AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Turbomart, Om du hittar nåt mer intressant som man bör kontrollmäta så är min eccdisplay för tillfället riven... Om det är något mer man bör kontrollmäta...
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

liffride wrote:Turbomart, Om du hittar nåt mer intressant som man bör kontrollmäta så är min eccdisplay för tillfället riven... Om det är något mer man bör kontrollmäta...
Skulle vara denna kanske...
--------------------------------
INTERIOR TEMPERATURE SENSOR CIRCUIT
CO: open circuit
CC: short circuit
NOTES
Special notes:
The interior temperature sensor is fixed to a printed circuit with the humidity sensor.
This element is located in the fixed casing below the interior rear-view mirror.
Check the connection and status of the interior temperature sensor connector.
Change the connector if necessary.
With the ignition on, check that the temperature sensor blower is in correct working order.
If not, check for the presence of +12 volts on track 1 of the temperature sensor connector and an earth on
track 3.
If the blower supply is correct and the fault persists, change the sensors/blower (the blower is not available
separately).
Connect the bornier in place of the computer and check the insulation, continuity and interference
resistance of the connections between:
computer connector A track 29 track 4 of the temperature sensor
computer connector A track 26 track 5 of the temperature sensor
Repair if necessary.
Check the resistance value of the sensor across:
track 4 and track 5 of the interior temperature sensor connector and replace the sensor if the resistance is not
approximately: 10 kΩ at 25 ˚C.
If the fault persists, replace the interior temperature sensor.
AFTER REPAIR
Erase fault memory.
Deal with any other possible faults.
ACREGX741.0
--------------------------------
Har dock inte gjort det själv (-ännu) så jag har inga direkta "Görsåhär" eller "Tänkpå"-tips.
Men det är nog mitt nästa steg.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

turbomart wrote: computer connector A track 29 track 4 of the temperature sensor
computer connector A track 26 track 5 of the temperature sensor
Repair if necessary.
Check the resistance value of the sensor across:
track 4 and track 5 of the interior temperature sensor connector and replace the sensor if the resistance is not
approximately: 10 kΩ at 25 ˚C.

Se där! Det har jag jju redan mätt
liffride wrote:

Mätte även över inner-temp-sensorn bakom inre backspegeln, via det andra kontaktstycket.
på schemat ser det ut som två sensorer med samma jordpunkt(stift 26)
här fick jag mellan stift 26 -29: 13 kOhm och stift 26- 22: 10 mOhm
Men här är jag inte riktigt säker på funktion...
Finns även något som ser ut som en fläkt på schemat i samma komponent?
Förklaring någon?


Spännande...
Temperaturen var ju lägre än 25 grader vid mättillfället, så det stämmer nog.
Har däremot inte kollat att den lilla fläkten är ok...
Bilen Ska in på provtryckning över natten, och allt som hör till. Så imorgon kan vi avfärda nästa grej.

Jag vill ha kyla...
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

liffride wrote:
Jag vill ha kyla...
Du ska nog se att det ordnar sig med den saken, snart är ju hösten här...

***inte ett dugg sarkastisk...*** [smilie=ciappa.gif]
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Var idag och pratade med meken (plus hans kollega) som för ungefär ett år sedan bytte min kompressor och ECC-enhet. Han tyckte mitt problem lät skumt. Har bokat tid för felkodsavläsning nästa vecka.

Lite minnesanteckningar från vårt samtal:
De har varit med om att det kan bli ojämn temp hö-vä när det är för lite gas i systemet.
De bekräftar det som liffride tidigare skrev, att all luft alltid går igenom förångaren. Sedan kan viss andel luft (-mha mixing motors-) även styras genom värmepaketet, för att blanda in värme. Det finns alltså ingen värmekran.

Annars hade de inget direkt användbart att komma med. Dock fick jag ett bra tips; sätt klämmor på slangarna som går till värmepaketet och kolla om det blir kallare.

