Laddningsregulator , problem, Clio

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

Har en Clio Baccara -93 med AC , jag bytte laddningsregulatorn i Juli detta år , jag konstaterade att ' jaha ' och bytte och därefter fungerade detta ända tills nu , nu händer samma sak igen och visst kan laddningsregulatorn vara av dålig kvalite men jag tror att det är något annat i elsystemet som sas ' slår ut den ' frågan är vad ??
Har någon här på forumet tips ang orsak till detta problem ??
rlu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by Dennis »

Man brukar behöva byta släpringen samtidigt som kolen. Kopparn brukar vara nernött.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

Tack , tidigare bytte jag sas hela enheten (laddningregulatorn) som sitter på generatorn , menar du att släpringen i generatorn är boven i dramat och isf menar du att det är lika bra att byta generator ?
rlu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by Dennis »

Det går att byta släpringen också, men det är lite pilligare.
Dela generatorn, avdragare för lagret, spräcka gla. släpringen, knacka dit nya med en hylsa och löda anslutningarna. Passa också på att löda om diodbryggan när du ändå är där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

Tack för tipset , det känns som att jag kommer att ta ett snack med någon skrotfirma alt en utbytesgenerator beroende på miltal på en beg generator i jämförelse med en utbytes, låter oxå som att det kan ha varit detta som djäklades förra gången , dock utan att vara helt säker , ja , ut o skruva o se glad ut.
rlu
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

Glömde en sak , släpringens halvdana funktion kan väl för i jesu namn inte 'slå sönder ' laddningsregulatorn ? eller ? , jag vill ju helst inte byta regulator en gång till
rlu
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by Joakim16v »

Jag lämnade in min bil utanför Årsta har jag för mig, de tog under 2000:- inkl arbete för en rekonditionerad.
(En "ny" generator från Autofrance, där jag hade skickat tillbaka den gamla hade kostat lika mycket.)

Arbetet tog ca 3-4 timmar på min bil.. Jag tror det var tvungna att ta ner i princip hela fronten för att byta den, så kommer man åt utan det går det nog snabbare.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

Joakim16v wrote:Jag lämnade in min bil utanför Årsta har jag för mig, de tog under 2000:- inkl arbete för en rekonditionerad.
(En "ny" generator från Autofrance, där jag hade skickat tillbaka den gamla hade kostat lika mycket.)

Arbetet tog ca 3-4 timmar på min bil.. Jag tror det var tvungna att ta ner i princip hela fronten för att byta den, så kommer man åt utan det går det nog snabbare.
Jag ska kolla vad en recond kostar , på skrotfirmorna ligger den mellan 500 o 1000;- , 700 verkar vara ett snittpris så det blir till att kolla.
rlu
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by mattisbig45 »

jag har problem med att min clio 97:a laddar alldeles för högt med ny regulator,kan den va paj eller är det de sk släpringarna som orskar fel strömstyrka Hade du det felet oxo roger ?
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by roger »

mattisbig45 wrote:jag har problem med att min clio 97:a laddar alldeles för högt med ny regulator,kan den va paj eller är det de sk släpringarna som orskar fel strömstyrka Hade du det felet oxo roger ?

När den slutade ladda i somras så provkörde jag generatorn i bänk bara för att konstatera att den inte laddade , jag bytte då regulator och allt funkade frid o fröjd ända tills för ett tag sedan , då händer samma sak igen och då säger Dennis bl.a att släpringarna i generatorn samt diodbryggan är trolig orsak.
Med nästan facit i hand så borde jag ha kört generatorn i bänk efter byte av regulatorn för att förhoppningsvis se rätt resultat i siffror men även kunna konstatera
ifall den sas laddar för mycket.
Nu är statusen att hela rasket plötsligt funkar igen utan att jag åtgärdat något,
min tanke är eller iaf var att byta generator , nu när det funkar sas per självläkande
medicin då blir man ju vimsig , vad kan det då vara ? Är det en tillfällighet att släpringarna ruckat sig i ett för tillfället fungerbar position eller ? är det bara en tidsfråga innan den slutar ladda igen eller ?
rlu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by Tony »

släpringarna lär inte flytta på sig, men kolen kanske rätat in sig i spåren i släpringarna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by mattisbig45 »

jag fick som ett av några svar på garaget att det skulle kunna vara en diod som gett upp och kan havererat regulatorn.när man tänkt så logiskt det nu går och läst på olika sidor om generatorns funktion och felsökning så blir man till slut helt bortkollrad i vad som kan vara orsak till problemet.
ska ringa nån bilelektriker i morgon och höra vad som kan vara felet,får jag liknande svar köper jag en från bildelsbasen och köper en ny regulator.
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
mattisbig45
Posts: 97
Joined: 08 Nov 2009, 21:11
Location: kolbäck

Re: Laddningsregulator , problem, Clio

Post by mattisbig45 »

roger wrote:
mattisbig45 wrote:jag har problem med att min clio 97:a laddar alldeles för högt med ny regulator,kan den va paj eller är det de sk släpringarna som orskar fel strömstyrka Hade du det felet oxo roger ?

När den slutade ladda i somras så provkörde jag generatorn i bänk bara för att konstatera att den inte laddade , jag bytte då regulator och allt funkade frid o fröjd ända tills för ett tag sedan , då händer samma sak igen och då säger Dennis bl.a att släpringarna i generatorn samt diodbryggan är trolig orsak.
Med nästan facit i hand så borde jag ha kört generatorn i bänk efter byte av regulatorn för att förhoppningsvis se rätt resultat i siffror men även kunna konstatera
ifall den sas laddar för mycket.
Nu är statusen att hela rasket plötsligt funkar igen utan att jag åtgärdat något,
min tanke är eller iaf var att byta generator , nu när det funkar sas per självläkande
medicin då blir man ju vimsig , vad kan det då vara ? Är det en tillfällighet att släpringarna ruckat sig i ett för tillfället fungerbar position eller ? är det bara en tidsfråga innan den slutar ladda igen eller ?
Jag pratade med en som jobbar med generatorer,och när jag förklarade mitt problem så var han ganska så säker på att en eller flera dioder hade lämnat in.
Så jag gick in på bildelsbasen och fick tag på en som hade gårtt lite drygt 4 tusen mil för 695 kr plus frakten på 120.
Har ny regulator liggandes som jag sätter dit innan montering.ska byta topplockspackning och kamrem om 2 veckor så jag gör allt då .
Tomas Tådèn Kolbäck
Renault clio 97:a Chrysler voyager 99:a
Puch Dakota 68,Nsu Quickly 55,zundapp combinette 62
Solex däcknötare.
roger
Posts: 91
Joined: 30 Aug 2005, 23:02
Location: Täby

Re: Laddningsregulator , problem, Clio , utetemp spelar roll

Post by roger »

Kan någon förklara ? när det är -5 och kallare då ' laddar ' inte generatorn , vid +-0 samt varmare så laddar den ?
Vid -5 o neråt så använder jag starthjälp men även om generatorn o motorn snurrar på och blir varmt så laddar den inte , vilket man kan tycka att den borde göra med tanke på att den funkar vid varmare utetemp ,men icke. Råd o Tips , tack
rlu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laddningsregulator , problem, Clio , utetemp spelar roll

Post by Tony »

roger wrote:Kan någon förklara ? när det är -5 och kallare då ' laddar ' inte generatorn , vid +-0 samt varmare så laddar den ?
Vid -5 o neråt så använder jag starthjälp men även om generatorn o motorn snurrar på och blir varmt så laddar den inte , vilket man kan tycka att den borde göra med tanke på att den funkar vid varmare utetemp ,men icke. Råd o Tips , tack
hur mycket laddar den när du mäter över batteriet på tomgång ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply