Megane kombi -02 klonk ljud bak och tjutljud bromspedal

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bengt_s

Megane kombi -02 klonk ljud bak och tjutljud bromspedal

Post by bengt_s »

Hej
Min Renault Megane combi -02 låter... köpte den innan sommaren och har åkt ett par hundra mil i sommar. Nu har ett klonkande ljud från bakvagnen börjat, det låter som det kommer från höger sida, ljuden hänger ihop med ojämnheter i vägen. om man gungar bilen från sida till sida då den står still så hörs det inte, men om man gungar den upp och ner i bak så hör man ljudet, det hörs alltså även då bilen inte rullar, vad skulle det kunna tänkas vara måntro? Det är ett dovt klonckande som låter som järn mot järn typ.... ?

Sen har jag ett blåsljud från bromspedalen som hörs vid körning, touchar man till pedalen lite så slutar det, men om man bromsar så kommer det tillbaka, det slutar också av sig självt efter ett tag, men återkommer alltså med regelbundenhet, vad kan det vara? Är det någon bromsservo som drivs med lufttryck och som läcker? (snillet spekulerar) :-)

Annars går den bra! Skön komfort och billig i drift
Hälsningar
/Bengt
Bengt Sjöberg
bengt_s

Re: Megane kombi -02 klonk ljud bak och tjutljud bromspedal

Post by bengt_s »

jag besvarar mig själv, jag har idag uteslutit avgasröret och att det skulle kunna ligga emot, hissade upp bilen och däcket sitter fast, misstänkte hjullagret men det verkar vara sjysst, kan kanske vara stötdämparen? Jag måste nog åka någonstans och visa upp den...
Bromstjutet har jag inte gjort något åt, får väl visa det också för mekanikern...

/B
Bengt Sjöberg
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Gissar på stötdämparen bak... vanligt fel på Megane I facelift. Byt båda samtidigt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bengt_s

Post by bengt_s »

Idag fick jag hjälp av farsan att kolla upp det hela :-) det visade sig att stötdämparen höger bak gått av, den verkar ha skurit för den gick inte att trycka ihop, men den satt ju fast och stötte i "skålen" som sitter högst upp, nu är den borta och då är ju frågan hur man gör...
Stymie, måste man byta båda? Jag förstår ju att annars är de ju ojämt slitna, men jag är också en genuin snåljåp :(

Såg att mekonomen säljer den för 890:- , medans biltema tar 350:-, frågan är vad som skìljer de åt?
Ska kanske kolla med Bilia vad de tar bara för skojs skull (då kan de samtidigt kolla varför min airbaglampa lyser, den glappade förut men nu lyser den hela tiden....)

Vad säger ni?
/B
Bengt Sjöberg
Stymie

Post by Stymie »

Kolla med Autofrance vad de tar för rätt grejer. Brukar vara billigt och bra.

042 - 20 16 20
Telefontid: Måndag – torsdag 8.00 – 15.00
Fredag 8.00-14.00
Lunchstängt: 11.45 – 12.30

Byt båda! Den andra dämparen är säkert slut. Såg ett råd i ett engelskt forum om att man inte ska dra åt skruvarna på dämparna förrän båda ändorna sitter på plats, helst först när dämparen är i sitt normalläge. Detta för att undvika att kolven skjuts in lite snett i "hylsan".

Vad gäller airbaglampan så är det troligen glapp i kontaktstycket under förarstolen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bengt_s

Post by bengt_s »

Hej
Det blev tillslut så att jag låter Bilia göra bytet, det är Bilia i Strängnäs och de ska ha 2400:- för jobb och material, då byter de på båda sidorna, kan kanske vara kul för er andra ute i landet att få reda på priset? :-)
Med tanke på att mekonomen säljer dem för 900:- st så var det ju inte så blodigt dyrt...?

De satt ju fast med någon konstig bult i överkant också + att jag behövde någon som kunde kolla airbaglampan, och det kan kanske bara en renault verkstad göra? Tänker på dator osv....

/B
Bengt Sjöberg
Stymie

Post by Stymie »

bengt_s wrote: De satt ju fast med någon konstig bult i överkant också + att jag behövde någon som kunde kolla airbaglampan.
Säkert en tolvkantsbult, inget märkvärdigt. Men för den pengen så kan det vara skönt att slippa en knapp timmes jobb. Mekonomen är sällan billiga, brukar vara bättre att handla på Autofrance.

Airbaglampan, litet glapp i kontaktstycket under stolen. Lättfixat på egen hand :-)
___
bengt_s

Post by bengt_s »

jag har försökt titta under stolen, men jag vet inte vad jag letar efter.... :oops: hur ser kontaktstycket ut? Skulle ju vara skönt om det var så enkelt... :-)
/B
Bengt Sjöberg
Post Reply