Testade detta när jag kom hem. Medelst 2 svetstänger ströp jag slangarna i motorrummet där de går genom torpedväggen. Tomgång, inställning 26-26, full fläkt. Efter ett tag så var det utetempererad luft som kom in i kupén. Drog ner fläkten lite och ställde tempen på 16-16. Luften som kom ut var marginellt kallare än uteluften. Jaha, och vad säger det då mig? Tja, att det inte är något fel på värmeinblandningen. Det "visste" jag väl iofs sedan tidigare eftersom mina mixing motors verkar funka bra, och att det går från utetemp till typ över 50grC på nolltid när jag ändrar temp 16-26.

Fick även min evaporator tempsensor idag. Mätte upp den när jag kom hem. Som vänta, den visade runt 26kOhm, för att minska till 19-20kOhm när jag flåsade på den. Alltså inget fel på min befintliga.

Min slutsats om mitt fel:
- Kan det vara fel på kablaget till evap-temp sensor? Knappast, jag hör ju att mixing motors går till ändläge (ingen värmeinblandning) när jag ställer temp på 16-16.
- Av samma anledning vill jag avskriva indoor temp sensor, ska dock mäta upp den.

Vad är det då som är fel? Jag tror att det är nåt som till 95% blockerar flödet i kylkretsen. För nån månad sedan tyckte jag att min kompressor lät lite mer än den brukar. Jag bad volvo-verkstaden lyssna när jag hade bilen inne på kopplingsbyte. De noterade ljudet men inte som något värt att försöka åtgärda. Förmodligen är nån packning eller nåt material som släppt och täppt igen systemet vid förångaren. Skulle inte förvåna mig om jag har 0 felkoder satta... Iaf på AC-systemet.

Jag blir så trött... :cry:
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

liffride wrote: Har däremot inte kollat att den lilla fläkten är ok...
Bilen Ska in på provtryckning över natten, och allt som hör till. Så imorgon kan vi avfärda nästa grej.

Jag vill ha kyla...
Jag hör fläkten i temp/fukt-sensorn tydligt efter jag satt in startkortet, men innan jag har startat motorn. Hör den också när jag är ute å kör, om det är tyst i bilen och farten är låg.

Se till att läsa ut felkoder också när du har din på verkstad.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Har pratat med verkstan nu, och jag är glad att jag lämnade in den innan jag rev instrumentpanelen...

Det var tydligen ALLDELES för lite ämne på den.

Den har stått med tryck över natten men verkade inte läcka.

Nu ska han bara lyckas fylla den: Men han hittar inte lågtrycks-anslutningen. Någon som vet?
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Har nu mätt upp min kupé temp sensor och evaporator temp sensor ända fram till kontaktstycket som sitter i ECC-enheten. Rimliga värden, som väntat.

Vad värre är...

Under tiden jag mekade idag så kopplade jag ur batteriet. När jag mekat färdigt så kopplade jag in batteriet igen och satte i kortet. Stängde direkt av ECC:n (Off). Man hör ändå hur den kör spjällen för att "hitta hem".

Startade bilen och startade ECC. KOMPRESSORN SLÅR INTE TILL!!! Kör en sväng, kanske 1-2 mil. Kompressorn slår aldrig till... Nu känns det riktigt jobbigt. Nu, om inte tidigare, så lär jag ha felkoder satta...

Jag tippar att min kompressor har rasat mekaniskt. Tragiskt iom att den byttes för 1 år sedan på märkesverkstad.

Men hur detekteras ett mekaniskt ras av ECC-enheten? Den funkade ju igårkväll!!! Säkring FM9 under huven är hel.

Förutom det ljud jag hörde (och noterade i tidigare inlägg) från kompressorn har jag även hört ett annat ljud. Jag var ganska säker på att det kom från värmeskyddet i "kardantunneln". Jag misstänkte att jag hade böjt till den lite när jag försökte komma åt dräneringen. Det lät som skyddsplåten kom i resonans och slog mot karossen. Ljudet kom vid ca 2300rpm och klingade av uppåt 3000rpm. Men idag, när kompressorn ej slog till, hörde jag ej ljudet... Och det där med 2300rpm stämmer otäckt bra med kompressorns omkopplingen till lägre kapacitet...

