Megane Scenic -98 2.0 som går lite orent/är orkeslös
Moderator: Forumpolisen
Megane Scenic -98 2.0 som går lite orent/är orkeslös
Det är en 2.0 med automat. Går, men är orkeslös. Går lite ryckigt och på tomgång hör man att den går orent. Trycker man "gasen i botten" när man kör händer nästan inget, är man försiktig på gasen ökar hastigheten "långsamt". Accelerationen är som när man drar en stor husvagn med en klen bil...
Automaten får troligen felaktig information då motorn går såhär så den växlar inte från 1:an till 2:an om man inte först släpper gasen och minskar varvtalet. (Mellan de andra växlarna går det bättre, om än inte pefekt.) Enligt föregående ägare hade någon på Volvo sagt att automaten betedde sig så om motorn gick orent.
Bytt (till andra begagnade för all del) av föregående ägare:
Knacksensor, Luftmassemätare, Tändkablar, Tändspolar, 2 olika temperaturgivare (77 00 865290 samt 7700829427), Katalysator, Batteri.
Vad ska jag ge mig på härnäst ?
Automaten får troligen felaktig information då motorn går såhär så den växlar inte från 1:an till 2:an om man inte först släpper gasen och minskar varvtalet. (Mellan de andra växlarna går det bättre, om än inte pefekt.) Enligt föregående ägare hade någon på Volvo sagt att automaten betedde sig så om motorn gick orent.
Bytt (till andra begagnade för all del) av föregående ägare:
Knacksensor, Luftmassemätare, Tändkablar, Tändspolar, 2 olika temperaturgivare (77 00 865290 samt 7700829427), Katalysator, Batteri.
Vad ska jag ge mig på härnäst ?
Last edited by Knetha on 18 Mar 2008, 22:15, edited 2 times in total.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
har du kollat avgasvärdena . det kan inte vara så dyrt . då ser du ju om den går magert eller har hög HC som då talar om att den förbränner ej all bensin den får . kolla även så du har rätt bränsletryck . har du ej det så får den ju för lite soppa hela tiden . bara funderingar men hoppas nåt kan hjälpa dej på vägen mot en felfri bil .
Eddie Rudolfsson
Avgasvärden
Avgasvärdena tror jag är OK, den är besiktigad för ett par veckor sedan med godkända resultat (CO 0,0 / CO 2500 0,1 / HC 014 / LAMBDA 1,01).
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Map-sensor med slang bytt - utan skillnad
Map-sensor med slang bytt - utan skillnad. Tändstift bytta - utan skillnad. Luftfilter kollat - var OK.
Felkoder fanns vid avläsning för ett år sedan, dessa fanns:
4D Givare hastighet (Borde väl inte vara mitt problem ? Eller ? Kan detta vara en information som växellådan och bilens dator behöver ? Var sitter den givaren ?)
5D Krets svänghjulsgivare (Impulsgivare, men då ska den vara svårstartad enligt Bilia - och det är den inte)
11D Ledning insprutning/automatlåda (Det var en ospecificerad kod...)
11G Hastighetsmätning (Hastighetsmätaren fungerar iallafall...)
Okänt om dessa är åtgärdade, troligen inte. Men de kunde tydligen uppstå om man bara fick motorstopp ???
Funderar på NYA tändkablar.
Enligt Bilia var det tändspolarna i 16v motorerna (en per tändstift) som var ökänt urusla. Tändspolarna (2 st) är ju bytta till andra begagnade, det är ju för all del ingen garanti men... Kan man provmäta en tändspole till 100% ?
Är en överkuggad kamrem en möjlighet ? Eller ska avgasvärdena bli dåliga då ?
Felkoder fanns vid avläsning för ett år sedan, dessa fanns:
4D Givare hastighet (Borde väl inte vara mitt problem ? Eller ? Kan detta vara en information som växellådan och bilens dator behöver ? Var sitter den givaren ?)
5D Krets svänghjulsgivare (Impulsgivare, men då ska den vara svårstartad enligt Bilia - och det är den inte)
11D Ledning insprutning/automatlåda (Det var en ospecificerad kod...)
11G Hastighetsmätning (Hastighetsmätaren fungerar iallafall...)
Okänt om dessa är åtgärdade, troligen inte. Men de kunde tydligen uppstå om man bara fick motorstopp ???
Funderar på NYA tändkablar.
Enligt Bilia var det tändspolarna i 16v motorerna (en per tändstift) som var ökänt urusla. Tändspolarna (2 st) är ju bytta till andra begagnade, det är ju för all del ingen garanti men... Kan man provmäta en tändspole till 100% ?
Är en överkuggad kamrem en möjlighet ? Eller ska avgasvärdena bli dåliga då ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Ny iaktagelse
Ny iaktagelse: Om jag står still med växelväljaren i neutral eller P (har även märkt det när jag kör på 1:an, de andra växlarna har jag inte kört på med så höga varv) och gasar på går motorn upp till 4500 varv, slår ner till 3500, går upp till 4500 och sedan om och om igen (jag gasar för att få upp den till 5000 varv men det går alltså inte).
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Bränslefiltret är nu också bytt och STP "Complete fuel system cleaner" är islaget i ca 40 liter bensin och jag har kört 9 mil efter det.
Men, den är likadan ändå...
Någon som har några synpunkter om kamrem och avgasvärden ?
Har inte testat kompressionen - skulle avgasvärdena vara dåliga om kompressionen var låg (av de olika anledningar som finns till det) ?
Men, den är likadan ändå...
Någon som har några synpunkter om kamrem och avgasvärden ?
Har inte testat kompressionen - skulle avgasvärdena vara dåliga om kompressionen var låg (av de olika anledningar som finns till det) ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
du hade bytt till nya stift?
kolla färgerna om motorn går rent på vardera cylinder.
Om du har dåligt komp och motorn drar tjuvluft så kan det påverka lambdavärdet.
kolla så kamdrevsmarkeringen stämmer med övre dödläget på cylinder 1.
(det kan ge dålig prestanda om t.ex. en kugg sitter fel)
kolla färgerna om motorn går rent på vardera cylinder.
Om du har dåligt komp och motorn drar tjuvluft så kan det påverka lambdavärdet.
kolla så kamdrevsmarkeringen stämmer med övre dödläget på cylinder 1.
(det kan ge dålig prestanda om t.ex. en kugg sitter fel)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jo, jag har bytt stiften. De gamla såg inte speciellt dåliga ut heller. Alla såg likadana ut.
Vad menar "figgesoft" med "kolla färgerna" ? Menar du de gamla stiften ?
Att kolla kamdrevsmarkeringen/dödläget - är det avancerat ? Behövs specialverktyg ? Att byta kamrem har jag aldrig vågat mig på.
Vad menar "figgesoft" med "kolla färgerna" ? Menar du de gamla stiften ?
Att kolla kamdrevsmarkeringen/dödläget - är det avancerat ? Behövs specialverktyg ? Att byta kamrem har jag aldrig vågat mig på.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
vit beläggning på stiften = bra luft bränsleblandning.
röd beläggning = för lite soppa
svarta = för mycket soppa
Svarta kan innebära problem med tändningen.
Tex. dåliga tändkablar / tändspolar eller liknande.
Vet inte riktigt om du kommer åt kamdrevet utan att ta av en skyddskåpa.
Men på drevet finns en markering. likaså på toppen. dessa ska ligge jämte varanndra och då ska cylinder 1 (närmst växellådan) vara i översta läget.
Du behöver inte byta. Bättre att konstatera om det är problemet eller ej
röd beläggning = för lite soppa
svarta = för mycket soppa
Svarta kan innebära problem med tändningen.
Tex. dåliga tändkablar / tändspolar eller liknande.
Vet inte riktigt om du kommer åt kamdrevet utan att ta av en skyddskåpa.
Men på drevet finns en markering. likaså på toppen. dessa ska ligge jämte varanndra och då ska cylinder 1 (närmst växellådan) vara i översta läget.
Du behöver inte byta. Bättre att konstatera om det är problemet eller ej
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Har jag förstått det rätt: Om markeringarna på kamdrevet och topplocket är emot varandra så kan jag ta bort tändstiftet på 1:an (längst till höger ?) och stoppa ner en ståltråd. Om jag sedan vrider kamdrevet (jag kanske måste ta bort alla stift för att orka ?) med eller motsols ska ståltråden åka ner oavsett riktning.
Det finns inga andra "kugghjul" kamremen påverkar som kan stå fel ? (Eller är det bara kamaxel, vevaxel och vattenpump ?)
Jag återkommer (senare) med en bild på tändstiften.
Det finns inga andra "kugghjul" kamremen påverkar som kan stå fel ? (Eller är det bara kamaxel, vevaxel och vattenpump ?)
Jag återkommer (senare) med en bild på tändstiften.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
japp du förstod det rätt.
Snurrar du för hand så får du nog lossa alla tändstiften.
lättast tycker jag, är att lägga bilen i växel och snurra på hjulen (när drivhjulen är lyfta såklart)
Kolla stiften
det kan vara de två andra spolarna som du tidigare aldrig bytt som är dåliga (?)
Snurrar du för hand så får du nog lossa alla tändstiften.
lättast tycker jag, är att lägga bilen i växel och snurra på hjulen (när drivhjulen är lyfta såklart)
Kolla stiften
det kan vara de två andra spolarna som du tidigare aldrig bytt som är dåliga (?)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Kamremmen bytt och den orkeslösa gången och ryckigheten försvann. Dock växlar den lika dåligt och "slår ifrån" när man försöker varva upp motorn då den är kall.
Tändkablar bytta och tändstift igen. De "gamla" stiften har gått kanske 100 mil, varav ca 50 efter kamremsbytet. De var svart-sotiga på ringen. Normalt eller felaktigt ?
Tändkablar bytta och tändstift igen. De "gamla" stiften har gått kanske 100 mil, varav ca 50 efter kamremsbytet. De var svart-sotiga på ringen. Normalt eller felaktigt ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
-
- Posts: 2
- Joined: 01 Nov 2010, 22:14
- Location: Linköping
Re: Megane Scenic -98 2.0 som går lite orent/är orkeslös
lyfter denna tråd igen har en senic 2,0 98 automat som blir kraftlös och går orent...misständer vid kökörning eller när man lättar på gasen och ska gasa igen men trycker jag gasen i botten så rycker den iväg..
har läst ang tändspolarna har skruvat bort dem... kikat så gott jag kan och sprutat kontaktspray i alla kontakter.
tändstiften är nya men blev svarta omgående vilket väl tyder på tändningsproblem?
är det bara att bita i sura äpplet och köpa nya tändspolar?
eller finns det något mer man kan testa ?
tacksam för all hjälp
har läst ang tändspolarna har skruvat bort dem... kikat så gott jag kan och sprutat kontaktspray i alla kontakter.
tändstiften är nya men blev svarta omgående vilket väl tyder på tändningsproblem?
är det bara att bita i sura äpplet och köpa nya tändspolar?
eller finns det något mer man kan testa ?
tacksam för all hjälp
Jan bernadsson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Megane Scenic -98 2.0 som går lite orent/är orkeslös
tror inte du heter banan i efternamn heller så sätt du ut rätt namn
John Ignell Enviken