Belägg bromsar ej på hela skivan

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by martenb »

Verkstaden har precis bytt belägg och skivor bak. Nu har jag efter några veckor märkt att det bildats en "rand" på vänster skiva, ytterst på skivan, ca 1,5 cm, där belägget inte verkar ta. Övriga skivan är blank och fin men ytterst är det en beläggning och kommer säkert komma rost snart. På höger sida är det inget problem. Verkstaden bad mig komma förbi någon dag när jag har tid, de visste inte vad detta kunde bero på, de tyckte det lät konstigt.

Någon som har en idé?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by Dennis »

Dålig rengörning av okhållare, eller att klossarna eller oken är felmonterade i montagefjädrarna
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by martenb »

Jag åkte förbi verkstaden som gjorde jobbet. De sa att det var fel på det oket, att kolven inte gick ut som den skulle, att den skruvades ut och det ofta blev fel när det var handbroms i oket också. Det var inget att göra åt sa de, utan att slipa av den rostiga delen på skivan framöver.

Som vanligt blir man ju lätt lite misstänksam. Har de slarvat med rengörningen?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by Joakim16v »

Humm.. jag är ingen expert på bromsok, men det är ju flytande enkolvsok bak och om kolven kan inte skruvas ut, (däremot skruvar man den in) då det sitter en styrklack på belägget. Du borde ha väldigt skum bromsverkan bak om inte kolven glider som den ska.
Det som brukar strula på ok med handbroms är just självjusteringen..

Personligen skulle jag tro att de har fuskat med med rengöringen, men det kan ju vara svårt att påvisa..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by Tony »

martenb wrote:Jag åkte förbi verkstaden som gjorde jobbet. De sa att det var fel på det oket, att kolven inte gick ut som den skulle, att den skruvades ut och det ofta blev fel när det var handbroms i oket också. Det var inget att göra åt sa de, utan att slipa av den rostiga delen på skivan framöver.

Som vanligt blir man ju lätt lite misstänksam. Har de slarvat med rengörningen?
vilken dum jävla förklaring, om kolven trycker så trycker den rakt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
martenb
Posts: 49
Joined: 28 May 2008, 16:52
Location: Stockholm

Re: Belägg bromsar ej på hela skivan

Post by martenb »

Det verkar faktiskt ha blivit lite bättre (trots att verkstaden sa att det inte skulle bli det) så har jag tur var det ett "inkörningsproblem".
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Post Reply