Hur lång garanti är det på verkstadsjobb utförda på märkesverkstad? Gäller maskinskadegarantin även AC? Nu börjar det bli dyrt på riktigt...

Snart säljer jag skrotet, alternativt sänker den i nåt kärr...

Som en liten bonus så har den gröna dioden i start/stopp-knappen slutat lysa... [smilie=icon_up.gif] Den lyser när motorn är igång, men inte när motorn är avslagen. Oavsett koppling uppe/nere och växel i/friläge.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

liffride wrote:Har pratat med verkstan nu, och jag är glad att jag lämnade in den innan jag rev instrumentpanelen...

Det var tydligen ALLDELES för lite ämne på den.

Den har stått med tryck över natten men verkade inte läcka.

Nu ska han bara lyckas fylla den: Men han hittar inte lågtrycks-anslutningen. Någon som vet?
"The special feature of the Laguna is that it only has
one union for the whole air conditioning circuit."

Se manualen MR339LAGUNA6 sid 62-3.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

turbomart wrote: "The special feature of the Laguna is that it only has
one union for the whole air conditioning circuit."

Se manualen MR339LAGUNA6 sid 62-3.
Yes... Såg det EFTER att jag skrivit här...
Får se om han lyckas...
turbomart wrote:Du ska nog se att det ordnar sig med den saken, snart är ju hösten här...

***inte ett dugg sarkastisk...*** [smilie=ciappa.gif]
Jag vill ha kyla i BILEN men varmt UTANFÖR.
Inte tvärtom. :wink:
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

turbomart wrote:
Startade bilen och startade ECC. KOMPRESSORN SLÅR INTE TILL!!! Kör en sväng, kanske 1-2 mil. Kompressorn slår aldrig till... Nu känns det riktigt jobbigt. Nu, om inte tidigare, så lär jag ha felkoder satta...

.
Läskigt... samma sak verkar precis ha hänt HÄR!!!!!

Fick precis ett samtal från meken som efter att han har lyckats fylla en del,
skulle prova acn. KOMPRESSORN SLÅR INTE TILL säger han...
Jag vet att den gjort det tidigare...

Han fick ha kvar den tills imorgon.
Last edited by liffride on 28 Jul 2010, 18:17, edited 1 time in total.
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Det finns ju en "Tri function Pressure switch" som slår ifrån om trycket i systemet är för högt eller för lågt.

Skulle ju kunna vara en misstänkt bov...


En annnan tanke- finns det någon temperaturgräns varvid systemet inte sätter igång?

Alltså om det är under x antal grader inne i kupen, så sätter inte kompressorn igång??

Skulle ju förklara den osannolika händelsen att båda våra kompressorer slutat fungera samtidigt...

Men det är förmodligen ganska dumt, men så blir det när man tänker högt.

Tillbaks till kompressorn:

Om du som jag har för lite ämne i systemet så är det inte osannolikt att "Pressure Switch"
har slagit ifrån systemet tillsist.

Du borde dock hyfsat enkelt kunna kolla om det är ett mekaniskt fel eller inte.

Efter att jag studerat elschemat så ser det ut som att:

12v ligger på konstant på kontakt B på kompressorns koppling.

Kontakt A på kompressorn är kopplad till stift 15, kopplingsstycke A på ecc-enheten.

Ecc:n jordar antagligen det stiftet för att koppla in kompressorn.

Ohmmät först resistansen över A och B, värdena står i manualen. nånstans mellan 3-4 ohm
såg jag det som.

Du kan ju antingen- voltmäta mellan kontakt a och jord när du kopplar i och ur ac:n. Vad händer?

eller Mäta spänningen över A och B på kompressorn när du kopplar i och ur. Vad händer?

Eller om du vill vara riktigt radikal: Testa att jorda Kontakt A på kompressorn och se om den kopplar. med tändning på...


Felkoder ska läsas imorgon, om det inte hoppar igång. jag bad om en utskrift...

Hoppas!
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

Uppdatering:

Har precis pratat med mekanikern, inga felkoder!!!

