Koppla ur airbag Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

sveson

Koppla ur airbag Laguna II

Post by sveson »

Jag råkade impulsköpa en Laguna kombi -02. Tyvärr har den ingen avstängning för passagerarairbagen och där framme vill vi ju gärna ha sonen. Någon som vet hur det går till att koppla ur kudden?
Johannes Svensson
Scenic 2,0 16v -02
turbomart

Re: Koppla ur airbag Laguna II

Post by turbomart »

Åfan, trodde det var standard på LagII. Sitter det inget vred i gaveln på instrumentpanelen när du öppnar höger framdörr?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
ior69

Post by ior69 »

Hej! Har du inget vred så säger Renault att man inte får koppla ur de.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Det måste väl ändå gå via clipen? Eller är de inte säkra på att den är urkopplad då?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
sveson

Post by sveson »

Jag har inte bilen hemma så jag ska kolla imorgon när jag hälsar på den. Jag trodde likadant som turbomart att alla bilar har avstängning. Men i instruktionsboken står ingenting om det. Clipen, är det Renaults diagnossystem?
Johannes Svensson
Scenic 2,0 16v -02
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Japp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Har skrivit om det förut... Fått det förklarat med att.
-Kopplar man ur den på annat sätt än med konsumentvänligt vred så blir den inte inkopplad när man INTE har barnstolen i bilen och då är ju givetvis krockskyddet kraftigt försämrat för vuxen.
Har man vred och den är urkopplad blir man påmind med en varningslampa AIRBAG OFF
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sveson

Post by sveson »

Nä, tyvärr sitter det inget vred på instrumentpanelens "gavel". Borde ju gå att montera och koppla in ett vred från skroten, men det här är ju inget man ska hemmapula med. Hur mycket nytta airbagen gör på passagerarsidan har jag hört olika åsikter om, men givetvis gör den ingen skada.
Johannes Svensson
Scenic 2,0 16v -02
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

sveson wrote:Nä, tyvärr sitter det inget vred på instrumentpanelens "gavel". Borde ju gå att montera och koppla in ett vred från skroten, men det här är ju inget man ska hemmapula med. Hur mycket nytta airbagen gör på passagerarsidan har jag hört olika åsikter om, men givetvis gör den ingen skada.
Den gör väl nytta om det sitter en passagerare där.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sveson

Post by sveson »

Jag har nu kollat lite mer på nätet och det är ingen lätt fråga det här. Det verkar som att Renault vägrar koppla ur airbagen, med motiveringen som Dennis ger, att det är krångligt att få igång den igen och därmed blir det lätt att den förblir avstängd när en vuxen ska sitta där igen. Den allmänna uppfattningen om vred och andra avstängningar för airbagen är att de är helt säkra och jag har heller inte lyckats hitta några exempel på olyckor där airbagen gått av fast den var urkopplad. Men många verkar tvivla ändå och tycker inte det känns bra att kudden sitter kvar med sin krutladding.

Svårt att veta hur man ska göra...
Johannes Svensson
Scenic 2,0 16v -02
henrik_74

Post by henrik_74 »

Kan man inte koppla ur den elektroniskt måste man ju kunna göra det rent fysiskt. Pratade med en absolut säker källa som sa att man faktiskt kan montera bort airbagen och sen koppla på ett motstånd för att lura bilen att tro att airbagen sitter kvar för att släcka lampan på panelen. Motståndet skulle t.o.m finnas att köpa i volvos butik. Ringde dit och fick veta av en sur gubbe att de minsann INTE får sälja det till privatpersoner. Jag sa att en verkstad skulle hjälpa mig, och de fick komma förbi och köpa motståndet sa han då. Men efter en stund ringde han upp mig och sa att renault absolut INTE tillåter att man gör så. Ska vi behöva köpa ny bil för att få plats med familjen i en familjebil frågade jag. Då sa token att jag kunde få komma till dem och köpa en volvo istället. "Jaha. Hejdå." sa jag.
Så nu undrar jag; vad för motstånd och hur många ohm/watt ska det vara?
Last edited by henrik_74 on 17 Nov 2010, 19:21, edited 1 time in total.
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
LOKE

Post by LOKE »

Inte för att låta dum ....... men kollar man inte upp sånt innan man köper en bil?
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
henrik_74

Post by henrik_74 »

Vi hade inga planer på barn när vi köpte bilen och hade inga tankar på airbagar och sånt då. Nu har vi snart två barn och måste koppla ur airbagen. Punkt.
Vad gör man?
Henrik Fransson
henrik_74

Post by henrik_74 »

Hittade info här: http://www.renaultforums.co.uk/archive/ ... -1380.html
2ohm pratar de om och jag har en känsla av att man helst inte ska lämna airbagen kvar när den är urkopplad.
Henrik Fransson
Gezpo

Post by Gezpo »

Jag hade samma problem med bil av annat märke.Löste det genom att montera bort hela airbagen.Lampan struntar jag i för tillfället.Men ett motstånd ska fungera för att släcka lampan.
Anledningen till att ja struntar i lampan är att ja ska koma ihåg att montera tillbaka airbagen.Vilket det snart är dax för. :mrgreen:
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Post Reply