Lyftning av bilen med garagedomkraft
Moderator: Forumpolisen
Lyftning av bilen med garagedomkraft
Hur lyfter man bilen med en garagedomkraft? Jag vill alltså lyfta hela fram eller bakänden på en gång. Om man jämför med en SAAB 9000 som jag hade förut så går det att placera domkraften antingen under dragkroksinfästningen bak, eller om man lyfter framänden så placerar man den mitt mellan framhjulen på nån slags balk eller vad jag ska kalla det. Men på Renault Megane ser det inte ut att finnas några riktigt stadiga punkter bortsett från lyftpunkterna som används vid hjulbyte. Har ingen dragkrok heller.
Re: Lyftning av bilen med garagedomkraft
Bilen har en bakaxel som brukar funka att lyfta i , skall du ha upp bilen fram lyfter du i framvagnsbalken på höger lr vänster sida om motorn så nära mitten det går, dock inte så bra för det blir ganska mycket vridkrafter på framrutan, bäst är att lyfta hela vänstersidan lr högersidan på en gång genon att lägga en planka under tröskeln för att fördela kraften..Tomas E wrote:Hur lyfter man bilen med en garagedomkraft? Jag vill alltså lyfta hela fram eller bakänden på en gång. Om man jämför med en SAAB 9000 som jag hade förut så går det att placera domkraften antingen under dragkroksinfästningen bak, eller om man lyfter framänden så placerar man den mitt mellan framhjulen på nån slags balk eller vad jag ska kalla det. Men på Renault Megane ser det inte ut att finnas några riktigt stadiga punkter bortsett från lyftpunkterna som används vid hjulbyte. Har ingen dragkrok heller.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Lyftning av bilen med garagedomkraft
Ok, tack!
Det där med plankan är nog det som beskrivs i Haynes rephandbok också. Fast den är ju på engelska så det är bra att få det förklarat på svenska. Men det får bli på det sättet i så fall, vill inte riskera att vindrutan spricker.
Det där med plankan är nog det som beskrivs i Haynes rephandbok också. Fast den är ju på engelska så det är bra att få det förklarat på svenska. Men det får bli på det sättet i så fall, vill inte riskera att vindrutan spricker.