Problem vid kallstart (Clio -96)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CalvinClown

Problem vid kallstart (Clio -96)

Post by CalvinClown »

Hejsan!

Jag har ett problem med min clio 96. Den är svår första gången man startar den eller inom ett intervall på 2 timmar. Detta har hänt nu när det börjar bli kallt här i landet igen.

Om jag startar den o har den på 5 min o sen startar den igen så går den igång direkt.

Ja den är svår att starta när det är kallt..

Jag har bytt, tändstift, ny startmotor (den gamla gick i kras).

Jag har läst lite om kallstarts funktionen? Var sitter den? Detaljera gärna hur jag hittar den.

Tacksam för all hjälp jag kan få! :D
mvh
Fredrik
Fredrik "CalvinClown" Haglund
Tony
Forumpolis

Re: Problem vid kallstart (Clio -96)

Post by Tony »

kallstartsfunktionen sitter i styrboxen , men får den fel info från tex tempgivare vet den inte om motorn är kall..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CalvinClown

Post by CalvinClown »

Vart sitter styrboxen och tempgivareN? eller hur ser den ut :roll:

En sa till mig att jag skulle koppla ur kallstart funktionen så kunde jag se om det var fel på den. För den ska starta direkt utan?
Fredrik "CalvinClown" Haglund
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

så om du har problem att starta när det är kallt skall du ta bort det som hjälper motorn att starta när det är kallt,så startar den lättare ?? tror inte på den logiken, bry dig inte om styrboxen den är programmerad att sköta kallstarten, men om tempgivaren till kylvattnet ger fel info till styrboxen är kallstarten avaktiverad för den tror att motorn är varm, om du kör en diagnos så kan du se om givarna visar rätta värden.. vet inte var givaren sitter men skulle nog hitta den om jag hade bilen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply