Byta kupéluftfilter på en Megane2-04 (med ACC)
Moderator: Forumpolisen
Byta kupéluftfilter på en Megane2-04 (med ACC)
Jag tänkte egentligen spara på bytet några månader eftersom filtret (enligt serviceboken) borde vara hyfsat nybytt, men när jag 'bara skulle kolla' status på filtret så trillade halva skogen ut och filtret såg ut som sk*t... dags för byte redan nu alltså
Bytet visade sig dock vara lite meckigt för att uttrycka sig milt. Man kan ju tycka att det vore ganska enkelt att placera en lucka så man kan byta filtret på ett vettigt sätt, men icke-nej! Det slutade med att jag i vild frustration slet sönder det gamla filtret för att få ut det och jag fick sedan bryta sönder ramen på nya filtret för att kunna lirka in det 'en sektion i taget'. Ramen var dock segmenterad på ett sådant sätt att man kan misstänka att det var precis så det var tänkt... att man alltså förväntas bryta sönder det för att installera det. Filtret sitter ju ihop och håller formen hyfsat tack vara själva filtret även om man bryter sönder plastramen.
Någon där ute som lyckats lösa detta på ett enklare sätt? För att få bort det som sitter ivägen verkar det som om man får riva ner hela handskfacket, och det känns ju ganska anti-designat...
Bytet visade sig dock vara lite meckigt för att uttrycka sig milt. Man kan ju tycka att det vore ganska enkelt att placera en lucka så man kan byta filtret på ett vettigt sätt, men icke-nej! Det slutade med att jag i vild frustration slet sönder det gamla filtret för att få ut det och jag fick sedan bryta sönder ramen på nya filtret för att kunna lirka in det 'en sektion i taget'. Ramen var dock segmenterad på ett sådant sätt att man kan misstänka att det var precis så det var tänkt... att man alltså förväntas bryta sönder det för att installera det. Filtret sitter ju ihop och håller formen hyfsat tack vara själva filtret även om man bryter sönder plastramen.
Någon där ute som lyckats lösa detta på ett enklare sätt? För att få bort det som sitter ivägen verkar det som om man får riva ner hela handskfacket, och det känns ju ganska anti-designat...
Anders Gyll : Göteborg
Re: Byta kupéluftfilter på en Megane2-04 (med ACC)
Man ska ta bort handskfacket som är ganska enkelt.
Jonas
OK... jag ska prova det nästa gång.
Jag måste dock säga att detta i så fall får anses som ett ganska glasklart fall av dålig design...
Jag måste dock säga att detta i så fall får anses som ett ganska glasklart fall av dålig design...
varför då ??? det du gjorde var ju ungefär som att ta bort bromsskivan utan att ta bort fälgen först. inget blir lättare om man gör fel, nu har du ju lyckats att få in allt sk*t som satt fast i filtert i kanalerna åxå... du tog ut filtret genom den kanalen luften går in i filtret inte där man tar bort det..eeyore wrote:OK... jag ska prova det nästa gång.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony wrote:varför då ??? det du gjorde var ju ungefär som att ta bort bromsskivan utan att ta bort fälgen först. inget blir lättare om man gör fel, nu har du ju lyckats att få in allt sk*t som satt fast i filtert i kanalerna åxå... du tog ut filtret genom den kanalen luften går in i filtret inte där man tar bort det..eeyore wrote:OK... jag ska prova det nästa gång.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tror det blev ett visst missförstånd här... jag slet ju inte ut filtret genom LUFTKANALEN...! Jag må vara en halvtaskig mekare på franska bilar, men lite sunt förnuft har även jag
Nej, jag plockade ut det den vägen det är tänkt, men eftersom det sitter massa bråte ivägen (typ ett handskfack och lite till...) så var det synnerligen bökigt att få till detta. Uppenbarligen för att man förväntas plocka väck handskfacket och det ska jag göra nästa gång jag byter filtret. Man lär sig på vägen...
Halva skogen dammsög jag såklart bort innan jag monterade det nya filtret. Jag är som sagt inte korkad, bara lite oerfaren på att mecka dom franska bilarna.
Men jag vidhåller dock att det är lite halv-taskig design på grejorna när man inte kommer åt enkla saker såsom kupéfilter...
Nej, jag plockade ut det den vägen det är tänkt, men eftersom det sitter massa bråte ivägen (typ ett handskfack och lite till...) så var det synnerligen bökigt att få till detta. Uppenbarligen för att man förväntas plocka väck handskfacket och det ska jag göra nästa gång jag byter filtret. Man lär sig på vägen...
Halva skogen dammsög jag såklart bort innan jag monterade det nya filtret. Jag är som sagt inte korkad, bara lite oerfaren på att mecka dom franska bilarna.
Men jag vidhåller dock att det är lite halv-taskig design på grejorna när man inte kommer åt enkla saker såsom kupéfilter...