Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Sådär, då sitter motorn monterad på stativ för vidare äventyr...
Image

Ett vevlager hade sliten bana så jag åker nog på nya sådana, hoppas de inte är allt för dyra bara.

Image
Om det suttit tätningar här nere så är det i alla fall inte mycket kvar av dom. Mest en massa torrt fras när man skrapar med mejsel.

Ja, nu är det väl bara att gnugga på!
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Ngn som vet vilka tjocklekar jag bör köpa på cylinderpackningarna? Finns i 0,08, 0,10 och 0,12 mm tydligen. Jag vet ju att fodren ska sticka upp olika mkt över blocket, men kan jag anta att 0,08 räcker och har det på de två yttersta, samt ngn av de andra i mitten??
Och vevlagren finns tyvärr, för då blir jag förvirrad :? , i olika dimensioner. Kan jag köpa "standard" tro. Eller måste man mäta upp och ev gå på överdim?

Sen, bra sätt att rengöra motorblock? Invändigt framförallt.

Tack.
/P
Gezpo
Posts: 74
Joined: 10 Sep 2009, 23:11
Location: Mjölby

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Gezpo »

Packningarna kan ja inte svara på .Men lagrena ska du mäta in. Har du tur finns det angivet i verkstadshandbok dimension på vev och vevstakar.Annars får du beställa hem ett par o sedan mäta dig fram med plastic gauge.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Dennis »

Standarddimension används givetvis på standard vevaxel. Är vevaxlen omslipad används anpassade lager.
Lika så används olika tjocklekar på toppackning för att kompencera planingar, så att komp förhållandet blir samma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Har beställning av grejs på gång nu.

Snyggade upp huven under tiden. Samt rengör motorrummet som var duktigt grisigt.
Image
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Stymie »

Snyggt, grym skillnad jämfört med bilden i första inlägget i tråden. Det lönar sig att nöta på [smilie=icon_up.gif]
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by R12-Kent »

Passa på och byt kamdrivningen och sträckaren när du ändå håller på, det ena drevet på min 12a såg ut lite som en klinga till en cirkelsåg. Tänderna på drevet var utslitna och hadde börjat att bli böjda. På det viset så hadde kammen säkert flyttat sej åtskilliga grader.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Hej. Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur jag får ihop kolvringar o dyl utan kolvringsklämma. Några DIY förslag?
Sen läste jag någon stans att man ska fästa foderpackningen med lite fett... kan det stämma?? Jag trodde den skulle ligga "torrt" så att säga.

Mvh Peter
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Tony »

Ar-five wrote:Hej. Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur jag får ihop kolvringar o dyl utan kolvringsklämma. Några DIY förslag?
Sen läste jag någon stans att man ska fästa foderpackningen med lite fett... kan det stämma?? Jag trodde den skulle ligga "torrt" så att säga.

Mvh Peter
Eftersom en billig kolvringskompressor kostar 59,90kr så varför??
för att foderpackningen skall ligga kvar tillräckligt länge så att du får dit fodret ordentligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by mange »

Ar-five wrote:Hej. Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur jag får ihop kolvringar o dyl utan kolvringsklämma. Några DIY förslag?
Sen läste jag någon stans att man ska fästa foderpackningen med lite fett... kan det stämma?? Jag trodde den skulle ligga "torrt" så att säga.

Mvh Peter
Enklast är att köpa en kolvringsklämma... Har bytt utan kolvringskompressor och det går det med... men är lite pilligt att trycka ihop ringen och samtidigt försöka få ner den till loppet utan att någon del av ringen sticker ut :) ... men det går det med :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Jo 60 spänn hade jag lagt direkt, men Biltema är en bit bort ännu. 3-400 hundra på Laitis är på gränsen tycker jag. Får höra mig omkring lite.
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Nu är kolvarna i fodren. Gick mkt fint med fodren i skruvstcket, samt en remsa ur en petflaska och två "kattstrypare" runt flaskbiten. Rikligt inoljat led det ner fint.

Har kollat och kamdrivningen inkl drev och spännare. Spänd kedja, spännaren fjädrar och dreven ser riktigt fina ut, så det blir endast ny packning.

Lite fundersam kring turordningen vid ihop.

1 Kåpa till kamdrivning.
2 Oljepump
3 Kolvar och foder.
4. Toppen?? För att hålla fodren i läge.
5. Oljetråg.

Gärna tips på detta.
Obs, det är första gången så jag funderar mycket, och säkert tokigt ibland :oops:
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Såja, nu är jag på väg ihop med grejjerna. Riktigt drygt att rensa bort gamla packningsrester.
Image
Image
Ny korkpackning.
Image
Kolvar och foder redo.
Image
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Såja, äntligen har motor och låda hittat ner igen. Liiite bökigt själv, trots lyft. Den måste lutas än hit, än dit. Men med en del spännband av mindre modell lyckades jag baxa dit den.
Image

Image

Här är en bild på drivaxeln som satt på bilen, med heltrasig inre damask. Som synes är den ngt "triangulär" vid inre knuten. Jag plockade en drivaxel med hela damasker från min reservdelsbil, -83an, men blev lite brydd när jag såg att den hade runt hölje över knuten... Kollade då lite noggrannare på bilen, och visst, på den andra drivaxeln på bilen var höljet över inre knuten också runt.
Image

Den svarta är den "nya" jag plockat från reservdelsbilen.
Image

Så nu är det bara resten kvar... [smilie=07.gif]
Det mesta borde gå bara bara man hittar igen alla skruvar i röran.
Osäker på hur jag hittar rätt med fördelaren, men det kommer frågor på det senare. :wink:
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: Renault 5 TL LeCar Mk1 - 1985 - Ar-five

Post by Ar-five »

Okej, nu behöver jag hjälp tror jag.

Kan ngn bekräfta om jag gjort rätt med dessa, inringade kablar. Hittade tyvärr ingen bild. Svarta satt på tändspolen och jag tycker andra änden passar på generatorn... :oops:

Den andra gula inringade är jag rätt säker på att den är rätt.
Image

/Peter
Post Reply