Snedslitet vänster bakhjul - Modus

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
herrberg
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2010, 11:52
Location: Solna

Snedslitet vänster bakhjul - Modus

Post by herrberg »

Tja,

kan konstatera nu efter att ha köpt en begagnad Modus, och bytt till vinterhjul, att vänster bakhjul var grymt snedslitet. Kunde konstatera att bilen kändes bättre och att bränsleförbrukningen skönk när jag bytte till vinterdäck... eller om det bara är inbillning (men det känns inte så).

Har tittat runt lite på nätet och har kommit fram till att det är fler som har haft det problemet med vänster bak, att det minsann finns något som heter camber och att det finns en fyrhjulsinställning man kan göra som löser problemet ibland.

Kan något göra en insats och utbilda mig i detta? Vad är fel (höll på att skriva "vad är snett" :roll: )?

1. Vad är det för problem?
2. Hur löser man det?
3. Vad brukar det kosta?

MVH!
/Bengt Berg
Bengt Berg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Snedslitet vänster bakhjul - Modus

Post by Dennis »

Bakvagnen har inga justeringar. ska man ändra några hjulvinklar där så är det hydralriktverktyg som gäller. Långt ifrån alla hjulinställningsfirmor som åtar sig sådana jobb.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
herrberg
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2010, 11:52
Location: Solna

Re: Snedslitet vänster bakhjul - Modus

Post by herrberg »

Så, nu har jag talat med If om deras begagnatförsäkring och jo, den kan faktiskt vara aktuell. Jag tog Modusen till en Bilia-verkstad och lät kolla upp hjulinställningarna och detta är resultatet:

Image

Som jag ser det verkar den vara seriöst helsned i bakvagnen - som ju inte går att ändra?

OK, när jag nu driver denna fråga med försäkringsbolaget - hur åtgärdar jag detta?

MVH!
/Bengt Berg
Bengt Berg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Snedslitet vänster bakhjul - Modus

Post by Tony »

0.13 grader är ju inget,volvo i STCC har väl typ 7-8 grader på bakhjulen. 8)
Min bil drar mycket mindre på vinterdäcken pga högre profil och smalare däck
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply