Oljud vid start och problem att start

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
emilbergvall
Posts: 2
Joined: 07 Sep 2010, 10:57
Location: Göteborg

Oljud vid start och problem att start

Post by emilbergvall »

Hej,

Jag har problem med min megane II -04 som har kommit till och från det senaste året. Det låter illa vid start, ungefär som att något gör motstånd och oftast dör motorn. Det inträffar inte varje start utan ibland och är mer vanligt när det är kallt.

Jag har lagt upp en liten film där man kan höra hur det låter. Skulle vara tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning om vad det kan handla om.

Filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=dMeJEn_FEWY

//Emil
Emil Bergvall
Mikael_A
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2010, 10:20
Location: Stockholm

Re: Oljud vid start och problem att start

Post by Mikael_A »

Jag hade samma fenomen på min megane -05. Lät exakt som din gör, men den starta nästan alltid på andra försöket.

Det visade sig vara en trasig kamaxelförskjutare (VVT-aggregat). Den är rätt dyr att byta eftersom du måste byta kamremmen samtidigt. Tror det hade kostar runt 10k för oss om det inte gått på vår begagnatgaranti.
Mikael Andersson
Megane Touring 2005
emilbergvall
Posts: 2
Joined: 07 Sep 2010, 10:57
Location: Göteborg

Re: Oljud vid start och problem att start

Post by emilbergvall »

Okey! Iaf skönt att veta att man inte är ensam.

Kan säga att den inte startar på andra försöket nu när det är kallt om man inte ger den gas. Börjar bli så van vid det nu att man ofta ger lite gas och då går den igång på första försöket med lite skrammel.

Problemet för mig kom efter att jag hade bytt kamrem första gången och sen har det blivit värre. Jag har därför bokat tid på samma verkstad som bytte kamrem och är det något som dom har "råkat" åstadkomma när dom bytte kamrem så får dom stå för kalaset.
Emil Bergvall
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Re: Oljud vid start och problem att start

Post by Ajson »

Hade samma problem på min 05a.

VVT enheten som strular..

Motorskadeförsäkringen täckte detta i mitt fall..Behövde enbart betala för vattenpumpen samt kamremmen som i detta fall ändå måste lossas.. Arbetskostnaden slipper man ju undan då...

Summan av det hela blev ca 3500kr med självrisk osv.. självrisken i detta fall baserades på körda mil...min hade gått ca 8500mil..

Tyckte detta var kanon då det ändå var ett stundande kamremsbyte på bilen...som man nu slapp undan :lol:
Anders Jansson
plonkan
Posts: 5
Joined: 23 May 2010, 20:54
Location: Kristianstad

Re: Oljud vid start och problem att start

Post by plonkan »

Jag har exakt samma problem på min Megané -04. Låter som att det blir dyrt. Någon som vet vad det kostar att åtgärda?
Andreas Hartvig
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Oljud vid start och problem att start

Post by Stymie »

Står i tråden, läs om :-) ... två belopp diskuteras 10k resp 3,5k beroende på om man kan ta det på motorförsäkringen eller inte.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply