Dauphine- 1960- mange
Moderator: Forumpolisen
Coolers! Jag hade inte sett reportaget förut, men nu förstår jag varför du kallades för tv-kändis Mange!mange wrote:Nu fungerar den
Har kört backrace under classic car week i rättvik och den gick som skottet
blev även med på tv
http://tv4play.se/1.936603?q=hillclimb& ... Pages=TRUE
Lådan som sitter i nu är altså 5 vxl och tätstegad, ligger med 1000 varv mellan växlarna så det är riktigt kul dock så är det inte så kul att åka 90 km/h på femman och ha ca 4000 var på varvräknaren
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Det kan jag instämma i då jag åkte med ett flertal varv...KUL :Dmange wrote:Bilder från Björkvik:
Fort går det
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Re: Dauphine- 1960- mange
Har inte hänt såmycket men nu är bilen avställd. har lite småsaker som skall fixas under vintern men inget viktigt. Hade tänkt lägga krut på min racer 4 cv men en tråd om denna kommer när (om?) jag kommer igång
Bjuder på en stämmningsbild från sommaren
Bjuder på en stämmningsbild från sommaren
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Dauphine- 1960- mange
Nu har jag monterat bort styrväxeln samt plockat isär denna.
Skall montera in en kort styrväxel (2.5 rattvar istf 3,75)
Efter att jag försökt tyda den franska beskrivningen och ett snabbt telefonsamtal till Leffe så framkom det att reaktionsfjädrarna måste tas bort när den korta styrväxeln sätts i.
Så bort med detta och sedan lite slipande så att allt gick fritt. Men vid återmonteringen så såg jag att de nya mässingsbussningarna var för långa så att låsringarna till bussningarna gick inte att få dit. Så det blir till att svarva av dessa lite (förhoppningsvis fixar sig detta på jobbet idag )
Så i helgen kommer jag att återmontera de hela
Bild på den nya pinjongen och bussningarna (till höger) jmf mot den gamla (till vänster)
Skall montera in en kort styrväxel (2.5 rattvar istf 3,75)
Efter att jag försökt tyda den franska beskrivningen och ett snabbt telefonsamtal till Leffe så framkom det att reaktionsfjädrarna måste tas bort när den korta styrväxeln sätts i.
Så bort med detta och sedan lite slipande så att allt gick fritt. Men vid återmonteringen så såg jag att de nya mässingsbussningarna var för långa så att låsringarna till bussningarna gick inte att få dit. Så det blir till att svarva av dessa lite (förhoppningsvis fixar sig detta på jobbet idag )
Så i helgen kommer jag att återmontera de hela
Bild på den nya pinjongen och bussningarna (till höger) jmf mot den gamla (till vänster)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Dauphine- 1960- mange
förstår att du vill ha en kortare styrväxel, 3,75 är ju tok mycket, tror jag har runt 2,7 orginal
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Dauphine- 1960- mange
precis det är en hel del Får man för mycket ställ så hinner man inte veva så snabbt att det går att rädda situationen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Dauphine- 1960- mange
sätt på en kula på ratten som det kan sitta på traktorermange wrote:precis det är en hel del Får man för mycket ställ så hinner man inte veva så snabbt att det går att rädda situationen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Dauphine- 1960- mange
haha en rattvev jo vid vissa tillfälles skulle en sådan ha behövts:) men nu slipper man det
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Dauphine- 1960- mange
Nu är bilen ihopsatt igen
Följande har utförts
* Utflyttade undre bärarmar (8 mm på varje sida)
* Kort styrväxel 2.5 rattvarv
* Nya biltema kylfläktar(skall bli spännande att se kvaliteten på dessa)
* Ställbar termostat till kylfläktarna
* uppsmorda framhjulslager (verkar dock som det högra behöver bytas hursom)
* Tvättad inredning och fastskruvning av diverse lösa paneler
* Tvättade fälgar
* Nya belägg fram (någon som vet var man kan limma på nytt belägg på de gamla? helst belägg med lite bättre effekt på).
* Tätat tanken
* rengjort bensinfilter
Återstår
* Oljebyte
* Hjullagerbyte
* växelådsoljepåfyllning
* Framvagnsinställning
* köpa nytt bränslefilter
* köpa nya Yokohama A048 R-däck (tacksam om någon vet om en ÅF i STHLM)
Bilder? joda jag tog några fixar in de senare
Men bilen börjar bli redo för Gotland ring den 14 maj
Följande har utförts
* Utflyttade undre bärarmar (8 mm på varje sida)
* Kort styrväxel 2.5 rattvarv
* Nya biltema kylfläktar(skall bli spännande att se kvaliteten på dessa)
* Ställbar termostat till kylfläktarna
* uppsmorda framhjulslager (verkar dock som det högra behöver bytas hursom)
* Tvättad inredning och fastskruvning av diverse lösa paneler
* Tvättade fälgar
* Nya belägg fram (någon som vet var man kan limma på nytt belägg på de gamla? helst belägg med lite bättre effekt på).
* Tätat tanken
* rengjort bensinfilter
Återstår
* Oljebyte
* Hjullagerbyte
* växelådsoljepåfyllning
* Framvagnsinställning
* köpa nytt bränslefilter
* köpa nya Yokohama A048 R-däck (tacksam om någon vet om en ÅF i STHLM)
Bilder? joda jag tog några fixar in de senare
Men bilen börjar bli redo för Gotland ring den 14 maj
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Dauphine- 1960- mange
Åtgärdslistan ovan fixades och sedan bar det, efter lite strul med bromsarna och stressmeck, av till gotland (han till färjan med en hel timmes marginal )
Bilen gick kanon på banan och kändes fin och balanserad med de nya R däcken.
femman varvades ut i slutet av rakan så doffen passar perfekt på gotland
filmade även ett varv på banan
http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6Gv0Qck
det snabbaste varvet som klockades var 1.55.4 går nog att slipa en del på det
bild med de nya R däcken
Bilen gick kanon på banan och kändes fin och balanserad med de nya R däcken.
femman varvades ut i slutet av rakan så doffen passar perfekt på gotland
filmade även ett varv på banan
http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6Gv0Qck
det snabbaste varvet som klockades var 1.55.4 går nog att slipa en del på det
bild med de nya R däcken
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.