Borttagning av kardanaxel i Renault Megane Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

Borttagning av kardanaxel i Renault Megane Scenic RX4

Post by Baggis »

Jag tänkte ta bort kardanaxeln i min RX4 för att kolla om det är den som har "oljud" under golvet. Det är väl att betrakta som ett typfel på dem att ett eller bägge stödlagren ger upp. Den är ju egentligen fwd med viskokopplingen bakom kardanaxeln så ska väl gå att använda som 2wd utan kardanaxel om man så vill?

Framtill sitter axeln med 4 insexbultar. De två stödlagren sitter med 2 bultar var. Baktill finns dock en ryckutjämnare i gummi som ser ut så här:

Image

Där blev jag inte riktigt klok på vilka som ska lossas. De med insexskalle går igenom en metallhylsa in i viskopplingen bakom. De andra verkar bara gå igenom gummit i en hylsa och avslutas med en mutter utan kontakt med viskokopplingen. Det verkar iofs logiskt då kraften ska gå via gummit. Testade lossa insexorna för att se om axeln inkl gummit då lossnar, men det verkade som att hylsan ändå satt fast mot viskokopplingen så blev osäker. Fast det ser ut som den kan delas mellan gummit och viskokopplingen, så kanske bara behöver "våldas" isär?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis

Re: Borttagning av kardanaxel i Renault Megane Scenic RX4

Post by Baggis »

Nå, eftersom ingen svarade så svarar jag själv, haha!

Det är (åtminstone) insexorna som ska lös då de håller fast hardyskivan/gummidämpare i viscokopplingen. Inte så svårt att ta lös axeln. 4 insexbultar framtill, 2+2 bultar som håller de två stödlagren och (minst) 3 insexor längst bak.

Sen satt den lite ihoprostad baktill så behövde bända lite försiktigt. Man måste även lös med lambdasondens kablage på en bensinare.

Efter det var det bara att sänka ned och lirka ut axelns bakände med gummidämparen på plats. "Lirkning" behövdes pga att gummidämparen tog i avgasrörets värmeskydd och själva röret.

Efter rotering av stödlagren så stod det klart att det bakre är orsaken till "oljudet" under golvet.

Undersöker nu som bäst om det trots allt inte ska gå att byta det och därmed slippa köpa en mer eller mindre svindyr komplett axel...!
Last edited by Baggis on 05 Jul 2010, 16:08, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis

Re: Borttagning av kardanaxel i Renault Megane Scenic RX4

Post by Baggis »

Tillägg:

Bultarna som håller stödlagren var otrevligt svåra att lossa pga smuts/rost. Gick inte ens att komma åt att rengöra/crc:a de främre, så bultarnas gängor blev lite fula... Hoppas det inte sabbade gängen i fästena alltför mycket också...
Post Reply