Vågar man köpa Renault (Megane)?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
danness

Vågar man köpa Renault (Megane)?

Post by danness »

Jag vet en korkad fråga...har läst på forumet i fem timmar nu. Vet även att det är ganska missvisande att läsa på märkesforumen då folk mest skriver när de har problem.

Har hittat en Megane -03 1.6 i kanonskick med lågt miltal och en ägare. Hade dock ingen möjlighet att komma in i bilen och provköra idag, blir på Måndag.

En sak jag reflekterade över var hur fuktansvärt tunn plåt det var till "tröskelåder", ja det var nog tunn plåt lite överlag.

Har haft många bilar genom åren dock bara en fransk (Peugeot) och den var inte rolig och stannade inte länge i min ägo. Provkörde även en Laguna, men det blev inget köp då den gick så illa på tomgång och lågvarv. Flera av min arbetskamrater kör franskt (när de inte står på verkstad), de är bara 2-4år gammla. Dock inga Renaulter....
Som ni förstår skeptiskt till franska bilar...jag behöver en pendlarbil som är pålitlig i ur och skur, lite skönhetsrost är inget som stör. Är inte heller personen som lämnar in bilen för service, gör dessa saker själv. Vilket kan vara lite knepigt på franska med alla specialverktyg och udda placeringar av saker.

Tycker Renault verkar överrepresenterat gällande el/motorstyrningsproblem (Ford undantaget)?

Men känner inte för att lägga mer på min Passat -97 (troligen en av Sveriges rostigaste), motor och låda går som nytt fast 32000mil på mätaren. Men nu är en stötdämpare fram och en bak slut, kompressorn till AC'n kass, både dörrhantagen fram slut för tredje gången, två däck slut, förardörren öppnar sig ner man kör ned rutan, startkontakten bränd/ljusomkopplare likaså. Det känns inte motiverat att låta det spektakel leva vidare och alla Mazda626 88-91 som är min favorit har rostat bort.

Kan Renault Megane vara något för mig?
Dan oderholm
Hässleholm
Renault Megane -03 1.6 16v.
danness

Re: Vågar man köpa Renault (Megane)?

Post by danness »

Tror jag låter bli att köpa, känns som det blir för dyrt med specialoljor och krångalnde tändspolar, hjullager, spindelleder.
Verkar inte som växellåderna orkar så många mil heller och jag kommer att rulla många mil om året.

Lappar nog vidare på Passaten fram till vintern och hoppas något som faller i smaken dyker upp.
Dan oderholm
Hässleholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nä nu måste jag opponera mig :mrgreen:
Nyare folka-vangar är väl de som är krångligast med oljeklassningar Jag får ha tre olika syntetoljor för bara bensinalternativen.
På Renault så räcker det med 3st totalt bensin och diesel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
danness

Post by danness »

Dennis wrote:Nä nu måste jag opponera mig :mrgreen:
Nyare folka-vangar är väl de som är krångligast med oljeklassningar Jag får ha tre olika syntetoljor för bara bensinalternativen.
På Renault så räcker det med 3st totalt bensin och diesel.
Ok, ger dig rätt när vi snackar nyare VW :) , min gammle hirk har gått de senaste 15000milen på Mobil delsynet 4L för 230kr+filter. Två byte om året med de mil jag rullar, gud vet vad den gått på innan som den ser ut i övrigt :wink:
Dan oderholm
Hässleholm
danness

Post by danness »

Fick ge mig :wink: , hittade inga av de vanliga felen eller något annat heller.
Mer än att man fick leta efter växelspaken vid motorbromsning, men motorn ska tydligen röra sig på detta vis enligt Renaultmekaniker.
Servad helt enligt punkt och pricka på märkesverkstad (vet dock inte om de använt ELF), men inga missljud och den gick helt rent både kall och varm.

Så det blev affär..
Dan oderholm
Hässleholm
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Grattis!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kolla mittre motorfästet under bilen. Det tar upp svängningar i drivlinan som brukar resultera i att växelspaken rör sig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply