt att det inte skulle funka med en "pirat".
Någon som råkat ut för samma problem?
//MVH
Då kan man anse att det är "normalt" att det sipprar ut lite kylvatten ur "plutten"?
Har förresten beställt en ny Renault original termostat som jag ska testa att byta till, då jag hört från några kompisar som råkat ut för liknande problem, dock blev det bra vid ett byte till en ny original terostat. Verkar konstigt att det inte skulle funka med en "pirat".
Någon som råkat ut för samma problem?
//MVH
Andreas Gustafsson
Jag körde med biltematermostat i min 19, det funkade bra.
Det är inte normalt att det sipprar ur luftnippeln på kylaren, men efter ~20år börjar det bli lite slitet.. Jag hade svårt att få det tätt på mina 19ar också..
Det är nog inte en dålig idé att skölja igenom kylsystemet och värmepaketet ordentligt. Åtminstone värmepaketet är bra att skölja åt båda håll..
Det är inte normalt att det sipprar ur luftnippeln på kylaren, men efter ~20år börjar det bli lite slitet.. Jag hade svårt att få det tätt på mina 19ar också..
Det är nog inte en dålig idé att skölja igenom kylsystemet och värmepaketet ordentligt. Åtminstone värmepaketet är bra att skölja åt båda håll..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Ser att de redan fått en massa bra tips va bra
lycka till
lycka till
Alltid trevligt med flera tips, om du har....
Andreas Gustafsson
Har inga bättre just nu
-Kollat O-ringen runt termostatens kant för att det inte ska bli någon "bypas" läckage internt i termostathuset.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem