Byte av växellådsolja Laguna II v6 aut

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
v6power
Posts: 31
Joined: 05 Oct 2010, 19:24
Location: västerås

Byte av växellådsolja Laguna II v6 aut

Post by v6power »

Hej
ska man byta växellådsolja på en laguna II aut V6?
jag har för mig att man behöver inte göra det. men tänkte höra med renault speciallister om dem ville dela med sig då jag kan inte så mycket om renault?
uppskattar hjälp då jag tänkte göra det så fort som möjligt (under min semester som jag har nu)
MVH
Marcus
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Byte av växellådsolja Laguna II v6 aut

Post by martenb »

Sök här på forumet, det har skrivits om det förr, bl a av mig. Volvo har ingen rek. om det, dvs den ska hålla bilens livstid. Likaså är det olika bud på vilken olja man ska använda. Jag lämnade in bilen till en verkstad jag fick förtroende för. De tappade ur ca 3 l olja (ungefär så mkt man får ur), fyllde på 3 l, körde ett tag, tappade ur och därefter fyllde på ca 3 l igen. Vill man lägga mer pengar så gör man om proceduren. Har för mig att man även kan suga ur all olja men är osäker. I min bil fyllde på någon Castrol-olja, helsyntet. Jag tyckte den växlar smidigare speciellt på vintern.

Volvo (Bilia) nämnde för övrigt att om man bytte olja kunde avlagringar mm lossna och förstöra växellådan.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
v6power
Posts: 31
Joined: 05 Oct 2010, 19:24
Location: västerås

Re: Byte av växellådsolja Laguna II v6 aut

Post by v6power »

martenb wrote:Sök här på forumet, det har skrivits om det förr, bl a av mig. Volvo har ingen rek. om det, dvs den ska hålla bilens livstid. Likaså är det olika bud på vilken olja man ska använda. Jag lämnade in bilen till en verkstad jag fick förtroende för. De tappade ur ca 3 l olja (ungefär så mkt man får ur), fyllde på 3 l, körde ett tag, tappade ur och därefter fyllde på ca 3 l igen. Vill man lägga mer pengar så gör man om proceduren. Har för mig att man även kan suga ur all olja men är osäker. I min bil fyllde på någon Castrol-olja, helsyntet. Jag tyckte den växlar smidigare speciellt på vintern.

Volvo (Bilia) nämnde för övrigt att om man bytte olja kunde avlagringar mm lossna och förstöra växellådan.
med andra ord så ska man inte byta oljan om växellådan fungerar som den ska? har inte märkt något konstigt med den men tänkte serva bilen som sagt. jag har för mig att man ska byta växellådsoljan på de flesta auto bilar men tydligen så behöver man inte göra det på lagunan :)

//Marcus
Post Reply