AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Ajajaj,
låter jobbigt :(

Dom där kontakterna är ju av tvivelaktig kvalité och är väl inte tänkta att tas i och ur så mycket.
Och mycket mer än att böja till dom kan man väl inte göra om man inte vill byta ut varje stift
mot något tightare...

Mät på tryckvakten a.k.a trevägsventilen och ta reda på om den har slagit ifrån pga
för lågt tryck. Förmodligen har den ju det.

Borde även gå att brygga lämpligt stift för att lura ecc:n att allt står rätt till, bara för några
sekunder, så att du kan se att kompressorn hoppar igång. Kör inte länge bara.


FELKODSLÄSARE:

Där finns nog enbart renault Can clip(piratvarianter med), men den går ju att få tag på. Frågade på pris på
en sån från ett kinesiskt företag för någon månad sen, 407 usd inklusive frakt-
2900-3000 svenska kronor. Går i funderingar att investera...


Jag vet inte när mitt system var fyllt senast, när jag köpte bilen i våras så mumlade ägaren något om att den varit fylld för "några år sedan".
När bilen var inne så stod den på trycktest över natten, och det sjönk inget.
så det verkade tätt.

Och vad jag förstår så ska gasen inte förbrukas vid "ideala förhållanden" men det är långt ifrån sådana förhållanden som råder.
Tydligen är det normalt med ett visst bortfall per år, även om systemet fungerar som det ska. MEN! Det borde ju ändå gå åtskilliga år mellan påfyllningarna...
Ett år är ju på tok för lite.

Jaja, vi får se hur länge gasen väljer att stanna kvar den här gången...

Mvh
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Nu. Nu när det börjar bli riktigt kyligt på mornarna (stavning?) så funkar min AC igen.

Diagnos: kompressor slår ej till.

Orsak: för lite ämne i systemet. Tur i oturen så var det läckage på slangen från kompressorn till torkfiltret. Ganska otippat! Det syns ju inget fel på slangen, men meken använde en "sniffer" som suger i sig luft och larmar om den känner r134a. Tydligen så läckte det där slangen övergår till rör, den pressningen.

Tur eftersom de hade en sån på hyllan, och tur för ett sådant fel täcktes av min maskinskadeförsäkring.

Så för mig blev det 1500 istället för 3-4kkr som det annars skulle kostat.

Vad har vi då lärt oss av allt detta?
- Om det kyler ojämt hö-vä (och man hör att mixing motors går som de ska), eller inte alls (även fast kompressorn slår till): för lite ämne i systemet.
- Om kompressorn låter mer än vanligt eller tom låter illa: för lite ämne i systemet.
- Var ytterst försiktig med kontaktstiften på ECC-enheten. Vill gärna glappa.

Så nu är det bara att köra vidare och vänta på nästa sommar och därmed nästa AC-haveri... (ja änte bitter....)

Det trista är att det nästa i min anläggning som kommer att paja är kondensorn. Å då blir det dyrt på riktigt... Kanske skulle börja månadsspara...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Vad skönt! Grattis!

Ja, då vet du iallafall varför du inte hade något ämne i din, jag är spänd på att kolla hur länge min fungerar. lär väl vara tomt igen nästa säsong...

Mvh
Stefan Helleblad
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by U.S »

Fyller man systemet med "rätt" utrustning så händer följande:
1 Systemet töms
2 Vakum byggs upp
3 Vakum testas
4 Olja tillsätts
5 Köldmedel tillsätts
6 Tryck kontrolleras, högtryck och lågtryck

Läcker det så fortsätter inte processen eftersom vakum inte kan byggas upp eller hållas. På min MB CLK 320 hände detta efter kompressorbyte, fick då lossa kopplingarna och byta o-ringar. Därefter var det tätt.
Man bör enligt expertisen också skölja systemet då man byter kompressor eftersom väldigt små partiklar kan få kompressorn att skära ihop. Vissa säger också att torkfiltret ska bytas vid tömning/fyllning eller byte av kompressor.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
Post Reply