babbel tråden..
Moderator: Forumpolisen
babbel tråden..
finns det ingen skitsnacks tråd här!?!?
det får vi ändra på, skriv vad du vill här. Och diskuetera om ALLT.
Iallafall nu ska jag ut å skruva Renault 12a

det får vi ändra på, skriv vad du vill här. Och diskuetera om ALLT.
Iallafall nu ska jag ut å skruva Renault 12a

Last edited by würth on 03 Sep 2010, 18:25, edited 2 times in total.
Renault TS R -77 /care
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Skitsnack
Då börjar vi med att snacka sk*t om de som inte törs skriva sitt namn och ort enligt forumsreglerna 

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Skitsnack
vem då?Stymie wrote:Då börjar vi med att snacka sk*t om de som inte törs skriva sitt namn och ort enligt forumsreglerna

Hängde dit ett pipercross filter istället för avgas luftburken på R.12an, å satan vilket sug ljud de vart! låter redigt brutalt me dubbelport's weber, märkte kanske lite skillnad också

men.. vem vill skicka in skitig luft i sin R12a ?

Renault TS R -77 /care
Re: Skitsnack's tråden..
Någon som vet om R16 motor passar i en R12a? vad behöver byggas om i stort sett?
Renault TS R -77 /care
12-Gordini har R-16 motor, modell 807 eller 807-20. Om jag inte har helt fel så är det borrningen 77.0 och 77.8mm, förgasarna Weber 45 och Dellorto 48 och kammen som skiljer dem åt, men jag är inte helt säker.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tycer inte detta platsar i "skitsnacktråden" men...Motorn i 12G är samma som 17TS fast med förgasare istället för insprut.
R16 motorblocket saknar gjutklackarna för de motorfästen som används i 12' plattformen. Oljetråg och oljepickup och ventilkåpa är olika. Sedan skiljer vattenpump och, remskivor, sträckare och lite annat småtjafs i den änden.
För att lättast få ihop det behöver du....
Motor från 15TS / 17TL,TS,Gordini.
Växellåda (grövre ingående axel, annan kopplingskåpa)Kopplingswire.
Fästena i kaross för drivlinan.
Horisontalförgasare/insputning eller skop på huven om du väljer att behålla original 15/17 förgasare.
Kraftigare fjädrar och kränghämmare då hela paketet blir mycket tyngre.
Nä jag tycker du ska behålla originalspisen och ev. trimma den. Vill du sedan gå vidare med "stormotorn" i 12'a plattformen så -Köp en 15TS eller 17 de är inte dyra och ganska ovanliga.
R16 motorblocket saknar gjutklackarna för de motorfästen som används i 12' plattformen. Oljetråg och oljepickup och ventilkåpa är olika. Sedan skiljer vattenpump och, remskivor, sträckare och lite annat småtjafs i den änden.
Horisontalförgasare/insputning eller skop på huven om du väljer att behålla original 15/17 förgasare.
Nä jag tycker du ska behålla originalspisen och ev. trimma den. Vill du sedan gå vidare med "stormotorn" i 12'a plattformen så -Köp en 15TS eller 17 de är inte dyra och ganska ovanliga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Får se fick ett pm om att det sitter likadana motorer i 12erna som i 5erna ? isånnafall köper jag en turbo eller liknande stor, och en sån fögge. och tar och svetsar ihop tryckrör å grenrör själv.Dennis wrote:Tycer inte detta platsar i "skitsnacktråden" men...Motorn i 12G är samma som 17TS fast med förgasare istället för insprut.

Renault TS R -77 /care