Han får helt enkelt inte i gasen i systemet. Han har provat alla tips som han fick av leverantören
till deras ac-aggregat. Men lyckas inte.

Så nästa steg blir väl att åka till volvo och försöka få en påfyllning där, dyrt förmodligen...
Stefan Helleblad
liffride
Posts: 47
Joined: 22 Apr 2010, 20:28
Location: Visby

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by liffride »

UPPDATERING:

Efter verkstadsbesöket så hade AC:ns kyleffekt gått från dålig till noll,
eftersom det var tomt i systemet. inte heller kände jag att kompressorn
hoppade igång, vilken den inte ska göra när det inte finns någon gas heller.

Har idag låtit en annan verkstad försöka fylla den,
Vilket de också lyckades med!!!!!!!

Så nu kyler bilen utav bara f-n på båda sidor!!!! [smilie=001_005.gif]

PROBLEMET LÖST! :racesmile:

Det är säkert inte bara i min bil som lösningen till problemet
"ac kyler ej på passagerarsidan" helt enkelt är för lite gas i systemet.
Man luras lätt av att det blir lite halvkallt på ena sidan och tror därför att kyleffekten är
ok, och att det därför är något annat som spökar.

Turbomart,
Hur har det gått för dig? Jag rekommenderar dig att köra samma check då våra problem har varit så lika.
Jag såg det som att jag betalade 1000 kronor för att slippa slösa en hel helg på att montera
ner hela instrumentpanelen i onödan... En bra deal :mrgreen:


Mvh
Stefan Helleblad
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: AC kyler ej på passagerarsidan, Laguna II -02

Post by turbomart »

Tja... hur går det för mig...

Som jag tidigare skrev, mätte upp mina givare, kupé-temp och evap-temp. Inga konstiga värden. Lämnade in för felsökning. Har felkoder för 4 sensorer (kupetemp, evaptemp, solinstrålning och fukt)! :shock: Men felen kommer och går när vi drar i kontaktstyckena. Det glappar! :shock:

Det visar sig alltså att jag har böjt isär de taniga små kabelskorna som sitter i kontakterna. Jag testade men en "kaninpitt" som utan problem gick in i hålen på kontaktens framsida. Verkade otroligt, men jag åkte hem, rev isär, tillverkade ett specialverktyg för att få ur kabelskorna ur kontakten (givetvis låsta med plasttungor, 2stycken per kabelsko!!!!), och testade en ensam kabelsko på ett stift. Å visst fan glappade det! Det gick att böja till kabelskorna lite, så de bjöd på en smula motstånd när den testades på ett stift. Gjorde så för kabelskorna till alla givare. Alla glappade mer eller mindre. Satte ihop. Testade. Kompressorn slår fortfarande inte till.

Testade att jorda ett stift i kontakten och det hördes att AC-kopplingen klickade. Gjorde samma sak på stiftet för den variabla kapaciteten. Då hördes inget. Undra om det ska det? Är solenoiden brunnen så borde felkod ha satts.

Har mekat isär min gamla ECC-panel (som byttes förra sommaren). Det finns 3 mindre och en större transistor i den. Den stora borde väl vara till magnetkopplingen? Den tål enligt databladet 29A kontinuerligt (vid 25grC)!! Ska testa att byta den och se om den panelen funkar igen. Visstja, behöver ju en fungerande AC-anläggning i bilen först... *dohhh* [smilie=mad2.gif]

Är det fortfarande nåt stift som glappar? Kanske. Eventuellt så får jag gå igenom alla igen.
Har jag för lite gas i systemet? Kanske. Trolivis. Men det var nyfyllt för ett år sedan så det känns inte som nån normal "förbrukning".

Just nu så skulle jag kunna ge ganska mycket för en felkodsläsare. Å då menar jag inte Feltemas utan en som även kan visa felkoder från ECC på min LagII. Finns det?

Åker bort nu så felsökningen får fortsätta efter det.

Å du liffride, när var din fylld senast? Normalt ska ju inte gasen förbrukas. Gjordes någon läcksökning på ditt system?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply