startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sorpa
Posts: 1
Joined: 19 Jun 2010, 22:16
Location: forsbacka

startproblem

Post by sorpa »

Hej jag har en renault megane classic -01 som jag köpte för ca 3 månader sedan,då gick den hur bra som hellst,men nu den senaste månaden så har den blivit svårstartad,detta händer då den stått en tid typ ett dygn,ibland kortare, eller så,jag får köra länge och flera gånger på startmotorn innan den startar,jag hörde att det kunde vara backventilen i bränslepumpen,så jag bytte pump,men felet kvarstår,har den väl gått igång så startar den utan problem resten av dagen,men som sagt när den stått en dag så är den vad är felet??? hjälp!!!! vad kostar en felsökning hos volvo????
sören lundin
RoyMunson
Posts: 14
Joined: 05 Aug 2010, 14:46
Location: Göteborg

Re: startproblem

Post by RoyMunson »

Hej! Jag har samma problem, har du kommit på vad felet var? Mvh Olle
Roy
forsberg_se
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2008, 20:17
Location: Gävle

Re: startproblem

Post by forsberg_se »

Hej ! Frugans Megane -98 2.0 8V verkar ha ett liknande problem.
När den har stått över natten får man köra startmotorn läänge, det känns som att den går på 1-2 cylindrar, ger man halvgas medan man startar den så varvar den upp men verkar gå ner på 1-2 cylindrar igen så fort man släpper gasen och lägger av. Pumpar man febrilt på gasen alternativt halvgas och varvar 3500 medans man startar så går det att hålla liv i den tills den börjar gå rent efter c:a 30 sek, då kan man släppa gasen men tomgången känns kanske något låg och den kan vara klen så man får vänta 10-20 sek till innan man kan åka iväg. Kan dofta en del bensin efter detta. Sen går den klockrent resten av dan.

Tändstift bytt, tändkablar kollade, kontakter på de 2 tändspolarna och tändfördelare rengjorda.
Bränslefilter bytt, "pumpning" av bränslepump före start verkar inte hjälpa.

Verkar inte som att min motor finns med i Haynes? Hittar inga bilder som stämmer med nåt tycker jag! Ser ut att vara enpunktsinsprutning tror jag. Jag håller fortfarande på och försöker lista ut vad som är vad i motorummet men det är inte så lätt att följa prylarna bakom motorn.

Åhh, ska lägga till att problemet började efter batteribyte, tror inte det har nåt samband dock.
Anders Forsberg
forsberg_se
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2008, 20:17
Location: Gävle

Re: startproblem

Post by forsberg_se »

Halvtidsrapport:
Gjorde ren TDC-givaren, det satt lite metallspån på den.
Den startar Mycket bättre nu men kanske inte riktigt bra än. Frugans bil så det blir ju hörsägen.
Jag ska prova några kallstarter själv i helgen så får vi se.

Det var som sagt löjligt lite smuts på den men det verkar som att det inte behövs mer, så till följdfrågan:
Ska sensorspetsen på givaren vara magnetisk eller bör man avmagnetisera den?
Anders Forsberg
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: startproblem

Post by m268 »

Ja, det finns en liten permanentmagnet i spetsen.

Se wiki för VR-sensor: http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startproblem

Post by Tony »

borde vara så eftersom svänghjulet skall störa ett magnetfält
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
forsberg_se
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2008, 20:17
Location: Gävle

Re: startproblem

Post by forsberg_se »

Tackar!
Vid närmare kontroll så var den väldigt magnetisk vilket utesluter spontan magnetisering. Okej så glömmer vi den iden då.

Hittade dessa uppgifter angående en 2001 Scenic Sport.

Spänningsnivån från TDC givaren är kritisk.
Spänning från TDC-givaren 3,2-5,2 Volt växel topp till topp.
Under 3,1 Volt är defekt.
(Ovanstående alltså mätt med Oscilloskop)
Omräknat till RMS (Mätt med Högohmig Voltmeter)
2,26-3,68 Volt RMS. 2,19 Volt Defekt
Jag mätte min med en voltmeter och fick då 1,7-2,2 Volt på tomgång.
1,7 volt vid 600rpm (ja den går illa när nystartad kall)
2,2 volt vid 700rpm (mmm, smula låg tomgång ja)

När jag sitter och läser det så här så verkar det väl troligt att givaren är hel ändå, borde väl komma upp i rätt värde vid vettigt tomgångsvarv.

Borde kanske rikta in mig på Tempgivarna istället, trots att dessa enligt forumet mest ger problem vid varm motor?
Någon som har uppgifter på mätvärden för dessa?
insugsgivaren låg på c:a 2000 ohm vid kanske 15 grader..
Anders Forsberg
forsberg_se
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2008, 20:17
Location: Gävle

Re: startproblem

Post by forsberg_se »

Bil :evil:
Nåja, Jag mätte upp TDC'n med oscilloskop i helgen så de där uppgifterna ovan är felaktiga.
Vid 750 v/m så hade jag 8V signal topp-topp, därav följer även att det inte går att mäta signalen med en vanlig voltmeter. Oscilloskop krävs.
Hursomhelst så måste 8 volt vara mer än tillräckligt.

Jag mätte även upp motortempgivaren, c:a 8K vid 10c och 200 ohm vid varm motor
Verkar vettigt även om jag saknar uppgifter om vad det ska vara.

Spänningen från MCU'n låg på 4,9 V till både motor och luft givarna med givaren borkopplad vilket jag antar är OK.

Ok så vad nu då? Haynes anger at det är variabelt bränsletryck på den här motorn men anger inte vad det har för funktion.
Så frågan jag ställer mig nu är:
Hur fungerar kallstartsfunktionen?
Är det hur länge spridarna är öppna eller bränsletrycket? eller nåt annat?
Anders Forsberg
forsberg_se
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2008, 20:17
Location: Gävle

Re: startproblem

Post by forsberg_se »

Bil :evil:
Nåja, Jag mätte upp TDC'n med oscilloskop i helgen så de där uppgifterna ovan är felaktiga.
Vid 750 v/m så hade jag 8V signal topp-topp, därav följer även att det inte går att mäta signalen med en vanlig voltmeter. Oscilloskop krävs.
Hursomhelst så måste 8 volt vara mer än tillräckligt.

Jag mätte även upp motortempgivaren, c:a 8K vid 10c och 200 ohm vid varm motor
Verkar vettigt även om jag saknar uppgifter om vad det ska vara.

Spänningen från MCU'n låg på 4,9 V till både motor och luft givarna med givaren borkopplad vilket jag antar är OK.

Ok så vad nu då? Haynes anger at det är variabelt bränsletryck på den här motorn men anger inte vad det har för funktion.
Så frågan jag ställer mig nu är:
Hur fungerar kallstartsfunktionen?
Är det hur länge spridarna är öppna eller bränsletrycket? eller nåt annat?
Anders Forsberg
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: startproblem

Post by m268 »

Om det är F7R-motorn du har så kan jag hålla med om att den har lite dålig täckning i Haynes. Jag är tyvärr inte heller någon expert, men jag skulle gått vidare med inspektion/rengöring av grejerna runt insug och gasspjäll. Tomgångsventilen brukar kärva, men kolla temp-sensor map-sensor osv. Kolla ev också med startspray om den drar tjuvluft.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Post Reply