Klonkar lite i höger sida, Megane2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Det har dykt upp ett otrevligt klonkade någonstans i högersidan. Det är som vanligt svårt att beskriva ljud, men "klonk" är nog ändå det bästa även i mitt fall. Svårt att säga när det dök upp, men jag har ett litet minne av att det small till i framvagnen när jag startade och var på G ut från parkeringen för några veckor sedan. Ingen aning om det har samband med detta, men kanske...

Hursomhelst så klonkar det lite i höger sida när jag kör över mindre gupp såsom brunn eller liten buckla. Större och mjukare hinder såsom en välformad vägbula verkar inte ge klonkande varje gång. Snabba plötsliga hjulrörelser verkar det alltså vara som låter illa.

Jag har svårt att precisera ljudet, men jag TROR det kommer från framvagnen. Höger sida är det dock bara. Små hinder på vänster sida ger inte klonkande.

Det är (än så länge) inget väldigt högljutt klonkande, men jag har en känsla av att det blivit sämre redan på några veckor nu.

Andra iakttagelser:
- Det är tyst då jag vrider ratten och bilen står still.
- Jag märker ingen direkt skillnad vid gaspådrag eller inbromsning.
- Jag märker inga påtagliga glapp då jag försöker dra och slita i hjulen, men jag har inte hunnit hissa upp bilen och kontrollera ordentligt än.
- Om jag gungar stillastående bil märker jag inget konstigt.
- Jag märker ingen instabilitet eller att bilen spårar åt något håll etc. Jag har dock bara kört i stan de senaste veckorna, så det kan ju hända att jag missat liknande beteende om det bara går att upptäcka på motorväg/högre hastigheter..

Vad tror ni om detta?
Tips på specifika saker att kolla för att felsöka vidare?
Anders Gyll : Göteborg
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by mattisbig45 »

tycker att det låter som stabilisatorstaget,kan även vara gummibussningar på krängningshämmaren som är på g, lr övre fjäderbenslagermen som sagt kolla det första.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Ljudet lokaliserat: fjäder fram av...
Det sista "halva varvet" på fjädern fram visade sig vara av i nederkanten av fjädern. Den lösa delen satt fast i en gummi-list som är limmad på fjäderns nedre slingor. Vid hårda stötar har alltså denna del slamrat mot fjäderbenstallriken och "klonkat".
Detta förklarar alltså den smäll i framvagnen jag upplevt för några veckor sedan: det var fjädern som gick av :-/

Inte nog med det, exakt samma fel konstaterade jag på andra sidan. Här har dock delen legat mer still och inte fört massa oljud. Brottytorna var ganska påtagligt rostiga, så detta var uppenbarligen inget nytt på denna sida.

Bara att byta fjädrar alltså... ska fundera på om jag gör det själv eller låter verkstan gör det. Någon som vet om det är bökigt de-luxe att byta fjädrar fram på en MeganeII-04, eller om det är enkelt? Det verkar ju vara en ganska hyfsat enkel manöver?
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by figgesoft »

det går att göra själv med lite mekvana.
du behöver fjäderspännare dock.
observera att en spänd fjäder är väldigt farlig!

en billig lågprisverkstad kan nog utföra jobbet för en billig peng annars.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Jag provar nog att göra det själv. Med lite stöd från Haynes och farsgubbens garage skall det nog gå vägen.
Det jag oroar mig lite för är om fjäderbenet rostat fast i nedre infästningen... brukar det vara bökigt de-luxe att få loss det?

Kollade lite priser med Autofrance och det verkar inte ens bli speciellt dyrt :-)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by figgesoft »

Köp nya fjäderbenslager när du ändå delar på det.

En skruvdragare á la tryckluft är inte underskattat när du ska ha loss bultarna.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

OK, då gick det på röven ändå... gick fint hela vägen tills dess jag skulle montera isär fjäderbenet: verkstan som drog åt topp-muttern sist måste haft starke-Arvid på besök. Det gick helt enkelt inte att få isär... och på köpet drog jag sönder det invändiga insex-hålet i toppen. Jag fick tll slut isär grejorna genom att banka in en torx i det sargade hålet och på så sätt få grepp.
Men nu är det nog inte mycket annat att göra än att se glad ut och köpa nya dämpare? Eller?
Det känns lite sisådär att montera ihop skiten igen efter denna behandling. Det skulle iofs säkert gå att få ihop grejorna igen på liknande sätt, men muttern går väldigt trögt. Jag har säkert expanderat toppen av den gängade stången lite och därmed förstört den i toppen. Kanske även muttern i sig har fått lite för mkt stryk. Vad tror ni?

Några kommentarer om Mekonomens dämpare? 1100:-
Är det värt att köpa deras sk "reflex" för 250:- extra?
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by Tony »

mutterdragare är ett bra verktyg, en del drar tyvärr för hårt med det, men jag brukar använda det när jag lossar på saker, så länge du inte har gängpaj behöver du inte köpa dämpare för den skull ,men det kanske ändå behövs och om du gör det byt bägge fram att bara byta en är ajabaja [smilie=nono.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Japp, jag vet... det som är så surt. 2200:- extra för att en liten jäkla insex-fattning är paj på ena benet. Dämparna är dessutom hyfsat nya så de behöver verkligen inte bytas.

Jag har nu efter en stadig bit mat, en kall folköl och en stor kopp kaffe bestämt mig för att försöka få ihop skiten igen med gamla dämparen. Önska mig lycka till :-)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Då så, ihopmonterat och klart. Lite besvärligt blev det då inte ett par fjäderkomprimerar räckte... det krävdes totalt 4st för att få ihop fjädern såpass att det gick att montera ihop dämparbenet.
Sen visade sig ytterligare problem... fjädrarna levererade från, på detta forum så omhuldade leverantören, Autofrance visade sig vara felaktiga: de nedersta ringarna ligger för tight "i sidled" och därför så tar fjädern i den uppstickande klack som håller fjäderns ände på plats. När fjädern komprimeras (ex på man i mycket låg hastighet passerar ett vanligt fartgupp) så tar den i denna klack och ett ganska otrevligt ljud hörs ända in i kupéen. (Dämparen med tallrik är Renault original).

Denna upstickande klack är med all sannolikhet ingen slump. I händelse av problem med fjäderna (brott eller att den halkar ur position av någon anledning) så skall denna klack styra fjädern i rätt position. Men detta endast i händelse av fel och problem.
Som det ser ut nu så gissar jag att fjädern har en livslängd på max några veckor innan den är såpass försvagad i den del som kontinuerligt skrapar i klacken att den går av. Brottet kommer då att bli exakt ett varv in på fjädern och jag gissar att konsekvenserna då kan bli ödesdigra eftersom fjäderna med stor sannolikhet kan krångla sig förbi tallriken och vidare ner i hjulet. Jag vill helst inte tänka på konsekvenserna...

Jag ska fundera lite på om jag ger upp nu och skickar in skrotbilen till verkstan och köper mig ur problemen, eller om jag biter ihop och fixar det själv. Den historik jag har på denna reparation är inte bra och jag är inte säker på att det är slut här... ibland måste man ta en förlust.

(Btw kan man ju även fundera lite på varför i hela friden fransoserna valt att använda strl18 på flera bult-skallar... men det är ju klart, ingen annan gör ju det så då MÅSTE väl fransmännen göra det i ren envishet för att vara lite annorlunda.)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by figgesoft »

till att börja med så brukar det räcka att du använder skruvdragare för att få av toppmuttern, dvs du behöver inte hålla emot med insex/torx.

Vanligaste orsaken till fjäderbensbrott är kärvande fjäderbenslager.

Fjädern ska inte ha nån möjlighet att rotera i tallrikarna, det är nämligen tallriken som roterar runt fjäderbenet.
Fjädern ska alltid ligga i ändlägena på tallrikskuddarna.


Kan du ta en bild på klacken?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Dämparna byttes för några år sedan av Bilia verkstad i Örebro då farsgubben köpte denna bil begagnad; han fick åtgärden på begagnat-garantin. Lagren såg väldigt fräscha ut, så jag gissar att de bytte dom också då. Synd bara att dom inte bytte även fjädrarna, för det tror jag inte dom gjorde med tanke på att de gått sönder båda två.

Toppmuttrarna gick INTE att få loss utan väldigt mycket våld, det kan jag intyga på hedersord. Vi var två man som tog i för kung och fosterland innan vi fick loss dom. (Och på köpet så gick en av insex-fattningarna åt skogen). Detta lastar jag verkstan för; dom har tydligen haft starke-Arvid på besök. Ytterligare bekräftelse på detta är att ena bulten till höger lager i dämpartornet var sönderdragen till gängpaj. Lagret i övrigt är fräscht så jag tänkte försöka fixa detta med en kort bult och en mutter om det går.

Jag kan nog gå med på att ett kärvande lager frestar på fjädern och i längden orsakar ett brott. Dock så var mina lager som sagt fräscha och snurrar utan problem vad jag märker.

Fjäderändarna roterar heller inte i tallrikarna, de ligger snällt mot sina klackar i alla fyra tallrikar.

Jag har bild på eländet som jag skickat till Autofrance, men det går ju inte att bifoga bilder i detta forum direkt. Jag ska se om jag kan få upp något lite senare.
För mig är det solklart att det inte är fjädrarna som är med i matchen: När de komprimeras så kan det ju aldrig funka om ringarna lägger sig PÅ varandra. Skall fjädern komprimeras så mycket så måste ju slingorna lägga sig fritt och inte "klättra på varandra".

Jag kan ha fel, men jag ser ingen annan lösning än att fjädrarna är fel...
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Så, hoppas detta funkar:
Image
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Det gjorde det visst inte...
Kolla länken direkt istället:
http://www.flickr.com/photos/50195438@N05/4609283845/
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Och, ja, det visade sig att det var ganska svårt att fota i hjulhuset. Men bilden visar hursomhelst vilket märke fjädern redan efter en provtur med bilen gjort i andra varvet på fjädern. Pga vinkeln som fotot är taget från så syns inte riktigt att ringarna "klättrar på varandra", men det syns som sagt tydligt att klacken tar i och det gjorde den inte på de förra fjädrarna som jag monterade bort (det skulle i så fall funnits åtminstone ett märke där, men det hittar jag inte).

Återigen så kan jag ha fel, men jag ser inte att detta kan bero på något annat än fjädrarnas beskaffenhet. Jag tar givetvis gärna emot tips på vad som kan vara fel. På måndag ska jag ta kontakt med säljaren för att se vad han säger. Jag hoppas att det går att reda ut detta på ett smidigt sätt.
Anders Gyll : Göteborg
Post Reply