Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by P_frenne@hotmail.com »

Jag har en Renault Laguna Sport Deluxe 2006 som jag haft i drygt ett år. Den har inbyggd Carminat Sat Nav som fungerat perfekt ända tills igår.

Då slutade helt plötsligt GPS-indikatorn att lysa grönt och GPS:n tappade följaktligen kontakt med bilen och inget stämmer längre. Jag har undersökt att antennkabeln sitter fast som den ska i "hajfenan" på taket. Däremot har jag inte kommit åt att undersöka kontaktstatusen i själva GPS-enheten i instrumentbrädan.

Är det någon som har någon idé om vad detta hastiga och plötsligt uppkomna problem kan bero på och hur jag kan lösa det?!

Mycket tacksam för svar! :)
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by Stymie »

Det kan vara fukt i hajfenan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by P_frenne@hotmail.com »

Hej och tack för tipset!

Antar att jag då bör försöka skruva loss hajfenan och torka ur -eller? Hur görs detta på smidigaste sätt?
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by Stymie »

Dessvärre vet jag inte hur man löser problemet. Antingen så torkar den av sig själv eller så behöver den hjälp. Eventuellt kan man byta antennen men det är säkert svårt att få tag i en identisk antenn till vettigt pris.

En sidofråga, har du tvättat bilen i maskintvätt, med högtryck eller råkat ut för något åskoväder med mycket regn? Vore intressant att veta (om det nu är fukt i hajfenan) hur den kan ha fått fukt i sig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by Dennis »

Du kan väl låna en universal Dayton antenn och plugga i för att se om signalen kommer tillbaka. [smilie=001_icon_idea.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by P_frenne@hotmail.com »

Tack dör tipset! Var hittar jag en sådan och hur kommer jag åt själva gps-lådan dör att plugga i antennen, eller kan jag lossa hajfenan och plugga i den där?
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by P_frenne@hotmail.com »

Stymie,

Jo jag brukar regelbundet tvätta bilen i maskintvätt, men något liknande har alltså aldrig inträffat tidigare och jag hade inte nyligen tvättat bilen då jag tappade signalen...

Jag tror knappast att det är fukt som är problemet, eftersom den snarare stått ute i 30-gradig hetta och signalen har fortfarande inte kommit tillbaka. Har även testat att plocka ut hela apparaten och antennen verkar sitta som den ska. Ska dock försöka få tag på en universalantenn och testa om jag får någon signal - annars vet i katten vad jag ska hitta på. Kanske måste försöka få tag på en helt ny låda...
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
axid
Posts: 8
Joined: 14 Jul 2010, 18:46
Location: skärholmen
Contact:

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by axid »

P_frenne@hotmail.com wrote:Stymie,

Jo jag brukar regelbundet tvätta bilen i maskintvätt, men något liknande har alltså aldrig inträffat tidigare och jag hade inte nyligen tvättat bilen då jag tappade signalen...

Jag tror knappast att det är fukt som är problemet, eftersom den snarare stått ute i 30-gradig hetta och signalen har fortfarande inte kommit tillbaka. Har även testat att plocka ut hela apparaten och antennen verkar sitta som den ska. Ska dock försöka få tag på en universalantenn och testa om jag får någon signal - annars vet i katten vad jag ska hitta på. Kanske måste försöka få tag på en helt ny låda...

hej fredde jag är doc inte så bra på hur man tvättar bilar men jag vet doc att en mottagning på ett gsm eller m45 nätt inte försvinner pga fukt, hur skulle det se ut om alla mobila master slogs ut bara för det regnar ?.... *lite ironi och sarkasm i det hela*
men till sak, rekomenderar att du kollar din handbok om vart din gps utag finns( sitter oftas bakom själva displayen,
där kan du koppla in en extern anten i den anten utgång som går till hajfenan och där med se om det e fel på orginal antenen eller om det är ett drivfel på programvaran.
Andreas Fridlund


De FACTO Yrkeskläder AB
(butiker : Sätra/skärholmen - Arlanda Stad / Märsta)
storleken har betydelse..
vi är bäst på profil och yrkeskläder samt present artiklar

Kom in i butiken eller ring oss
http://Www.Yrkesklader.se
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by Stymie »

Angående fukt i antennen så har jag läst om det i engelska forum. Där regnar det lite oftare än här och de har en större vagnspark så felet dyker säkert upp lite oftare där. Troligen är det ärg eller galvanisk korrosion som gör att antennen slutar fungera. Så det har inget med mobilmasters antenner att göra ;-). Det är skillnad på industriella och kommersiella grejers kvalitet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Re: Ingen GPS-signal! (Carminat Sat nav)

Post by P_frenne@hotmail.com »

Hej igen!

Jag ska nu testa att koppla in en extern antenn, men är det någon som vet om det är en sk Fakra -kontakt som gäller för att den ska passa i navigatorn?
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
Post Reply