Felkod, endast Volvo/Renaultverkstad?
Moderator: Forumpolisen
Felkod, endast Volvo/Renaultverkstad?
Hej!
Renault Laguna II, 2002. V6. Har fått ojämn gång, "Anti pollution monitor". Lämnade in den hos min kvartersmekaniker. Han sa att det ej var fel på tändspolarna (efter att ha läst här undrar jag om han kollade alla 6!?) och ej fel på tändstiften. Han trodde att det läckte luft i insugningen nånstans. Han fick inga felkoder på sin dator men sa att jag skulle lämna in den på Volvo eftersom de var de enda som kunde läsa alla felkoder. Stämmer det, eller finns det andra bra verkstäder som också kan det? Vill ogärna lämna in på märkesverkstad.
Renault Laguna II, 2002. V6. Har fått ojämn gång, "Anti pollution monitor". Lämnade in den hos min kvartersmekaniker. Han sa att det ej var fel på tändspolarna (efter att ha läst här undrar jag om han kollade alla 6!?) och ej fel på tändstiften. Han trodde att det läckte luft i insugningen nånstans. Han fick inga felkoder på sin dator men sa att jag skulle lämna in den på Volvo eftersom de var de enda som kunde läsa alla felkoder. Stämmer det, eller finns det andra bra verkstäder som också kan det? Vill ogärna lämna in på märkesverkstad.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Re: Felkod, endast Volvo/Renaultverkstad?
Enbart Renault och 75000kr-CLIPS-dator som kan kolla felkoderna till 100%. En felkod på liten verkstad motsvarade 16 felkoder i CLIPS på min bil... Fick den felsökningen och massa annat gratis när jag pratade snällt och uppgivet med dem, men de fick en tårta i alla fall senare...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Torta är alltid bra
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ringde en fristående verkstad i Stockholmsregionen som marknadsför sig mycket och servar alla märken säger de. Enligt dem så har de samma datorer som märkesverkstäderna har. De hade 4 olika datorer, bl a från Bosch. De kunde läsa alla felkoder påstår de.
Nu ska bilen i där för diagnos, 850 kr. Sen får de nog göra jobbet. Förhoppningsvis slipper man skräckhistorier som jag läst att vissa Lagunaägare drabbats av här, med otaliga besök på verkstaden där de inte funnit felet.
Nu ska bilen i där för diagnos, 850 kr. Sen får de nog göra jobbet. Förhoppningsvis slipper man skräckhistorier som jag läst att vissa Lagunaägare drabbats av här, med otaliga besök på verkstaden där de inte funnit felet.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Laguna V6 sedan. 2002.
OK, men CLIPS har en ganska arg licens som jag tvivlar på att de släpper ifrån märkesverkstäderna. Men det det finns säkerligen mer eller mindre bra varianter också så det kan säkert gå vägen ändå, lycka till i alla fall! Berätta hur det gick sen...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Boschen kan ganska mycket men hela automatlåde funktionen saknas bla.
Universal diagnoserna kan de 4 cylindriga ganska bra men är kass på v6. Laguna, Espace, Avantime
Universal diagnoserna kan de 4 cylindriga ganska bra men är kass på v6. Laguna, Espace, Avantime
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ok, får se om de håller vad de lovar då. Har tid på fredag så då får jag förhoppningsvis svar.
Kan detta fel gå på min försäkring? Bilen har gått 9700 mil. Enligt Renaultförsäkring är gränsen 10000 mil.
Fel som omfattas av garantin enligt Renaultförsäkring:
• motor med kringutrustning (generator,
startmotor, turbo)
• kraftöverföring (ej slitage eller
följdskador därav)
• servostyrning
• rattlås/tändningslås, kortläsare
och styrkolonn
• fabriksmonterad klimatanläggning inklusive
givare, spjällmotorer och styrsystem
• hydraulenhet till (ABS) bromsar
• airbagsystem (SRS) inklusive sensorer
• styrenheter och givare
fyrhjulsdrift, ABS, SRS huvudcentralelektronikmodul
(UCH)
• fabriksmonterade informations-
kommunikationssystem
• fabriksmonterade xenonljus
och styrsystem (ej glas)
• fabriksmonterade säkerhetssystem
• kombinationsinstrument
• regnsensor inklusive
och styrsystem
Kan detta fel gå på min försäkring? Bilen har gått 9700 mil. Enligt Renaultförsäkring är gränsen 10000 mil.
Fel som omfattas av garantin enligt Renaultförsäkring:
• motor med kringutrustning (generator,
startmotor, turbo)
• kraftöverföring (ej slitage eller
följdskador därav)
• servostyrning
• rattlås/tändningslås, kortläsare
och styrkolonn
• fabriksmonterad klimatanläggning inklusive
givare, spjällmotorer och styrsystem
• hydraulenhet till (ABS) bromsar
• airbagsystem (SRS) inklusive sensorer
• styrenheter och givare
fyrhjulsdrift, ABS, SRS huvudcentralelektronikmodul
(UCH)
• fabriksmonterade informations-
kommunikationssystem
• fabriksmonterade xenonljus
och styrsystem (ej glas)
• fabriksmonterade säkerhetssystem
• kombinationsinstrument
• regnsensor inklusive
och styrsystem
Last edited by martenb on 19 Nov 2009, 09:25, edited 1 time in total.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Laguna V6 sedan. 2002.
Om spänningen legat under 11v så blir det en MASSA fel registrerade som inte är några fel. Har man inte nollat felminnet på länge så kan det vara bra att göra det och sedan se vad som dyker upp i fellistan. Därför är det bra att göra regelbunden service och läsa av systemen med diagnosen.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Fick svar på problemet nyss. Det var tändspole nr 6 som var trasig. De ringde precis från verkstaden. Hoppas nu att de verkligen hittat felet och att det inte dyker upp något annat.
Pris. 2600 kr varav felsökning 850 kr, så 1750 för jobbet. Är det så att 3 av dem sitter svårare till? Är det ett bra pris?
Det "roliga" är att min lokala mekaniker sa att det inte var fel på tändspolarna! Då vet jag hur mycket jag kan lita på honom...
Pris. 2600 kr varav felsökning 850 kr, så 1750 för jobbet. Är det så att 3 av dem sitter svårare till? Är det ett bra pris?
Det "roliga" är att min lokala mekaniker sa att det inte var fel på tändspolarna! Då vet jag hur mycket jag kan lita på honom...
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Laguna V6 sedan. 2002.
Nej nej nej, köp tändspolarna hos peugout eller citroen, mycket stor prisskilnad.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem